Jag betade av alla avsnitt av den här seriens första säsong på en dag. Jag är kluven. Förutom att jag aldrig har sett så många penisar på datorskärmen som under ett fåtal avsnitt, så känns det som att "Euphoria" försöker vara någon sorts kombination av Larry Clark's "Kids" (1995) och Sam Mendes "American Beauty" (1999), fast i modern tappning. Typ: "Så här är det för dagens medelklassungdomar anno 2019, fast lägg till aktuella könsidentitetsfrågor och modern mobil teknologi till vad som redan har skildrats tidigare."
Jag kan inte undgå att känna att serien försöker klämma in så många kontroversiella saker som möjligt, förpackade i narrativ som är rätt så ytliga. Sedan så är det helt orimligt att den där svarta tjejen, Rue, plötsligt
inser att hon är bipolär under ett enda avsnitt, för att sedan inte vara bipolär och sedan bli ren från drogerna i nästa avsnitt.
Mitt intryck är: Jag kan inte säga om den här serien är bra eller dålig. Den fungerade som tidsfördriv, i alla fall.
Jag är en riktig serienörd som har sett de flesta serier på HBO, Viaplay, Netflix etc. ALDRIG har en serie träffat mig så mycket, och fått mig att känna så mycket som Euphoria.
Handlingen speglar så mycket som man kan relatera till som "ungdom" och de får verkligen med aspekter av nästan allt. Missbruk, ångest, depression, misshandel, kärlek, homosexualitet, transexualitet, brustna hjärtan, lycka, sorg. Jag tror på ett eller annat sätt kan alla relatera till nånting vilket gör serien så mycket bättre. Själv kan jag relatera till droger, ångest, depression, lycka, kärlek, sorg. Ja nästan allt. Klippningen i serien är så sjuk bra med.
MEN det som är det absolut bäst är tacka fan musiken. Aldrig har jag känt så mycket som när jag lyssnat på Labrinths soundtrack till denna serie. Oj oj oj. Det har gått nästan ett år sedan jag hörde första gången och lyssnar fortfarande dagligen. Att röka en gås och slå på antingen Forever, Formula, Still Dont Know My Name. Det är nästan en omänsklig känsla.
Tackar gudarna för denna serie och kan fan inte vänta till säsong 2. Hoppas det blir lika bra om inte bättre musik, fast jag tror det är svårt.
Euphoria "Special Episode 1" har precis visats på HBO (Nordic). En enda lång AA/NA-föreläsning av en islamist (!!!) för/till Zendaya. Skandalöst dåligt. Om det hela inte var "total-ironi"...
Euphoria "Special Episode 1" har precis visats på HBO (Nordic). En enda lång AA/NA-föreläsning av en islamist (!!!) för/till Zendaya. Skandalöst dåligt. Om det hela inte var "total-ironi"...
Den var kanske lite ytlig, men kudos ändå för att det är filmat med Kodak i långa, närgångna tagningar som fokuserar på karaktärerna som pratar. Att det finns uppenbara hål i islamistens livsfilosofi är kanske inget man förväntar sig att en opiat-/opioidpåverkad 17-årig tjej ska kunna slå hål på bara sådär, så jag tyckte det kändes realistiskt.
Den var kanske lite ytlig, men kudos ändå för att det är filmat med Kodak i långa, närgångna tagningar som fokuserar på karaktärerna som pratar. Att det finns uppenbara hål i islamistens livsfilosofi är kanske inget man förväntar sig att en opiat-/opioidpåverkad 17-årig tjej ska kunna slå hål på bara sådär, så jag tyckte det kändes realistiskt.
Det som 'spökar' är islamistens föreläsning, man brukar tala om NA/AA-talibaner, att de har den enda rätta vägen och annars blir det bårhus eller dårhus. Hon är bara sjutton år och har säkert potential att pröva olika kreativa saker i livet. Avsnittet fungerar dåligt som en enaktare, kanske kan man hoppas att talibanen är med i nästa säsong och att dialogen fortsätter. Och att han och hans jesuskomplex genomskådas.
Det som 'spökar' är islamistens föreläsning, man brukar tala om NA/AA-talibaner, att de har den enda rätta vägen och annars blir det bårhus eller dårhus. Hon är bara sjutton år och har säkert potential att pröva olika kreativa saker i livet. Avsnittet fungerar dåligt som en enaktare, kanske kan man hoppas att talibanen är med i nästa säsong och att dialogen fortsätter. Och att han och hans jesuskomplex genomskådas.
Tror du feltolkar avsnittet (eller så är jag själv helt fel ute) - jag ser mer muslimen som en stöttepelare; trots att han ger en gedigen skådespelarinsats så är hans roll bara till för att vi ska få en inblick i hur huvudkaraktären ser på världen och sin framtid. Som stödavsnitt fungerar det helt okej.
Serien överlag tycker jag är blandad. Kul att amerikaner vågar svära och visa sexscener i ungdomsserier (där England länge utgjorde spjutspetsen). Lite småtrött att det, som i alla andra serier, är så överdrivet, och att alla ligger runt som en grupp instängda kaniner, lever upp till sina respektive high school- stereotyper och påtvingade intriger som med pappan och den transsexuella.
Hoppas vi får se mer av Fezco och Ashtray i den andra säsongen. Deras bakgrund och karaktärsutveckling intresserar mig mer än t.ex. Jules eller Rue, som (redan) vid detta laget känns något uttömda. Har för mig jag läste någonstans att serien skulle bli rätt kort, men om de tutar på med fler säsonger än väntat får de nog köra som Skins gjorde med olika generationer för att det ska bli bra.
Tror du feltolkar avsnittet (eller så är jag själv helt fel ute) - jag ser mer muslimen som en stöttepelare; trots att han ger en gedigen skådespelarinsats så är hans roll bara till för att vi ska få en inblick i hur huvudkaraktären ser på världen och sin framtid. Som stödavsnitt fungerar det helt okej.
Serien överlag tycker jag är blandad. Kul att amerikaner vågar svära och visa sexscener i ungdomsserier (där England länge utgjorde spjutspetsen). Lite småtrött att det, som i alla andra serier, är så överdrivet, och att alla ligger runt som en grupp instängda kaniner, lever upp till sina respektive high school- stereotyper och påtvingade intriger som med pappan och den transsexuella.
Hoppas vi får se mer av Fezco och Ashtray i den andra säsongen. Deras bakgrund och karaktärsutveckling intresserar mig mer än t.ex. Jules eller Rue, som (redan) vid detta laget känns något uttömda. Har för mig jag läste någonstans att serien skulle bli rätt kort, men om de tutar på med fler säsonger än väntat får de nog köra som Skins gjorde med olika generationer för att det ska bli bra.
Ja, jag kanske övertolkar. In i det sista hoppades jag att de två skulle ta in på det billiga hotellet/motellet tvärs över gatan och starta en orgie Det blev en red herring. Men det skulle kunna hända framöver.
Har nog aldrig sett en 'ungdoms' show som är så vågad, med bl.a sex och droger.
Språket är mycket bra och verklighetstroget, musiken är skitbra.
Suveräna skådisinsatser allround!
Fantastisk liten show!
Nu är vi uppe på S01-E06.
Ger rätt så höga poäng för denna.
Jag har sett Pilotavsnittet och det är väldigt bra skådespel, otroligt vågad som du säger.
Första episoden var lång och man fick snabbt känna karaktärerna.
Tittar mest på serien för att jag är fascinerad av Hunter Schafer, tycker att hon som transperson är rätt het. Hon visade ju sig topless en hel del i hennes specialavsnitt. Tror ni vi kommer få se mer vågade scener med henne framöver? Lite mer close ups på henne i trosor, så man kan skymta snorren under där. Kåtbocken här hoppas det iaf.