2019-07-13, 08:05
Medlem
Hur mycket fuckoffkapital har ni i kronor och antal månads/årslöner? Har ni någonsin behövt utnyttja det på det sättet som fuckoffkapital avser?
Citera
2019-07-13, 08:15
Medlem
Om jag skulle sluta arbeta idag, då har jag så jag klarar mig hyggligt med mat, hyra och lite till för en tid av 15 år, efter det räknar jag med att kunna få pension istället.
Citera
2019-07-13, 08:16
Medlem
SYSTEMexes avatar
Jag tycker frihetskapital är en bättre term.

Jag har ingetöronmärkt sådant. Jag har en buffert på ca 10-20k för oväntade utgifter, resten av mina pengar är investerade på börsen, ca 200k
Citera
2019-07-13, 08:17
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butthead0
Hur mycket fuckoffkapital har ni i kronor och antal månads/årslöner? Har ni någonsin behövt utnyttja det på det sättet som fuckoffkapital avser?
Kanske bra att t trådstarten förklara innebörden av Fuck-off-kapital? Även om jag nog anar vad det betyder.
Citera
2019-07-13, 09:03
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kanske bra att t trådstarten förklara innebörden av Fuck-off-kapital? Även om jag nog anar vad det betyder.

Det betyder att man inte behöver finna sig i en situation som man inte gillar. Man kan tacka nej. Till exempel säga upp sig från ett jobb man inte trivs på eller klara en separation. Jag har flera årslöner i fuck off- kapital. Jag har gjort några lyckade fastighetsaffärer och har fått ärva från avlidna släktingar.
Citera
2019-07-13, 09:10
Medlem
jack.danielss avatar
Jag hade flera hundra tusen, sparat i fonder mm. Men så hade jag även ca. 50k på banken som jag definierade som ”fuck-off money”

Sa upp mig på jobbet för några år sedan och större delen av de 50k gick åt innan a-kassan började rulla in! Har numera fast jobb och har aldrig ångrat/grämt mig för att jag brände de pengarna. Jag ser det som en investering i mig själv, mot förändring.
Citera
2019-07-13, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butthead0
Vad är "fuckoffkapital"? Det anbefalles att skriva på svenska.
Citera
2019-07-13, 10:08
Medlem
Ett par års utgifter med helt oförändrad livsstil. Skulle förmodligen dock inte kunna fortsätta med resor osv med gott samvete om jag inte hade någon inkomst så jag hade troligtvis dragit ner en del på utgifter om jag blev av med inkomsterna och skulle således klara mig ännu längre.

Jag tycker dock vetskapen om att de finns många gånger räcker. Att gå till ett jobb som suger blir mycket lättare om man vet att det här kan bli en sista dag på stället, om man så vill.
Senast redigerad av Kasstillvaro 2019-07-13 kl. 10:13.
Citera
2019-07-13, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad är "fuckoffkapital"? Det anbefalles att skriva på svenska.
Iofs ett känt begrepp för alla som håller på med investeringar men betyder att du har nog med pengar för att kunna be chefen dra åt helvete eller partnern för att sedan klara dig tills du funnit ny inkomst
Citera
2019-07-13, 10:17
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Absolut inget känt begrepp. Buffertkapital för inkomstfri tidsperiod är alltså vad du menar.
Ja ned andra ord ett fuckoffkapital
Citera
2019-07-13, 10:23
Medlem
Citat:
Absolut inget känt begrepp. Buffertkapital för inkomstfri tidsperiod är alltså vad du menar.
Var väl 20 år sedan man började läsa om och höra om ”fuckoffmoney”, men har iofs varit intresserad va pengar, ekonomi och investeringar länge
Citera
2019-07-13, 10:25
Medlem
Citat:
Vilket inte är svenska. Inte ett ord ni kan förvänta er att det förstås eller tolkas på sätt som ni gör av de vilka här läser.
Svenska? Vad har det för betydelse? Alla som vill bli ekonomisk fria vet vad ”fuckoffmoney” är för nåt.. detta är ekonomidelen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in