• 2
  • 3
2019-07-20, 13:56
Medlem
Sqeptisks avatar
Vadå "färskpressad"???? Går att läsa på vilket "fuljuice"-paket som helst
Däremot "nypressad" skall väl stämma bättre överens med sanningen?

Dessutom är inte apelsinjuice inte så nyttigt som så många tror. Massor med socker, inga fibrer och rätt mediokert med C-vitamin. Faktiskt!
Citera
2019-07-20, 14:03
Medlem
Jag har en sån liten plastgrej där man skruvar apelsinen till frukosten eller skalar och äter varje morgon.

Tänker dock testa tipset med att köra en skalad apelsin i blendern.
Citera
2019-07-20, 20:35
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensiaxio
fylld med massa onödigt så det lockar inte så värst mycket...[/u]

Håller med dig att det är smakskillnad (ganska så stor) på köpt färdigpressad juice och egenpressad med eller utan bitar ... Frågan jag vill ställa är vad är det för massa annat onödigt köpt färdigserverad juice innehåller tex "god morgon" eller "bravo" ?

Citat:
Bravo Original är juice så som juice ska vara. Ingen juice är mer populär – och det är inte konstigt. Det är Sveriges mest klassiska frukostfavorit gjord på 100 % frukt. Innehåller inga tillsatser och inget tillsatt socker, det som finns i juicen kommer från frukterna. Det är bara ren juice, utan fruktkött. Så som Bravo alltid varit.
Citera
2019-07-20, 20:40
Medlem
Om du gillar att äta frukt så flytta till spanien, thailand eller nån annan stans där du kan köpa dem på torget för en krona styck.

Ica är rika av en anledning.
Citera
2019-07-20, 20:55
Medlem
Qactuars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Vad syftar du på då juice väl bara får innehålla just juice och inget annat. (Vatten får dock tillsättas koncentrat för att ge drickfärdig juice.)

De är så luriga att de extraherar olika ämnen ur apelsiner och tillsätter. Bland annat oljan i skalet utvinns och tillsätts till "apelsinjuice".
Citera
2019-07-24, 08:42
Medlem
Grodaifickans avatar
Om du handlar på hemköp, kolla med butiken om de inte kan ta in en juicepress där man själv pressar sin juice i butiken.

Det Hemköp som jag oftast handlar på har en sån och där får man en liter juice för 50 kr. Värt varenda krona då smaken inte går att jämföra med någon färdigförpackad juice.
Citera
2019-07-24, 16:15
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Om du handlar på hemköp, kolla med butiken om de inte kan ta in en juicepress där man själv pressar sin juice i butiken.

Det Hemköp som jag oftast handlar på har en sån och där får man en liter juice för 50 kr. Värt varenda krona då smaken inte går att jämföra med någon färdigförpackad juice.

Både Brämhults och Tropicana har ju färskpressade juicer av högsta kvalitet för halva priset.
Citera
2019-07-24, 16:23
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Både Brämhults och Tropicana har ju färskpressade juicer av högsta kvalitet för halva priset.

Ingen av de två du nämner är som sagt ens i närheten av riktig nypressad juice i smaken, förmodligen p.g.a värmebehandlingen/pastöriseringen. Sen kan man ju undra var du hittar Brämhultsjuice till ett literpris av 25:- Det var minst 10 år sen de låg runt det priset...
Citera
2019-07-26, 19:52
Medlem
Jopsiks avatar
Jag brukar inte köpa frukt men när jag ser i butiker brukar de inte se så fräscht ut.
Även om det är riktigt juice i den färdigköpta juicen så är den fortfarande pastöriserad, om den inte var det hade bara gangsters haft råd att köpa.
Citera
2019-07-26, 21:13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qactuar
De är så luriga att de extraherar olika ämnen ur apelsiner och tillsätter. Bland annat oljan i skalet utvinns och tillsätts till "apelsinjuice".

Har du någon trovärdig källa till detta?
Citera
2019-08-01, 08:23
Medlem
Isnatts avatar
Jag har också varit en apelsinpressare. Släpade hem apelsiner till helgen under vintern och hade mig. Stod och tryckte apelsinhalvor och tog reda på fruktköttet. Men det tröttnade jag på efter ett par år. Dels på att det blev dyrt, och att det 'jobbigt' att släpa på dom där apelsinerna. Dessutom finns det helt okey för 25:- färdig så..
Smaken var dock god men varierar självklart på säsong, apelsinsort och odlingsplats. Apelsin är inte en metall som alltid är likadan utan varierar enormt.

Ts, du är välkommen till min tråd sen när du förpassat pressen ner i källaren
(FB) Vilka köksprylar har ni förpassat till arkivet?
Citera
2019-08-01, 10:16
Medlem
Köpt frukten i invandrarbutiker, de har ofta bra pris på frukt och grönt.

Jag har en slowjuicer och det blir verkligen godare att göra själv, men jag brukar betala ca 10kr/kg året runt när jag köper från dessa butiker.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in