Citat:
Ursprungligen postat av
scaloppina
Att vara introvert är en egenskap som man inte kan växa ifrån och man behöver inte heller göra det. Sök ett jobb utan mycket kontakt med människor, jobb med mkt kontakt med andra kommer bara att bränna ut dig. Jobb med ett eget rum är bra, jobb på laboratorier, lokförare, lantbrukare, forskare o c v, ta reda på var slipper du en massa kontakt med andra. En extrovert laddar sina batterier i sällskap med andra en introvert i ensamhet.
Exakt, jag är så trött på den inställningen att vara introvert är ett sjukdomstillstånd ungefär som social fobi. Det är inte samma sak, under mina egna villkor i begränsad mån är jag social, men laddar mina batterier i ensamhet och blir trött av för mycket intryck. Det går inte att bli extrovert om man är introvert eller tvärtom. Just nu pluggar jag till socionom, vilket känns som en riktigt dålig matchning för en introvert person.
Det är vanligare att vara extrovert än introvert, ja, men jag kommer inte kunna bli extrovert. Jag har alltid varit introvert och kommer alltid vara, och nej det är inte samma sak som osocial eller folkskygg som vissa verkar tro.
Forskare är intressant, men vad jag förstått måste man under några år arbeta som lektor varav där undervisning på högskola/universitet ingår innan man kan ägna sig helt åt forskning, det är den informationen jag fått till mig av studievägledare men om det stämmer vet jag inte.
Men av mina förslag, vilket tror du passar bäst? Ekonom, jurist, eller systemvetare?
Jag vill inte ha ett fysiskt krävande jobb, passar bäst instängd på ett eget kontor.