• 1
  • 2
2019-07-14, 22:37
Medlem
Någonting som inte är ett lurendrejeri är när du får ut ungefär vad du förväntar dig när du lägger tid och energi på någonting. T.ex. lönearbete är förutsägbart men det spelar ju inte så mycket roll om livet lika snabbt kan skilja dig från dina pengar.

Så om man istället för pengar tänker på våra värderingar och vår kultur, får vi verkligen tillbaka det vi förväntar oss? Är det inte rätt vanligt att folk står och känner sig lurade i livet trots att de lägger massor med tid och energi på det?
Citera
2019-07-14, 22:46
Medlem
Det är otydligt vad du menar. Kan du ge några tydliga exempel på vad du menar?

Vad lägger folk massor med tid och kraft på, och känner sig sedan lurade av? Familj? Barn? Partner? Karriär?
Citera
2019-07-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Det är otydligt vad du menar. Kan du ge några tydliga exempel på vad du menar?

Vad lägger folk massor med tid och kraft på, och känner sig sedan lurade av? Familj? Barn? Partner? Karriär?

Det eviga råttrallyt. Jag ser folk som stressar, sliter och lägger tid på att upprätthålla en livsstil som ser bra ut på pappret men sen står de där med sin villa, båt, sociala status, karriär, bil, fina kläder och perfekta frisyr men är inte ett dugg lyckligare.
Citera
2019-07-14, 23:04
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandanne
Någonting som inte är ett lurendrejeri är när du får ut ungefär vad du förväntar dig när du lägger tid och energi på någonting. T.ex. lönearbete är förutsägbart men det spelar ju inte så mycket roll om livet lika snabbt kan skilja dig från dina pengar.

Så om man istället för pengar tänker på våra värderingar och vår kultur, får vi verkligen tillbaka det vi förväntar oss? Är det inte rätt vanligt att folk står och känner sig lurade i livet trots att de lägger massor med tid och energi på det?

Jag tror snarare att många lurar sig själva genom att förvänta sig att få tillbaka något specifikt av livet istället för att acceptera hur det faktiskt funkar och försöka leva som Baloo (var nöjd med allt vad livet ger....).
Citera
2019-07-14, 23:06
Medlem
Livet är väl vad man gör det till. Hitta det du brinner för och känns rätt så har ditt liv fått en god mening. Tror inte att alla som har dyra villor, bilar, båtar och allt tjoffsan är olyckliga men om man gör det för att endast imponera på andra så kommer man bli besviken. Gör man det för sig själv och man vill ha det så, så är man nog lycklig.

Sen ska man veta att oavsett vad man gör så kommer det alltid finnas positiva och negativa delar. Det finns ingenting du kommer kunna uppnå som gör att du är lycklig konstant i livet. Utan där får man nog arbeta med sitt inre.
Citera
2019-07-14, 23:19
Medlem
Ryggradsluss avatar
Det är en resa.
Get your priorities straight.
Vilka de är, framkommer säkert.

Se du växer bror.
Åt rätt håll.

Det gör ont.
Vart ska vi sen?
Kanske till nån slags verklighet.

Jag förstår inte alla gånger vad vi håller på med.
Citera
2019-07-14, 23:25
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Det är en resa.
Get your priorities straight.
Vilka de är, framkommer säkert.

Se du växer bror.
Åt rätt håll.

Det gör ont.
Vart ska vi sen?
Kanske till nån slags verklighet.

Jag förstår inte alla gånger vad vi håller på med.
Tror du kan ägna dig att försöka förstå enbart vad du själv håller på med.
Det räcker ett gott tag och kanske kommer du så småningom fram till att du lurar dig själv med droger.
Citera
2019-07-14, 23:28
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Det eviga råttrallyt. Jag ser folk som stressar, sliter och lägger tid på att upprätthålla en livsstil som ser bra ut på pappret men sen står de där med sin villa, båt, sociala status, karriär, bil, fina kläder och perfekta frisyr men är inte ett dugg lyckligare.
Vem har tutat i dig att livet går ut på att bli ”lycklig”?

Ingen tvingar dig att jogga på i något ekorrhjul.
Du väljer själv hur du vill leva ditt liv.
Citera
2019-07-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Jag tror snarare att många lurar sig själva genom att förvänta sig att få tillbaka något specifikt av livet istället för att acceptera hur det faktiskt funkar och försöka leva som Baloo (var nöjd med allt vad livet ger....).

Jag börjar bli övertygad om att vi främst lever i bilder och inte i verkligheten.
Citera
2019-07-14, 23:30
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Jag börjar bli övertygad om att vi främst lever i bilder och inte i verkligheten.

Utveckla gärna vad du menar.
Citera
2019-07-14, 23:37
Medlem
Som svar på topic; ja!

Människan är planetens dummaste djur.
Citera
2019-07-14, 23:40
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Tror du kan ägna dig att försöka förstå enbart vad du själv håller på med.
Det räcker ett gott tag och kanske kommer du så småningom fram till att du lurar dig själv med droger.
Tack. Försöker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in