2019-07-13, 00:04
Medlem
LifeIsALoops avatar
Hej.
Jag har en Dell Latitude 7390 (låst bios)
Min fru hällde en kopp kaffe över tangentbordet, men lyckades rädda allt utom hårddisken.

Jag har ett 32gb SD-kort, en usb adapter + ett par usb-minnen..
Jag lyckades få ett av minerna att boota mint live, men bara på ett av dom. Det är inga problem att få över isofilerna nånstans, men jag får dom aldrig att boota. Jag kommer inte in i bios och fastnar alltid på "no bootable device found"..

Min fråga är väl egentligen, kan jag låsa upp bios på något sätt och kan jag boota SD-kortet på nåt sätt?
Jag har tillgång till grub via mint-liven, men kan inte grub.

/glad amatör.
Citera
2019-07-13, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsALoop
Hej.
Jag har en Dell Latitude 7390 (låst bios)
Min fru hällde en kopp kaffe över tangentbordet, men lyckades rädda allt utom hårddisken.

Jag har ett 32gb SD-kort, en usb adapter + ett par usb-minnen..
Jag lyckades få ett av minerna att boota mint live, men bara på ett av dom. Det är inga problem att få över isofilerna nånstans, men jag får dom aldrig att boota. Jag kommer inte in i bios och fastnar alltid på "no bootable device found"..

Min fråga är väl egentligen, kan jag låsa upp bios på något sätt och kan jag boota SD-kortet på nåt sätt?
Jag har tillgång till grub via mint-liven, men kan inte grub.

/glad amatör.
Vanligen kan datorn boota från USB (om BIOS är ställd till att tillåta det) men inte från SD-kort. Orsaken är inte SD-kortet själva utan det sätt som SD-läsaren är ansluten till moderkortet i datorn.
Vill du ändå använda SD-kort som lagringsenhet/startdisk så finns det adapters att köpa; man sätter SD-kortet i adaptern och ansluter den till en USB-port. Då brukar det gå bra.
Om USB-boot inte fungerar, starta upp datorn i 'Setup' läge (brukar startas genom att trycka ner F2 eller F12 vid uppstart) och kolla vilka 'Boot Device' ditt BIOS tillåter.
Citera
2019-07-13, 11:05
Medlem
LifeIsALoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vanligen kan datorn boota från USB (om BIOS är ställd till att tillåta det) men inte från SD-kort. Orsaken är inte SD-kortet själva utan det sätt som SD-läsaren är ansluten till moderkortet i datorn.
Vill du ändå använda SD-kort som lagringsenhet/startdisk så finns det adapters att köpa; man sätter SD-kortet i adaptern och ansluter den till en USB-port. Då brukar det gå bra.
Om USB-boot inte fungerar, starta upp datorn i 'Setup' läge (brukar startas genom att trycka ner F2 eller F12 vid uppstart) och kolla vilka 'Boot Device' ditt BIOS tillåter.

Ja, det hade inte varit några problem om inte mitt bios varit låst.
Jag har även en adapter men den bootar inte ändå. Saknas nåt i /boot?
Citera
2019-07-13, 14:13
Bannlyst
På vilket sätt är BIOS låst? Det är väl din dator?

Det räcker inte att flytta ISO-filer till en extern enhet för att boota med den enheten. Använd istället rufus.ie.
Citera
2019-07-13, 16:34
Medlem
LifeIsALoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten
På vilket sätt är BIOS låst? Det är väl din dator?

Det räcker inte att flytta ISO-filer till en extern enhet för att boota med den enheten. Använd istället rufus.ie.
Det är min dator, men jag har inte tillgång till lösenordet i bios.

Jag har installerat live med både Rufus och Unetbootin, jag kan ändå inte boota med dom, förutom den gången jag tydligen gjorde annorlunda, så jag har en som fungerar..
Men den installationen som blir kan jag inte boota med.
Senast redigerad av LifeIsALoop 2019-07-13 kl. 16:39.
Citera
2019-07-13, 17:42
Medlem
brianmolkos avatar
Fungerar det inte ens med USB sticka
Citera
2019-07-13, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsALoop
Det är min dator, men jag har inte tillgång till lösenordet i bios.

Jag har installerat live med både Rufus och Unetbootin, jag kan ändå inte boota med dom, förutom den gången jag tydligen gjorde annorlunda, så jag har en som fungerar..
Men den installationen som blir kan jag inte boota med.
Återställ lösenordet då. Skruva bort typ 5 skruvar, ta bort CMOS-batteriet och ta en kaffepaus. Sätt i skiten igen och gå in i BIOS.

Du kan inte använda en dator i längden utan tillgång till BIOS om du ska pyssla med sånt här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in