2019-07-12, 21:37
Medlem
Är i Italien nu och önskar köpa med mig 2 lådor som skall skickas till Sverige.
Vad är erfarenhet med tullen? Brukar era varor komma fram, åker man på extra avgifter etc?

Mvh
Citera
2019-07-12, 21:39
Medlem
Du måste själv föra dem över gränsen. Annars så gäller samma sak som om du beställer på nätet.
Citera
2019-07-12, 21:52
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du måste själv föra dem över gränsen. Annars så gäller samma sak som om du beställer på nätet.
Går det inte att fulköra och skicka som vanligt postpaket och märka med "köksvaror" eller liknande? Är man själv i Italien så borde det ju gå att skicka som "privatpaket" så att det inte står ett företag som avsändare.
Citera
2019-07-12, 22:05
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Vad är erfarenhet med tullen? Brukar era varor komma fram, åker man på extra avgifter etc?

Mvh
Jag fick 12 flaskor hemskickade med posten från en tysk vingård i höstas och sen spärrade svenska tullen en likadan sändning i julas.
Verkar som slumpen har en viss inverkan...
Citera
2019-07-12, 22:11
Medlem
Vad innebär spärras? Konfiskeras, eller skickas tillbaks?

Har inga problem med att betala skatten, men kan fysiskt inte transportera dem.
Citera
2019-07-12, 22:17
Medlem
Forzos avatar
Ska det göras helt korrekt så ska du först anmäla till Skatteverket att du tänker importera alkohol och betala in skatten i förskott. Därefter får du ett papper som ska skickas med paketet. Då släpps det igenom tullen utan problem. Åtminstone var det så för några få år sedan, men det kan ju ha ändrats sedan dess...

Ett större problem som jag råkade ut för var att en del svenska fraktbolag vägrar frakta alkohol. Skickades till mig från Spanien och det framgick klart och tydligt vad som var i paketet, inga som helst problem förrän det kom in i Sverige. Via diverse avtal fraktbolagen emellan var det tydligen DHL som skulle sköta inrikesleveransen. Men de vägrade! Jag fick antingen hämta upp paketet på terminalen i Helsingborg eller så skulle det skickas tillbaka. Idioti!
Senast redigerad av Forzo 2019-07-12 kl. 22:22.
Citera
2019-07-13, 05:55
Medlem
cacas avatar
Citat:

Mvh
Du kan chansa men tror sannolikheten rätt stor att det inte fungerar. Har för mig man måste föranmäla och betala skatt etc innan hos RSV.

Tar själv alltid bil ner till Italien/Europa och då kan man fylla bilen till taket med vin och vinka till tullarna vid gränsen då det inte är något bekymmer när man själv tar vinet över gränsen.

Kanske en idé kan vara hitta någon Svensk som bilat ner och kolla med den om den kan ta med flaskorna hem mot en ersättning givetvis. ( Blir nog svårt då ingen litar på någon okänd längre )
Citera
2019-07-14, 19:54
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Vad innebär spärras? Konfiskeras, eller skickas tillbaks?

Har inga problem med att betala skatten, men kan fysiskt inte transportera dem.
De skickade tillbaks lådan till Tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in