• 1
  • 2
2019-07-14, 18:50
Medlem
tilsammansnus avatar
Har en maskin som gör sitt jobb men som är en gamling, startade och klippte några rader fram och tilbaka med den. Efter ett tag gick den ner i varv av sig själv samt hackade till med mörkare rök då och då. Gick successivt ner i varv tills den stannade och nu vill den inte starta alls.

Väntade en halvtiimme men fortfarande samma. Kollade bensin, full tank. Kollade olja, upp till nivå. Kollade kabeln till tändstiftet (brukar lossna ibland) på plats. Testade choken (man måste "pressa" in bensin ett par gånger innan start) ingen skillnad. Inget fastnat i propellern heller.

Vad kan vara fel ? Min misstanke är att tändstiftet bör bytas, vad tror ni ?
Citera
2019-07-14, 19:21
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Har en maskin som gör sitt jobb men som är en gamling, startade och klippte några rader fram och tilbaka med den. Efter ett tag gick den ner i varv av sig själv samt hackade till med mörkare rök då och då. Gick successivt ner i varv tills den stannade och nu vill den inte starta alls.

Väntade en halvtiimme men fortfarande samma. Kollade bensin, full tank. Kollade olja, upp till nivå. Kollade kabeln till tändstiftet (brukar lossna ibland) på plats. Testade choken (man måste "pressa" in bensin ett par gånger innan start) ingen skillnad. Inget fastnat i propellern heller.

Kollade du hur tändstiftet såg ut?
Citera
2019-07-14, 20:03
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Kollade du hur tändstiftet såg ut?
Självklart, såg inget anmärkningsvärt ut.

Jag drog den slutsatsen att tändstiftet kan vara trasigt eftersom maskinen betedde sig som kabeln höll på lossna trots att den var i kontakt. Testade starta ett par gånger igen, vid ett tillfälle trodde jag den skulle gå igång men slocknade igen.
Citera
2019-07-14, 20:05
Medlem
yz44s avatar
Bränsle eller tändning, börja med att se efter vilket som inte fungerar. Tar du ur stiftet direkt efter ett startförsök ser du om det är vått (får bränsle), kolla gnistan mot jord så ser du om det fungerar.
Citera
2019-07-14, 20:14
Medlem
killawifes avatar
Om den ryker mörk rök så förbränner motorn olja. Det är inte ett bra tecken.

Jag gör alltid likadant när jag felsöker eller startar upp gräsklippare och detta funkar bra. Antingen startar klipparen eller så hittar jag felet.
Så här gör jag:
1. Lossa luftfiltret och plocka bort det.
2. Töm tanken och förgasaren på bensin, kolla så att endast bensin rinner ut. Om INGET rinner ut, plocka loss förgasarens skål och kolla så att det kommer bensin dit. Fyll på ny bensin.
3. Skruva bort tändstiftet och byt det.
4. Skruva dit luftfilterboxen men inte filtret och lock.
5. Spraya startgas i förgasaren.
6. Starta klipparen. Startgasen startar alltid motorn om det finns tändning. När motorn väl startat så ska förgasaren klara av att hålla igång motorn.

En sak att tänka på även är att spaken man drar i för att klipparen ska starta har en funktion. Om vajern är av eller nåt fallerar i mekanismen nere vid motorn så startar inte motorn.
Citera
2019-07-14, 20:15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Självklart, såg inget anmärkningsvärt ut.

Jag drog den slutsatsen att tändstiftet kan vara trasigt eftersom maskinen betedde sig som kabeln höll på lossna trots att den var i kontakt. Testade starta ett par gånger igen, vid ett tillfälle trodde jag den skulle gå igång men slocknade igen.
Sätter min ena strumpa på att tittar du på siffrorna på stiftet står det ett R. Släng det och sätt i ett lika dant fast utan R det betyder resistor och motståndet i resistorn spökar och då dör stiftet
Citera
2019-07-14, 20:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Har din förgasare en "gummiknapp" (ofta röd) som du "pressar in" innan start?
-I så fall har din klippare en plastförgasare som har "slått sig", dvs. blivit otät. Enda som hjälper är att byta förgasare. Men den nya kommer också att slå sig efter några år med samma fel som följd.
Citera
2019-07-14, 20:27
Medlem
tilsammansnus avatar
Tack för råd alla, jobbar på det.
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har din förgasare en "gummiknapp" (ofta röd) som du "pressar in" innan start?
Det stämmer ,
suck byta förgasare
Citera
2019-07-14, 20:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tack för råd alla, jobbar på det.Det stämmer ,
suck byta förgasare

Hade en Stiga en massa år sedan, med samma plastförgasarfel. Bytte förgasare, funkade tre år igen, sedan förgasarfel. Förgasaren "slår sig" av värmen med tiden tydligen. Bytte klippare till en med riktig förgasare, dvs. en Klippo.
Citera
2019-07-14, 20:32
Medlem
Är det Briggs & Stratton motor på den? På den tiden jag var i branschen brukade man generellt sett säga att 90% av alla startproblem på Briggsmotorer är förgasarrelaterade.
Citera
2019-07-14, 20:39
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hade en Stiga en massa år sedan, med samma plastförgasarfel. Bytte förgasare, funkade tre år igen, sedan förgasarfel. Förgasaren "slår sig" av värmen med tiden tydligen. Bytte klippare till en med riktig förgasare, dvs. en Klippo.
Ja det här är en gamling ( "Partner" Briggs & Stratton P51-500-CMD ).

Vet ej om det ens finns reservdelar att få tag på
Citera
2019-07-14, 20:41
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Är det Briggs & Stratton motor på den? På den tiden jag var i branschen brukade man generellt sett säga att 90% av alla startproblem på Briggsmotorer är förgasarrelaterade.
Lol, precis medan jag skrev.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in