• 5
  • 6
2025-07-12, 19:22
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det går inte att extrapolera utifrån ett par personliga anekdoter men utifrån min egen erfarenhet så är det ryska turister som varit mest otrevliga.

Jag sommarjobbade medan jag pluggade på en bar här i Stockholm. Då var det några ryska besökare som började fråga om jag trivdes med mitt jobb när jag gick runt och plockade in glas. Detta med hånflin.

En annan gång var det några ryska turister som kastade mynt på en kvinnlig bartender.

Men som sagt, det går inte att dra för stora växlar om ett helt folk utifrån dessa exempel.

Fast vi pratar om ryska turister, inte ryssar i allmänhet. Det är överklassen i ryZ som har råd att turista. Sedan är det väl så att det finns ryZ turister som "flyger under radarn" och inte drar uppmärksamhet till sig. Men de värsta svinen jag träffat på är inte sällan ryZ
Citera
2025-07-12, 20:03
Medlem
Ryssar i Thailand var vidriga på 2008 och några år framåt, sedan kraschade rubeln mot Thai, men dom har (vissa blivit bättre resande med senaste åren ) blivit bättre på att hantera sitt sätt,
Däremot dessa Kineser som reser i grupp,är vidriga, står i klungor på trottoarerna och vägrar flytta på sig, tack och lov har sedan Kines covid fått bort även dom
Min syn dock
Citera
2025-07-30, 11:31
Medlem
Jag har frågat tre guider, om vilka de upplevde som de bästa resp. sämsta turisterna:

Kambodjan i Angkor Wat 2005:
Bästa: USamerikanare (ger mycket dricks)
Sämsta: Israeler (skall alltid ändra på allt och alltid missnöjda)

Burmes på rundresa i Burma 2010:
Bästa: Skandinaver och nederländare (nöjda och trevliga)
Sämsta: Israeler (skall alltid ändra på allt och alltid missnöjda)

Kines i Shenyang 2016:
Bästa: Indoneser.
Sämsta: Ryssar.
Ingen närmare förklaring.

Själv har jag inte samma negativa erfarenhet av kineser, som många andra, däremot av sydkoreaner, japaner och framförallt USamerikanare, som lägger sig i allt de inte har med att göra, följer sin egna regler, totalt blottade för självkritik och högljudda med sina ofta negativa kommetarer om omgivningarna.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in