2019-07-17, 22:37
Medlem
Jag och min syster vill köpa en lgh och renovera och sälja snabbt med hopp om vinst. Syrran har kontantinsats (15%), jag kan få banklån (85%).

Jag kommer utföra själva renoveringen.

Hur ska vi bäst fördela en eventuell vinst samt de kostnader som uppstår i form av material, amortering och räntekostnader. (utebliven ränta på hennes sparpengar samt min ränta på banklånet) Vi har svårt att se vad som blir korrekt.

Någon kunnig inom ekonomi/juridik el dyl?
Citera
2019-07-17, 22:46
Medlem
Förslagsvis kommer ni överens sinsemellan om vad som gäller och sedan följer ni det avtalet ni upprättat, efter bästa förmåga. Det finns ingen lag som säger hur ni ska lägga upp er investering, ert arbete och eventuell vinst (eller förlust).

Mitt förslag skulle bli att ni bär lika delar av både risk och vinst, då ni båda är nödvändiga komponenter för att investeringen ska kunna genomföras, och gör upp om hur mycket ni anser att ditt arbete med renoveringen är värt (i kronor/timme, eller % av vinst, upp till x antal kr, eller en kombination av båda), och hur ni ska göra med arbetskostnaden om det slutar med att det hela blir en förlustaffär.

I slutändan är det viktigaste, i min mening, att ni kommer överens innan ni sätter igång och skuldsätter er för den här investeringen, och är så tydliga som möjligt i förväg. Lätt att det drabbar er relation om ni blir oeniga om vad ni kommit överens om.
Citera
2019-07-17, 22:53
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
I slutändan är det viktigaste, i min mening, att ni kommer överens innan ni sätter igång och skuldsätter er för den här investeringen, och är så tydliga som möjligt i förväg. Lätt att det drabbar er relation om ni blir oeniga om vad ni kommit överens om.

Detta. Ett bra tips är att aldrig göra affärer ihop med nära vänner eller familjemedlemmar. Få saker är så effektiva på att förstöra en god relation såsom pengatvister...
Citera
2019-07-17, 22:56
Medlem
Låter som näringsverksamhet eftersom ingen av er har syftet att bo i bostaden. Ring skatteverket först och kolla att detta är ok.
Citera
2019-07-17, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattsnusen
Jag och min syster vill köpa en lgh och renovera och sälja snabbt med hopp om vinst. Syrran har kontantinsats (15%), jag kan få banklån (85%).

Hur ska vi bäst fördela en eventuell vinst samt de kostnader som uppstår i form av material, amortering och räntekostnader. (utebliven ränta på hennes sparpengar samt min ränta på banklånet) Vi har svårt att se vad som blir korrekt.

Är det verkligen så smart att ta såna här risker tillsammans med ett syskon? Det kan förstöra er relation för all framtid. Det är inte 2006 längre, du är långt ifrån garanterad vinst.
Citera
2019-07-17, 23:09
Medlem
Håller för övrigt med alla övriga postare om att det är en dålig idé, främst pga att ni riskerar familjerelation, men även av ekonomiska skäl. Kan lätt bli en dyr historia, och det låter det inte som att ni har råd med.
Citera
2019-07-17, 23:14
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattsnusen

Det är inte tillåtet enligt Bostadsrättslagen att köpa en bostadsrätt i spekulationssyfte. Om du ändå tar steget och åker dit, kan Skatteverket skriva upp dina 22% som du behöver betala i reavinst vid försäljningen, till 57%, om man anser att det räknas som näringsverksamhet.

https://fastighetstidningen.se/skatt...dsspekulation/
Citera
2019-07-18, 01:34
Medlem
Med mäklarkostnader och skatt vettefan om det blir någon vinst i slutändan.
men jag skulle säga att:

hon får 15% av och du får 85% av Försäljningspris - (inköpspris + kostnader) där kostnader består av bl.a köp och försäljningsomkostnader, material och "lön" för arbete.

Kostnader för finansieringen av projektet bör vara enskilt och inte kopplat till projektet
i hennes fall får hon avstå från alternativ avkastningen och du får stå för räntan för ditt lån.
Citera
2019-07-18, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Det är inte tillåtet enligt Bostadsrättslagen att köpa en bostadsrätt i spekulationssyfte. Om du ändå tar steget och åker dit, kan Skatteverket skriva upp dina 22% som du behöver betala i reavinst vid försäljningen, till 57%, om man anser att det räknas som näringsverksamhet.

https://fastighetstidningen.se/skatt...dsspekulation/

Gäller detta även ägarlägenheter?
Citera
2019-07-18, 10:31
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Gäller detta även ägarlägenheter?

Artikeln talar om "bostäder" men nämner även bostadsrätter. Jag tror att du får höra med Skatteverket, men som artikeln är skriven, skulle ju även villor eller vilka andra bostadsformer som helst kunna räknas in. Själv är jag inte helt tvärsäker på just din fråga, så jag passar gärna bollen vidare.
Citera
2019-07-18, 14:13
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Avråder starkt från denna idé eftetsom det är i princip stiltje i prisena på bostadsmarknaden just nu.

För fem tio år sedan steg priserna runt tio procent om året, då funkade denna idé utmärkt, man behövde inte ens renovera lägenheten, det räkte att äga den i något år och sedan sälja den igen så gjorde man en fin vinst!

Numera är det inte ens säkert att du går med vinst om du gör detta!
Citera
2019-07-18, 22:59
Medlem
Jag vill tacka för alla åsikter och råd som kommit fram i tråden. Har läst samtliga och begrundat. Det har varit till stor hjälp för att komma vidare.

Är fullt medveten om risk att göra affärer inom familjen samt även ekonomisk risk. Kommer fatta ett så klokt beslut som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in