Citat:
Jag har inget behov av att slippa kundkontakt eller kontakt med kollegor helt, utan är helt okej med om arbetet är kanske lite mindre än hälften socialt, och lite mer än hälften egentid. Jag behöver få vara ifred helt enkelt, och kunna vara för mig själv en större del av arbetsdagen. Jag vill dock helst inte ha ett fysiskt ansträngande jobb utan trivs med kontorsjobb. Det beror lite på hur den sociala kontakten går till också, om det är som i mitt nuvarande jobb som socionom med telefontid med klienter som ska skära fittan av mig och döda mig, och att jag är en hora, slyna bla bla, såna typer av sociala möten orkar jag nog inte ens 1 minut om dagen längre. Ifall det är ett socialt samtal där jag bemöts med respekt klarar jag av lite mer.
Okej, men då låter det som att även arkivarie är ett alternativ, då hjälper man främst äldre människor som vill släktforska, myndigheter som vill ha ordning på sina dokument och liknande. Det är inte heller så ansträngande, mer än en mindre del lyft.
Jag undviker serviceyrken såsom butikbiträde eller telefonsupport just för de anledningar du nämner, hade inte accepterat hot på det sättet. Slipper gärna allmänt bittra och otrevliga människor för den delen också.
Kan inte jättemycket om ekonomiyrken, men jag kan tänka mig att en del av dem kan passa dig, exempelvis revisor. Bara du undviker de allra mest sälj- och kundrinriktade.
Mycket inom IT kan säkert också fungera, men man får vara beredd på att en del yrken där arbetar väldigt mycket i projektform, där kan eventuellt ensamtiden bli lite tunnare.