2006-03-07, 14:10
Medlem
criss avatar
Hallå ja.

Det ligger till så att jag jobbar i Norge på ett hotell där. Igår fick jag nöjet att smaka svärdfisk. Jag är väl ingen storkonsument av fisk direkt, men det smakade helt fantastiskt. Utan att överdriva den godaste fiskrätten jag någonsin smakat. Jag var lite intresserad, o frågade om det var svärdfisk i allmänhet som smakade så gott, eller om det var tillagningen som var knepet. Dom sa att svärdfisk i allmänhet smakar väldigt gott. Inte så mycket fisksmak, utan lite mer åt kötthållet.

Till saker hör det att kocken som har lagat maten är jävligt sur, o inte går att prata med överhuvudtaget. Så därför söker jag mig till er för att få tag i ett recept, samt om det går att köpa i vanliga livsmedelsaffärer i Sverige.

Shoot!
Citera
2006-03-07, 14:34
Medlem
Seamus Costellos avatar
Jag köper det ibland på Hötorgshallen i Stockholm. Välsorterade fiskaffärer brukar ha det. Precis som med tonfisk är det viktigt att den inte kremeras, gärna en rå kärna. Grilla den rackarn.
Godaste jag ätit var på en krog i Barcelona, då låg den på lite tomatmarmelad och var täckt av vitlök/chilisås.
Funkar väldigt bra med lite sötstarkt, överhuvud taget. Enkelt är att ha en stark mango chutney till. Och en ruccolasallad.
Citera
2006-03-07, 14:59
Medlem
Dejzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Precis som med tonfisk är det viktigt att den inte kremeras, gärna en rå kärna. Grilla den rackarn.

Japp det är kanske det viktigaste. Till fisken skulle jag göra mixa ihop kapris, olivolja, citronsaft till en vinegrette och göra en sallad på tunt hyvlad rå fänkål, persilja och ruccola,smaka av med salt, svartpeppar och lite olivolja.
Citera
2006-03-07, 16:01
Medlem
Coffeemans avatar
Är inte svärdfisk väldigt utsatt för parasiter? Det är möjligt att jag gått på nån myt men jag har för mig att bl a Anthony Bourdain har sagt att han aldrig mer äter svärdfisk efter att ha sett hur dom drar ur meterlånga maskar innan dom säljer fisken på marknaderna.

Jag har annars ätit det några ggr innan jag hörde detta och håller med om att det är riktigt gott men numera har jag faktiskt slutat beställa det.
Citera
2006-03-07, 19:27
Medlem
Seamus Costellos avatar
Han som ska vara så ball med kockarnas hemliga språk och tuffa rockstjärneliv och grytlappar är onödigt när man doppar händerna i fritösen... Låter lite som den där Blink 182-typen på MTV...

Svärdfisk är gott och nyttigt!
Citera
2006-03-07, 20:40
Medlem
criss avatar
Citat:
Jag köper det ibland på Hötorgshallen i Stockholm. Välsorterade fiskaffärer brukar ha det. Precis som med tonfisk är det viktigt att den inte kremeras, gärna en rå kärna. Grilla den rackarn.
Godaste jag ätit var på en krog i Barcelona, då låg den på lite tomatmarmelad och var täckt av vitlök/chilisås.
Funkar väldigt bra med lite sötstarkt, överhuvud taget. Enkelt är att ha en stark mango chutney till. Och en ruccolasallad.

Tack för svaren.
Exakt vad innebär det den är "kremerad", samt hur det här påverkar smaken?
Citera
2006-03-07, 22:27
Medlem
Guybrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cris
Tack för svaren.

Tror han/hon menar att fisken inte ska stekas eller grillas för länge, utan lämnas lite rå i mitten.
Citera
2006-03-07, 23:11
Medlem
Claes!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cris
Tack för svaren.

I utbildningssyfte Kremera betyder att man bränner (vanligtvis) en människa till aska i ett s k krematorium

Vad beträffande smaken har jag inget utlåtande
Citera
2006-03-08, 02:29
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Han som ska vara så ball med kockarnas hemliga språk och tuffa rockstjärneliv och grytlappar är onödigt när man doppar händerna i fritösen... Låter lite som den där Blink 182-typen på MTV...

Svärdfisk är gott och nyttigt!

Det framgår inte om du citerar mig ang. AB men det känns lite träffande så jag vill ändå säga att han ju faktiskt har en stjärna och att du inte bemöter vad han säger (nåja vad jag tror han har sagt åtminstone).
Citera
2006-03-08, 09:35
Medlem
criss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claes!
I utbildningssyfte Kremera betyder att man bränner (vanligtvis) en människa till aska i ett s k krematorium

Vad beträffande smaken har jag inget utlåtande

Hehe, jag var förvisso full när jag läste svaren, men det är väl ingen ursäkt antar jag . Får helt enkelt skylla på för mycket jobb.... eller nåt.

Förresten i vilken prisklass kan man förvänta sig att få sig två portioner med svärdfisk?
Citera
2006-03-08, 12:42
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Det framgår inte om du citerar mig ang. AB men det känns lite träffande så jag vill ändå säga att han ju faktiskt har en stjärna och att du inte bemöter vad han säger (nåja vad jag tror han har sagt åtminstone).

Jag försökte skoja på hans bekostnad, inte din... Jag blev rätt trött på hans ballhetsgrej när jag läste hans bok... Fast den började så bra. Plus att han hatade Jamie Oliver för att han inte hade nog med rockstjärneattityd... Då borde ju parasiter vaa en delikatess för en sån kille som Anthony! Jag vet inte om svärdfisk är extra drabbat av parasiter, nån annan kanske vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in