2019-07-20, 14:36
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vancha97
Jag har inget behov av att slippa kundkontakt eller kontakt med kollegor helt, utan är helt okej med om arbetet är kanske lite mindre än hälften socialt, och lite mer än hälften egentid. Jag behöver få vara ifred helt enkelt, och kunna vara för mig själv en större del av arbetsdagen. Jag vill dock helst inte ha ett fysiskt ansträngande jobb utan trivs med kontorsjobb. Det beror lite på hur den sociala kontakten går till också, om det är som i mitt nuvarande jobb som socionom med telefontid med klienter som ska skära fittan av mig och döda mig, och att jag är en hora, slyna bla bla, såna typer av sociala möten orkar jag nog inte ens 1 minut om dagen längre. Ifall det är ett socialt samtal där jag bemöts med respekt klarar jag av lite mer.

Okej, men då låter det som att även arkivarie är ett alternativ, då hjälper man främst äldre människor som vill släktforska, myndigheter som vill ha ordning på sina dokument och liknande. Det är inte heller så ansträngande, mer än en mindre del lyft.

Jag undviker serviceyrken såsom butikbiträde eller telefonsupport just för de anledningar du nämner, hade inte accepterat hot på det sättet. Slipper gärna allmänt bittra och otrevliga människor för den delen också.

Kan inte jättemycket om ekonomiyrken, men jag kan tänka mig att en del av dem kan passa dig, exempelvis revisor. Bara du undviker de allra mest sälj- och kundrinriktade.

Mycket inom IT kan säkert också fungera, men man får vara beredd på att en del yrken där arbetar väldigt mycket i projektform, där kan eventuellt ensamtiden bli lite tunnare.
Citera
2019-07-20, 14:37
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Ett bättre tips är nog att möta dina rädslor trots att det tar emot. Du kommer växa enormt som människa och tillslut så kommer det bara finnas ett fåtal situationer kvar som känns jobbiga.

Välj utbildning utifrån intresse, face your demons så kommer du inte ångra dig när du är gammal.

Om det inte funkar så är det enklare att ha din frågeställning som nån slags backup-plan att falla tillbaka mot.

Introvert har inget med rädsla att göra.
Citera
2019-07-20, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Introvert har inget med rädsla att göra.

Precis. Är det nån som sagt nåt annat?
Citera
2019-07-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Aha, visste inte att det var dålig lön på medicinsk sekreterare faktiskt!

Jaha okej, hade ingen aning men en snabb googling såg jag att det låg runt 26 i snitt och runt 23 i ingångslön så därför inte så intressant, annars hade nog yrket kunnat passa okej.
Citera
2019-07-20, 14:50
Medlem
King-kuntaas avatar
Skulle inte rekommendera att begränsa din framtid bara för att du är introvert. Har jobbat med introverta kollegor som trivdes i en extrovert-bransch. Utgå istället från vad du gillar och kanske till och med redan är bra på. Du kommer annars ångra ditt val om ett x-antal år.
Citera
2019-07-20, 14:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Systemvetare eller möjligen revisor borde väl funka. Dock tvingas man ju till interaktion i alla yrken. Lokförare och köra godståg hade kanske funkat?

Grattis till att du kommit till insikt om att socionom inte funkar i alla fall.
Nja, revisorer måste kunna sälja in sig själva, åtminstone när de avancerat en bit i hierarkin.
Citera
2019-07-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vancha97
beroende på om jag klarar av Matte3b eller ej).

Om du riskerar att inte klara en kurs som matte 3b så ska du nog inte räkna med att tjäna mycket, och du borde inte vara kräsen och strunta i yrken som "medicinsk sekreterare", för risken är stor du inte har kompetens att bli något mer, om du då inte klarar grundläggande matte.
Citera
2019-07-20, 14:58
Medlem
Lokförare har bra lön, och det verkar vara varken svårt eller socialt
Citera
2019-07-20, 15:36
Medlem
Scaliburs avatar
Systemvetare och programmering idag handlar väldigt mycket om att arbeta i projekt, team och mot kunder. Samtidigt som man har möten varje vecka. Så att rekommendera det är nog inte det bästa, för man lär bli förvånad för hur mycket mänsklig kontakt det egentligen är.
Citera
2019-07-20, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenderFoot
Lokförare har bra lön, och det verkar vara varken svårt eller socialt

Har de verkligen bra lön? Min bekant som är lokförare klagar konstant över sin ekonomi och han är ensamstående, har inte ens en familj att försörja utan bara sig själv...
Citera
2019-07-20, 15:52
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Har de verkligen bra lön? Min bekant som är lokförare klagar konstant över sin ekonomi och han är ensamstående, har inte ens en familj att försörja utan bara sig själv...

De har bra lön, men rätt så dåliga tider. Jobbar ofta ojämna tider, allt ifrån att börja kl 03 till kl 23.
Citera
2019-07-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenderFoot
Om du riskerar att inte klara en kurs som matte 3b så ska du nog inte räkna med att tjäna mycket, och du borde inte vara kräsen och strunta i yrken som "medicinsk sekreterare", för risken är stor du inte har kompetens att bli något mer, om du då inte klarar grundläggande matte.

Jag hade A i ALLA ANDRA ÄMNEN. Man är inte värdelös bara för att man har svårt för ett enda ämne, och Matte 3b är inte den mest grundläggande nivån av matte. Jag har redan nu ett yrke som är högre upp än medicinsk sekreterare, så ärligt talat - håll käften!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in