Citat:
Ursprungligen postat av
ensiaxio
Var utomlands nyligen och fick feeling för färgpressad apelsinjuice tillsammans med kaffe och frukost, kostade någon euro på restauranger och barer.
En bit innan hemresan köpte jag mig en Apelsinpress för typ 500 spänn. Den tar en halv Apelsin i taget.
Ehandlad så jag plockade upp den samtidigt som jag köpte lite ditten datten och sex apelsiner.
Dom gick på 60 spänn, typ två kilo.
Jag behöver två apelsiner för ett få ett schysst drygt halvt glas till frukosten, och jag gillar lite att stå och pressa nyvaken och morgontrött för det bara pirrar längs med armarna samtidigt som kaffebryggaren kluckar på i bakgrunden.
Ett drygt halvt glas apelsinjuice kräver två apelsiner och de kostar ca 10 spänn styck på hemköp. 100 spänn bara per arbetsvecka i apelsiner...
Visst, rimligt att man kan raka av nån krona eller två om man handlar från ett fruktstånd men det blir fortfarande en femhunka i månaden.
Någon som pressar juice? Har ni en sån där stor som man bara hivar ner apelsinerna hela i? Köper ni kartongvis eller har ni inga problem att lägga de summorna på juice?
Kan väl tillägga att köpt juice är fylld med massa onödigt så det lockar inte så värst mycket...
Kan även tillägga att jag skar bort fruktköttet som var kvar och försökte blanda ut det i en blender med vatten men det blev mest en vit obehaglig sörja.
Odlas apelsiner i Sverige?
Kanske därför det är dyrt? Billigare att transportera koncentrat än apelsiner. Du slipper frakta skal, frukt av rund form som tar mer plats än vätska, inget vatten och inget kärnhus. Koncentratet görs på plats där de odlar. Billigare och effektivare... samt mindre smak och njutning.
Brämhults kör stordrift och kan hålla nere kostnaderna. Men tror knappast ens de har 100% juice i sina flaskor.