Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-16, 15:59
  #1
Medlem
Martensites avatar
Är på besök hos min käre farfar nere på västkusten. Eftersom han börjar bli lite till åren så införskaffade han en permobil i höstas för att lättare förflytta sig till mataffären. Det funkar bra förutom en sak; det går inte tillräckligt snabbt. Farfar har alltid gillat fart och fläkt och höll på en hel del med motorcyklar i sin ungdom och vill gärna återuppleva den känslan. Så han undrar nu om det hypotetiskt går att "trimma" permobilen så att det blir en jävla fart på eländet? Tanken är väl att få upp den i 35-40 km/h eller kanske ännu snabbare. Finns naturligtvis risker med detta, men det verkar inte bekomma honom. Han har alltid gillat att leka med döden så att säga. En riktig förebild för mig kan jag erkänna.

Så, går det att trimma en permobil? Hur går man tillväga? Är inte särskilt kunnig i området, men går säkert att lösa på något sätt
Citera
2019-07-16, 16:10
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Jag tror det finns något som spärrar hastigheten eftersom jag har sett några äldre damer och herrar som susar fram i ett jävla 90 med dom permisarna. Dom har väl lyckats hitta någon som vet hur man häver spärren. Det är väl något liknande som man spärrar elcyklar (som man gjorde förr i alla fall).

Så att det är möjligt och inte speciellt svårt för den som kan tror jag. Vet dock ingen som kan och kan inte själv så det var väl lite av ett halvsvar.

Kolla på en vanlig cykelverkstad, mopedverkstad eller så.. Kanske någon där som kan sånt.
Citera
2019-07-16, 16:42
  #3
Medlem
Rullandegalnings avatar
Hittar du en lösning så provar jag på min och återkommer med resultat!😁
Citera
2019-07-16, 17:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Är på besök hos min käre farfar nere på västkusten. Eftersom han börjar bli lite till åren så införskaffade han en permobil i höstas för att lättare förflytta sig till mataffären. Det funkar bra förutom en sak; det går inte tillräckligt snabbt. Farfar har alltid gillat fart och fläkt och höll på en hel del med motorcyklar i sin ungdom och vill gärna återuppleva den känslan. Så han undrar nu om det hypotetiskt går att "trimma" permobilen så att det blir en jävla fart på eländet? Tanken är väl att få upp den i 35-40 km/h eller kanske ännu snabbare. Finns naturligtvis risker med detta, men det verkar inte bekomma honom. Han har alltid gillat att leka med döden så att säga. En riktig förebild för mig kan jag erkänna.

Så, går det att trimma en permobil? Hur går man tillväga? Är inte särskilt kunnig i området, men går säkert att lösa på något sätt


klart det går o trimma dom det gäller bara att hitta skiten som stryper den,, bara sök efter en som kan el på facebook eller blocket så får du säkert tag i någon riktig gubbe som kan det där,,,

eller så letar du upp en billig motor o slänger i den
Citera
2019-07-16, 21:36
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Handikappfordon har en massa säkerhetsfunktioner, så inte olyckor ska ske om något blir fel.
Du och jag kan säkert kasta oss ur en skenande rullator, men inte de som behöver dom!

Vill han ha fart, köp ett färdigt fordon som är anpassad för det..
Citera
2019-07-17, 00:07
  #6
Avstängd
KlurigtMedNamns avatar
Vilken rolig tråd
Kan dessvärre inte mycket om fordon eller mekanik, men "sökmotora" runt lite så hittar du säkert någon som vet.
Citera
2019-07-17, 06:53
  #7
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Är på besök hos min käre farfar nere på västkusten. Eftersom han börjar bli lite till åren så införskaffade han en permobil i höstas för att lättare förflytta sig till mataffären. Det funkar bra förutom en sak; det går inte tillräckligt snabbt. Farfar har alltid gillat fart och fläkt och höll på en hel del med motorcyklar i sin ungdom och vill gärna återuppleva den känslan. Så han undrar nu om det hypotetiskt går att "trimma" permobilen så att det blir en jävla fart på eländet? Tanken är väl att få upp den i 35-40 km/h eller kanske ännu snabbare. Finns naturligtvis risker med detta, men det verkar inte bekomma honom. Han har alltid gillat att leka med döden så att säga. En riktig förebild för mig kan jag erkänna.

Så, går det att trimma en permobil? Hur går man tillväga? Är inte särskilt kunnig i området, men går säkert att lösa på något sätt

Nyare, endast några år gamla invalidfordon har större motorer och är gjorda för att gå 25km/h. Kolla först innan du köper.
Leta rätt på en verkstad som har en programmeringsdosa för motorstyrningen (oftast av fabrikat Curtis) och kan ställa upp alla parametrar som acceleration och hastighet till max.
Farfar kommer bli glatt förvånad över resultatet, och du kommer ständigt vara rädd att gubben kör ihjäl sig..
Citera
2019-07-19, 00:33
  #8
Medlem
Har du Curtis styrbox så är det den här som gäller.

https://www.aliexpress.com/item/1000...AbTest=ae803_4

Curtis sitter som styrbox i väldigt många truckar. Fråga en truckmek (EJ Linde) så fixar han det på tio minuter.
Citera
2023-08-28, 01:21
  #9
Avstängd
Har ni hittat någon lösning? Kom ihåg att den kommer servas också och teknikerna ser säkert direkt om någon varit där och mixtrat med fordonet. Jag tror dom inte blir så glada då och tar ifrån honom permobilen.
Citera
2023-08-28, 01:22
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Är på besök hos min käre farfar nere på västkusten. Eftersom han börjar bli lite till åren så införskaffade han en permobil i höstas för att lättare förflytta sig till mataffären. Det funkar bra förutom en sak; det går inte tillräckligt snabbt. Farfar har alltid gillat fart och fläkt och höll på en hel del med motorcyklar i sin ungdom och vill gärna återuppleva den känslan. Så han undrar nu om det hypotetiskt går att "trimma" permobilen så att det blir en jävla fart på eländet? Tanken är väl att få upp den i 35-40 km/h eller kanske ännu snabbare. Finns naturligtvis risker med detta, men det verkar inte bekomma honom. Han har alltid gillat att leka med döden så att säga. En riktig förebild för mig kan jag erkänna.

Så, går det att trimma en permobil? Hur går man tillväga? Är inte särskilt kunnig i området, men går säkert att lösa på något sätt
Läs mitt inlägg ovanför.
Citera
2023-10-25, 14:02
  #11
Medlem
Martensites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen69
Läs mitt inlägg ovanför.
Farfar gick bort innan vi han testa tyvärr. Permobilen är såld.
Citera
2023-10-31, 21:19
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Farfar gick bort innan vi han testa tyvärr. Permobilen är såld.
Tråkigt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback