• 1
  • 2
2019-07-12, 13:39
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Som rubriken efterfrågar så undrar jag om någon sett någon reell ändring i förhållningssättet hos rökande personer på ex. uteplatser på krogar, idrottsarenor, busshållplatser, perronger, lekplatser osv? Efterföljer man nuvarande lagstiftning som implementerades den 1/7-2019?

http://www.visita.se/mitt-foretag/la...d-1-juli-2019/

Moderatorer får gärna flytta tråden om den inte passar i detta ämnesområde.
Citera
2019-07-12, 14:28
Medlem
Spieles avatar
Vad jag sett hitintills så röker folk som vanligt, verkar som att ingen snappat upp det här med rökförbudet där jag bor iaf (storstad)
Citera
2019-07-12, 14:47
Medlem
Någon som sett eller hört något om polisiärt ingripande eller från andra aktörer som må hava tillstånd att neka personer från att ex. tillträda en restaurang, eller blivit utskälld av någon privatperson?
Citera
2019-07-12, 15:06
Medlem
Enda jag märkt är väl markant ökning av fimpar,
företrädesvis med näst intill oförstörbara filter där en
gång kommunen placerat ut allmän/kommunalskattefinansierad askkopp
som nu inte längre står där den alltid stod innan ännu ett förbud infördes och åtlyddes!

Rökning skördar offer vet säkert de flesta,
utom några få som envisas med att dö inom sinom tid!

Enda felet i "kråksången" måste vara, några bestämmer
över ännu fler !
Nysvensk dagspolitik i sin evigt färska linda!
Vänta bara tills regeringen stryper syretillförseln med nuckan Lö..in vid kranen,
då jävlar får vi veta att vi lever!

Annars allt gott denna fredagseftermiddag i landet med plats för det mesta
av mänskligt förfall!
Senast redigerad av Ba-ahllah-petit 2019-07-12 kl. 15:12.
Citera
2019-07-12, 15:51
Medlem
Det är färre som röker på tex hållplatser och utanför matbutikens entréer men som ovanstående fint har noterat så är mängden fimpar lite här och var betydligt mer än vad som var innan.

Skaffar man fram ett förbud som gäller ett visst område men inte placerar ut askkoppar/fat bredvid parkbänkar eller i gatuhörnet så har man skaffat sig ett nytt problem gällande nedskräpning.

Göteborg är förhållandevis rent tex om man såg på fimpar tidigare.
Det är det inte längre.
Citera
2019-07-12, 16:19
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spiele
Vad jag sett hitintills så röker folk som vanligt, verkar som att ingen snappat upp det här med rökförbudet där jag bor iaf (storstad)

inte jag heller, tror dom flesta vet o skiter i vilket, som att gå över röd gubbe.. alla gör det..
Citera
2019-07-12, 16:32
Medlem
hibernalhatts avatar
Hittade i morse en ölflaska från den närbelägna krogen på en sittplats/gård 50 meter därifrån, så visst fungerar rökförbudet.
Folk "tar med sig ölen" helt enkelt från uteserveringen...
Citera
2019-07-12, 16:39
Medlem
tokens avatar
Jovisst, rökfria hållplatser och inga som röker utanför entréer. Riktigt gott.

Jag tycker också att det känns renare och fräschare på stan i allmänhet. Jag har ändå aktivt letat efter rökare, för jag vill konfrontera någon som röker fel.

Edit: Anledningen till att jag vill konfrontera någon som röker är för att jag under lång tid hyst en passiv aggressivitet gentemot rökare. Det är också en enkel angreppspunkt att angripa - rökning är svårt att försvara, även för rökare på ”rätt” plats.
Senast redigerad av token 2019-07-12 kl. 16:42.
Citera
2019-07-12, 17:03
Medlem
Tack för svaren! Ingen som dock sett någon fått tillsägelse efter att ha trotsat att ha suttit på ex. en uteservering och bolmat? Någon som vet hur ett polisingripande kring detta kommer att ske. Kommer det att ske? Vågar polisen lägga tid och resurser på detta nys? Tror mer det kommer åläggas restaurangägare och gemene man att leka åklagare och bödel. Skall testa detta "förbud" när jag skall på fotboll i början av augusti.
Citera
2019-07-12, 17:35
Medlem
Kefalonias avatar
Verkar som många tagit till sig av förbudet i min storstad. Sen verkar vissa vilja provocera. Satt en gubbe i en busskur och rökte, och när jag tittade på honom med lite extra långt ögonkast tittade han tillbaka svart i synen. När bussen kom sa en avstigande man till honom och då jävlar fimpades det raskt.
I övrigt inga poliser, men självpåtagna sådana har jag sett flera stycken i centrala stan. Jagar runt och säger till folk.
Det är bättre helt klart både vid busshållplatser och utanför köpcenter m.m.
Citera
2019-07-12, 17:58
Medlem
Tror fasiken att man skulle kunna pådyvla det svenska folket vad som helst för dynga till pålagor! Detta säger jag utan att lägga någon större aspekt vid det aktuella ämnet kring rökning på offentliga platser, även om jag även tycker detta är lite overkill. Och hur fasiken orkar folk vara slika besserwissrar så att de säger till? Undrar hur länge det dröjer innan det första dråpet kommer ske för att någon sagt till någon bolmande idiot?

Såg även att kriminalvården återigen lanserat sitt gamla förslag om rökfria häkten och anstalter - lycka till, säger jag!
Citera
2019-07-12, 18:18
Medlem
piangs avatar
Påverkar den här lagen även elektronisk rökning? Om inte så är det ju bra då den typen av rökning inte är lika skadlig, vilket skulle kunna få fler traditionella rökare att övergå till mer lindrig rökning. Dock så är väl inte e-ciggen något messiahs-medel utan den har ju sina biverkningar, liksom snus.

Hursomhelst, bra med mindre ciggarettrök. Speciellt med tanke på de som arbetar på resturanger och dylikt och lätt kan få i sig en del andrahandsrök.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in