2019-07-16, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Nu önskar jag att få ta upp ett dilemma som jag har tacklat ett tag och jag anser att jag har kommit till en rationell slutsats och önskar få min slutsats ifrågasatt.

När man tänker på verkligheten och dess mening, så efter ett tag är det nästan oundvikligt att man kommer till slutsatsen att verkligheten saknar en objektiv kosmisk eller universell mening av den enkla anledning den inte förmedlar detta. Undantag kan göras där teologiska texter ger oss en mening, dessa meningar är dock inte objektiva utan subjektiva, det vill säga skapade av oss... detsamma gäller meningar man skapar själv, så dessa är således varken kosmiska, objektiva eller båda av den enkla anledning att om de var det, så skulle alla varelser i hela kosmos förstå meningen med verkligheten, så är inte fallet.

När man kommer till denna insikt att verkligheten inte har någon objektiv mening så gör man en slutsats (oftast), nämligen att den är meningslös, denna slutsats man gör anser jag vara en logisk felaktighet men även en misstolkning av verkligheten, för även om det är så att verkligheten inte förmedlar någon objektiv kosmisk mening, så förmedlar inte verkligheten en avsaknad av en objektiv kosmisk mening heller, verkligheten är neutral eller i "mitten" av dessa två dualistiska sidor och framhåller sig som icke-dualistisk, verkligheten väljer varken sida mellan mening eller meningslöshet, verkligheten är tom.

En eventuell meningslöshet härstammar från en subjektiv tolkning utav verkligheten, med andra ord är det något som individen själv skapar med egna tankar och känslor och är av exakt samma premisser som en eventuell mening som en annan individ har skapat, essentiellt är det bara ord som skiljer där båda har gjort en subjektiv tolkning av verkligheten.

Slutsats: Verkligheten har ingen mening, men samtidigt har verkligheten ingen meningslöshet heller.

Jag gillar din slutsats. Om det inte finns någon mening har meningslösheten ingen motpol att definiera sig själv emot. Varför vill du att vi ska kritisera din slutsats när du redan vet att din logik stämmer?
Citera
2019-07-16, 00:25
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bespottad
Jag gillar din slutsats. Om det inte finns någon mening har meningslösheten ingen motpol att definiera sig själv emot. Varför vill du att vi ska kritisera din slutsats när du redan vet att din logik stämmer?

Jag har en osäkerhetsprincip när det gäller alla antaganden och slutsatser jag gör, orsaken till att jag ber om hjälp att kritisera är för att jag försöker sänka osäkerheten jag har i relation till mina antaganden och slutsatser, tyvärr så kommer jag aldrig riktigt hela vägen till en absolut säkerhet oavsett, men jag kan komma nära.
Citera
2019-07-16, 01:06
Medlem
Citat:
Jag har en osäkerhetsprincip när det gäller alla antaganden och slutsatser jag gör, orsaken till att jag ber om hjälp att kritisera är för att jag försöker sänka osäkerheten jag har i relation till mina antaganden och slutsatser, tyvärr så kommer jag aldrig riktigt hela vägen till en absolut säkerhet oavsett, men jag kan komma nära.

Din slutsats ger definitivt uttryck för ett objektivt och absolut perspektiv. Du skrev att du har funderat på den här frågan ganska länge, Jag blir dock lite nyfiken på hur du definierar mening?
Citera
2019-07-16, 01:35
Medlem
Citat:
Slutsats: Verkligheten har ingen mening, men samtidigt har verkligheten ingen meningslöshet heller.

Nu känns det som att du krånglar till onödigt mycket med hjälp av språket. Meningslöshet är ett nonsensord. Ett bättre sätt att beskriva det på är helt enkelt: "ingen mening".

Och detta är en dikotomi. Antingen finns det mening, eller så finns det ingen mening. Och väldigt många, liksom du, har kommit fram till att det inte finns någon mening. Inte en objektiv sådan iaf. Men ordet 'mening' är subjektiv till sin natur, så att det skulle finnas en objektiv mening låter som en självmotsägelse.
Citera
2019-07-16, 01:59
Bannlyst
Citat:
Nog för att jag gillar diskussioner om upplysning och egot, men i denna tråd vill jag diskutera filosofi och inte psykologi, du kanske kan använda dina sinnen med tillhörande rationell analys: När du observerar runt omkring dig med dina sinnen, kan du på något vis uppfatta eller observera en mening eller meningslöshet som du sedan kan konceptualisera i ord?

Citat:
Din slutsats ger definitivt uttryck för ett objektivt och absolut perspektiv. Du skrev att du har funderat på den här frågan ganska länge, Jag blir dock lite nyfiken på hur du definierar mening?

Det enda sättet för oss människor att definiera "mening" och "meningslöshet" och alla andra ord, det är troligen att översätta dem till UPPLEVELSER, tex ordet "smärta" blir tex ett stick i fingret.
Och när vi människor tycker att något har "mening", då är det troligen för att vi MÅR BRA av det på något sätt.
Och jag ser många saker runt omkring mig, som får både mig och andra människor att må bra.
Så JA, jag kan uppfatta/observera många "meningar" runt omkring mig med mina sinnen.

Och det mesta som vi människor gör, det gör vi för att vi mår bra av det. Så därför finns det en "mening" med det mesta som vi människor gör.

Om det finns något som är "meningslöst", dvs något som INGEN mår bra av, det vet jag INTE.

Och sen kan ju sånt som får människor att må bra, ändå vara dåligt, tex knark. Och alltså kan sådant som är "meningsfullt" ändå vara dåligt.
Senast redigerad av a987 2019-07-16 kl. 02:03.
Citera
2019-07-16, 02:32
Medlem
particulum1s avatar
Citat:

I detta anseende; att ett objekt ska åstadkomma någonting med ett specifikt eller särskilt resultat utifrån objektets premisser eller systematiska uppbyggnad, objektet i detta fall är kosmos eller universum.
Senast redigerad av particulum1 2019-07-16 kl. 02:56.
Citera
2019-07-16, 02:51
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Nu känns det som att du krånglar till onödigt mycket med hjälp av språket. Meningslöshet är ett nonsensord. Ett bättre sätt att beskriva det på är helt enkelt: "ingen mening".
Ja den formuleringen skulle kunna användas istället.
Citat:
Och detta är en dikotomi. Antingen finns det mening, eller så finns det ingen mening. Och väldigt många, liksom du, har kommit fram till att det inte finns någon mening. Inte en objektiv sådan iaf.
Vill man använda ett dualitets tänkande och förhållningssätt så ja då anser jag att du har rätt, dock i ett icke-dualistiskt förhållningssätt så kan inte dessa två motpoler ställa sig i jämförelse till varandra och således måste både "mening" och "ingen mening" förkastas.

En liknelse man kan göra är att det inte går att likställa, väga eller jämföra ett objekt med ingenting.

Citat:
Men ordet 'mening' är subjektiv till sin natur, så att det skulle finnas en objektiv mening låter som en självmotsägelse.
Ja det är lite det jag försöker förmedla, att orden i sig är av subjektiv natur, således blir varje definition eller dömande av verklighetens potentiella objektiva mening subjektiv, men detta gäller även samtidigt "ingen mening" definitionen, då även den är subjektiv.
Citera
2019-07-16, 04:14
Medlem
Citat:
Ja det är lite det jag försöker förmedla, att orden i sig är av subjektiv natur, således blir varje definition eller dömande av verklighetens potentiella objektiva mening subjektiv, men detta gäller även samtidigt "ingen mening" definitionen, då även den är subjektiv.

Det låter rimligt, därmed skulle man kunna dra slutsatsen att ordet "mening" är ett mänskligt påhitt och inget annat. Djur har ju liksom ingen mening som sådant. Det närmaste objektiv mening vi kommer, är förmodligen den biologiska överlevnaden. Dvs, finna föda, skydda sig från faror, fortplanta sig, etc.
Citera
2019-07-16, 17:16
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Det låter rimligt, därmed skulle man kunna dra slutsatsen att ordet "mening" är ett mänskligt påhitt och inget annat. Djur har ju liksom ingen mening som sådant. Det närmaste objektiv mening vi kommer, är förmodligen den biologiska överlevnaden. Dvs, finna föda, skydda sig från faror, fortplanta sig, etc.

Ja, dock är den biologiska överlevnaden som objektiv mening väldigt begränsad i jämförelse med en eventuell kosmisk objektiv mening och begränsas till organismer på vår planet samt potentiellt andra planeter som har levande organismer, på kosmiska event som supernovor eller objekt som galaxer till exempel så går det inte att applicera denna mening, sen existerar ju även rummet i sig som verkar framställa sig som separat från biologiska aspekter av mening förutom i anseendet att biologisk mening sker inuti rummet.

I slutändan skapar vi ett subjektiv förhållande med verklighetens objektiva natur i illusionen att det subjektiva är objektivt, gör vi inte detta så förblir verkligheten fri från vårt subjektiva skapande och definierande av verklighetens objektiva mening eller avsaknad av mening, vilket då resulterar i den slutsats som jag har skrivit i trådstarten.
Citera
2019-07-16, 18:13
Medlem
Citat:
Nu önskar jag att få ta upp ett dilemma som jag har tacklat ett tag och jag anser att jag har kommit till en rationell slutsats och önskar få min slutsats ifrågasatt.

När man tänker på verkligheten och dess mening, så efter ett tag är det nästan oundvikligt att man kommer till slutsatsen att verkligheten saknar en objektiv kosmisk eller universell mening av den enkla anledning den inte förmedlar detta. Undantag kan göras där teologiska texter ger oss en mening, dessa meningar är dock inte objektiva utan subjektiva, det vill säga skapade av oss... detsamma gäller meningar man skapar själv, så dessa är således varken kosmiska, objektiva eller båda av den enkla anledning att om de var det, så skulle alla varelser i hela kosmos förstå meningen med verkligheten, så är inte fallet.

När man kommer till denna insikt att verkligheten inte har någon objektiv mening så gör man en slutsats (oftast), nämligen att den är meningslös, denna slutsats man gör anser jag vara en logisk felaktighet men även en misstolkning av verkligheten, för även om det är så att verkligheten inte förmedlar någon objektiv kosmisk mening, så förmedlar inte verkligheten en avsaknad av en objektiv kosmisk mening heller, verkligheten är neutral eller i "mitten" av dessa två dualistiska sidor och framhåller sig som icke-dualistisk, verkligheten väljer varken sida mellan mening eller meningslöshet, verkligheten är tom.

En eventuell meningslöshet härstammar från en subjektiv tolkning utav verkligheten, med andra ord är det något som individen själv skapar med egna tankar och känslor och är av exakt samma premisser som en eventuell mening som en annan individ har skapat, essentiellt är det bara ord som skiljer där båda har gjort en subjektiv tolkning av verkligheten.

"Subjektiv tolkning", vad i herrans namn är det, du är fri att hitta på vad du vill men varför skall andra diskutera detta? Min son är bättre än din.

Du har absolut rätt i allt du säger utifrån din verklighet och påhittade verkligheter är inte ett påhitt utan din verklighet, varför vill du bli bekräftad? Det ligger i våra gener och alla vill det för att veta att de finns så de kan jobba på med skapelsen. Kan säkert skrivas bättre men nu vänter en film. Hej då, vi hörs!

Du pratar om verkligheten som om det är något enhetligt. Var och en har sin verklighet och kan beskrivas utfrån personens sinnen. Säg något som inte är ett ord! Skapelsen vill expandera och vissa delar håller emot. De kallas du och jag och betyder inget.

Mening eller meningslöst för vem då? Utan tid, vadå? Nähä, det finns inget att kontrollera då du är allt DET alldeles själv. Det får väl duga?

Men det blev ju bara en massa ord att tolka på ditt eller mitt sätt samt en viss samklang kanske?

Jag tror i din frågeställnig att du blandar ihop begreppen Fakta, Verkligheten och Sanningen.

Fakta bekräftas av andra. Verkligheten är enbart din. Sanningen-Enheten kan varas men ej pratas om enligt mitt perspektiv.
Citera
2019-07-16, 18:45
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dennyabra
"Subjektiv tolkning", vad i herrans namn är det, du är fri att hitta på vad du vill men varför skall andra diskutera detta? Min son är bättre än din.

Skall? Du är fri att diskutera eller inte diskutera, jag kan inte kontrollera dina begär.
Citat:
Du har absolut rätt i allt du säger utifrån din verklighet och påhittade verkligheter är inte ett påhitt utan din verklighet, varför vill du bli bekräftad? Det ligger i våra gener och alla vill det för att veta att de finns så de kan jobba på med skapelsen. Kan säkert skrivas bättre men nu vänter en film. Hej då, vi hörs!
Det finns vissa begränsningar när det gäller enskild verklighetsobservation så jag tar hjälp av andra för att jämföra.
Citat:
Du pratar om verkligheten som om det är något enhetligt. Var och en har sin verklighet och kan beskrivas utfrån personens sinnen. Säg något som inte är ett ord! Skapelsen vill expandera och vissa delar håller emot. De kallas du och jag och betyder inget.
Givetvis är verkligheten enhetlig, vi lever på samma planet och vi lever i samma rumtid, sen hur vi tolkar denna enhetliga verklighet är något som kan resultera i en egen subjektiv modifierad verklighetsuppfattning av den enhetliga verkligheten vi lever i, till exempel att den har mening eller saknar mening.
Citat:
Mening eller meningslöst för vem då? Utan tid, vadå? Nähä, det finns inget att kontrollera då du är allt DET alldeles själv. Det får väl duga?
Väldigt osammanhängande, jag förstår inte vad du skriver.
Citat:
Men det blev ju bara en massa ord att tolka på ditt eller mitt sätt samt en viss samklang kanske?
Hm...ja?
Citat:
Jag tror i din frågeställnig att du blandar ihop begreppen Fakta, Verkligheten och Sanningen.
Då gissar du bara.
Citat:
Fakta bekräftas av andra. Verkligheten är enbart din. Sanningen-Enheten kan varas men ej pratas om enligt mitt perspektiv.
Om fakta bekräftas av andra borde du väl uppmuntra denna diskussion?
Och jag anser att "sanningen-enheten" kan pratas om och det beror på vilken typ av semantik man använder, i detta anseende är icke-dualistisk logik effektiv.
Senast redigerad av particulum1 2019-07-16 kl. 19:00.
Citera
2019-07-16, 19:43
Medlem
"Givetvis är verkligheten enhetlig, vi lever på samma planet och vi lever i samma rumtid, sen hur vi tolkar denna enhetliga verklighet är något som kan resultera i en egen subjektiv modifierad verklighetsuppfattning av den enhetliga verkligheten vi lever i, till exempel att den har mening eller saknar mening".

Jag vet inte vad jag är och hur skall jag då veta att jag bor på din planet där ditt huvud just nu verkar fullt av ord som blir till meningar att organisera. Det här lutar åt politik och försvara åsikter.

Jag behåller min veklighet för jag har inget val och att jmf den med din blir bara nonsens för mej Jag gillar ditt sökande! Inget rätt eller fel bara ord och du lägger dom fint för andra, tror jag men logik är inte min grej längre så god kväll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in