2019-07-13, 18:20
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Alla lagtexter hanteras efter den praxis som uppstår i praktiken, en ny lag som aldrig har prövats i verkligheten har inget att luta sig emot utan är enbart en teoretisk lag

Det du säger är ekvivalent med att säga att verkligheten inte är perfekt och att lagstiftning är en delmängd av verkligheten.

Det är inte en grej.
Citera
2019-07-13, 18:31
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Det du säger är ekvivalent med att säga att verkligheten inte är perfekt och att lagstiftning är en delmängd av verkligheten.

Det är inte en grej.

Nej det jag säger är att en oprövad lag är en lag utan praxis, så fort en lag prövas i en domstol så börjar den få specifika praxis.

Helt enkelt, innan en lag är prövad även i form av en böter så har den inget verklighetsexempel.
Citera
2019-07-13, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Så mycket våld som nöden kräver är väldigt lite våld. Han kommer inte få det till självförsvar.

Nej det tror inte jag heller. Däremot borde väl de två skitungarna kunna beivras för någon form av trakasserier, det vore intressant att veta om de till och med sagt något rasistiskt för de verkar ju helt fixerade vid den store svarte livvakten, men några större straff kan det knappast bli frågan om.

Man får nog betrakta deras välförtjänta stryk som straff nog. Bättre än inget.
Citera
2019-07-13, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Detta är OT och jag har redan citerat den specifika formuleringen. Som sagt - lagen är ganska tydligt formulerad med att det inte enkom handlar om hemvist eller vartill man beräknas åka vidare utan varför - motivet. Att lämna landet pga sitt arbete - som i det här fallet dessutom är ett säsongsarbete - borde vara högst acceptabelt.
Det finns de som till vardags pendlar mellan Sverige och andra nordiska länder. Tror du att en person som t ex pendlar till Köpenhamn veckovis också skulle häktas pga ett brott som troligtvis inte kommer rendera ett fängelsetraff?
Det här är en politisk häktning, en symbolisk handling.
Grip, anhållan och häktning sker alla med samma stöd. De tre är utredningsåtgärder. Saknar person hemvist i riket kan polis gripa oavsett strafflängd. Sen beroende på brottets art, hur långt man kommit i de initiala utredningsåtgärderna samt proportionalitetsprincipen så kan åklagaren anhålla. Oftast inte några större problem. I nästa steg kan åklagare yrka på häktning. Här spelar brottet in samt ytterligare skäl såsom eventuell recidiv eller kollusion. I Rockys fall kan det utöver hemvist vara kollusion med tanke på antalet i hans entourage. Ej sett papperna från häktningen men är ikryssat där vad som gäller.

Du är väldigt okunnig i hur det fungerar. Ovan sker dagligen i Sverige. Att det rubriceras grov misshandel är för att det sparkas på en person som ligger ner och det finns alltså inte nödvärn i det skedet, man får inte straffa själv. Sen är det inte grov misshandel men det är en annan sak.
Citera
2019-07-13, 18:51
Medlem
Citat:
Jävla trist attityd. Det är väl lagens fel om lagen misslyckas med att vara lag.

En lagtext ska inte behöva kompletteras med "förarbeten" och "praxis" utan ska vara en fungerande lagtext.

Låt mig gissa. Du är en elitistisk juridikstudent med fallenhet för slicka upp sparka ned.
Trist attityd? För att jag berättar hur det fungerar och det krockar med din verklighet (som är felaktig)?Lagtext kompletteras inte med förarbeten. De är FÖRarbeten från lagstiftaren. Du får ignorera dina känslor och läsa på om hur det fungerar.

Nej, ej juridikstudent. Varför skulle jag vara det?
Citera
2019-07-13, 20:03
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Nej det jag säger är att en oprövad lag är en lag utan praxis, så fort en lag prövas i en domstol så börjar den få specifika praxis.

Helt enkelt, innan en lag är prövad även i form av en böter så har den inget verklighetsexempel.

Varför skulle någon hävda att en lag som inte prövats inte har "verklighetsexempel"? Jag har inte hävdat det iaf. Vart vill du komma?
Citera
2019-07-13, 20:05
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Trist attityd? För att jag berättar hur det fungerar och det krockar med din verklighet (som är felaktig)?Lagtext kompletteras inte med förarbeten. De är FÖRarbeten från lagstiftaren. Du får ignorera dina känslor och läsa på om hur det fungerar.

Nej, ej juridikstudent. Varför skulle jag vara det?

Om lagen inte är en fullt fungerande lagtext så är det lagen det är fel på. Inte random flashbackare.

Du pratar ju som en juridikstudent. Du pratar som om ett krångligt godtyckligt system är något fint och bra.

Vad är det för känslor jag har och varför inte ignorera dina känslor?
Citera
2019-07-13, 20:28
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Grip, anhållan och häktning sker alla med samma stöd. De tre är utredningsåtgärder. Saknar person hemvist i riket kan polis gripa oavsett strafflängd. Sen beroende på brottets art, hur långt man kommit i de initiala utredningsåtgärderna samt proportionalitetsprincipen så kan åklagaren anhålla. Oftast inte några större problem. I nästa steg kan åklagare yrka på häktning. Här spelar brottet in samt ytterligare skäl såsom eventuell recidiv eller kollusion. I Rockys fall kan det utöver hemvist vara kollusion med tanke på antalet i hans entourage. Ej sett papperna från häktningen men är ikryssat där vad som gäller.

Du är väldigt okunnig i hur det fungerar. Ovan sker dagligen i Sverige. Att det rubriceras grov misshandel är för att det sparkas på en person som ligger ner och det finns alltså inte nödvärn i det skedet, man får inte straffa själv. Sen är det inte grov misshandel men det är en annan sak.

Tack för genomgången, men nu känner inte vi varandra nog för att tala om vem som är okunnig. Vad du å andra sidan väl bör känna till är att man inte behöver bli häktad bara för att man blir gripen eller anhållen. Det är valet att häkta ASAP Rocky med entourage som jag anmärker på.
Att ASAP Rocky kallas in på ett polisförhör ser jag inga konstigheter i. Han var med om en kaotisk händelse som skulle kunna varit brottslig, om man inte såg till hela händelseförloppet.
Nu verkar det som att han kallades in på förhör utan att polisen ens förhört den andra parten eller dennes kumpan - vilket jag tycker är väldigt konstigt. Jag får intrycket av att man starkt velat att se en isolerad en händelse (mot regeringens utvalda grupp), vilket t ex visas på att kammaråklagaren ville få det till "grov misshandel", när det bara - isolerat från hela händelseförloppet - rör sig om en knapp misshandelshandling av normalgraden.
Som du förhoppningsvis förstår är detta dock ingen händelse som kan isoleras från helheten, precis som man inte kan isolera en händelse där en kvinna slår en man i ansiktet från helheten där hela händelseförloppet visar att han först försökte begå upprepade sexuella övergrepp mot henne.
Skulle lagen tolkats objektivt hade man givetvis vägt in allt som hände innan misshandeln. Nu tycks man inte ha gjort det.

Att man utreder självförsvar som ett misstänkt fall av misshandel har jag givetvis ingenting emot. Det är bra! Men strax därefter har man redan gått för långt och för hårt mot denna rapgud och gatufridsskipare.
Att Flacko var bussig nog att spela med i det politiska spelet och komma ner till polisstationen efter konserten - efter läggdags - långt senare än en normal person skulle få för sig att komma in på förhör bara för att det passade polisen, det tycker jag han borde premieras för istället för att beläggas med en häktning!
Det är en vantolkning av lagen för att inte säga ett förtroendemissbruk att misstänka Flacko för en misshandel som i praktiken bara var ett nödvändigt nödvärnsneutraliserande av en totalt urspårad våldsverkare utan gränser!

Jag vill hävda att det stöd du påstår dig finna för häktningen i det här fallet inte finns utan att vantolka lagen. Som vi tidigare diskuterat är texten i sig ganska öppet formulerad men är samtidigt mycket tydlig i sin betoning av syftet med en eventuell utlandsresa av en utländsk medborgare misstänkt för brott. Att åka på säsongsarbete, vill jag fortsatt bestämt hävda, är inte att undanfly lagens gång utan att just utföra det jobb en blivit anställd för, inom den Europeiska unionen.
Det är inte heller troligt att man alls resonerat kring att det ska ha funnits någon risk för kollusion i det här fallet.
Det finns mängder av möjligheter för makten att missbruka lagen mot medborgare. Faktum är att man inte behöver häkta någon bara för att det går att vantolka in ett stöd för det, speciellt inte någon som gjort en hjälteinsats och inte är till fara för någon annan. En gästarbetare som alla andra, på besök i den Europeiska unionen. Tiden kommer visa vem av oss som resonerat rätt.
Citera
2019-07-14, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakelikrankel
Du har fel, tror du inte att åklagaren kan lagen eller? Det är klart att de inte häktar honom om det inte finns stöd i lagen.

Det är nog tänjbart inom ett brett spektrum, domstolen avgör ju om häktningsskälen är rimliga och de har de ansetts göra. Men det är inte alls säkert att en annan domstol skulle kommit fram till samma sak.

Otur för Sveriges anseende att ett gäng vänsterliberaler satt i den den här gången. Assangefallet och våldtäkten borde räcka för att vi alla nu är utskämda internationellt, inte bara de jurister som förorsakat den.
Citera
2019-07-14, 13:57
Medlem
Boris.Yeltsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Bakgrund: ASAP Rocky med entourage förföljdes och utsattes för våld av en grupp unga män under en sommarkväll i Stockholm i år. Bråkstakarna hade även enligt direkta uppgifter till entouraget utsatt olika kvinnor för sexuella övergrepp/trakasserier tidigare under kvällen, och uppträdde därtill kraftigt narkotikapåverkade.
Som svar på situationen såg sig ASAP Rocky med entourage nödgade att använda det våld som krävdes för att låta "gatorna andas" och neutralisera den mest våldsamma unga mannen som vägrade ge med sig.

Tidigare har Sveriges lag varit minst sagt usel på att ge rättigheter till de som bara råkat vara på fel plats vid fel tillfälle och fallit offer för påstridiga grupper av unga män. ASAP Rocky häktades t ex - trots att han bara använt det som han själv ansåg vara självförsvar.

Kan ASAP Rockys fall kanske leda till en lagändring - en "Lex Rocky"?
Denna specialklausul skulle bara gälla i särskilda fall. Den innebär inte att vem som helst får rätt att eskalera vilken våldsam situation som helst.
Däremot ska den som uppvisar gott tålamod (vilket ASAP Rocky otvivelaktigt gjorde) och upprepade gånger försökt tala bråkstakarna till rätta utan att lyckas få utökade möjligheter att freda sig och låta "gatorna andas" vid fortskridande påstridigheter.

Syftet är att ge särskilda rättigheter till de människor som egentligen inte vill ha bråk men bara råkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle. I förlängningen kanske det även skulle kunna fungera i avskräckande syfte, då den som påstridigt efterföljer eller attackerar en människa som inte vill slåss enligt lagen blir en slags "persona non grata" och att gemene man då har rätt att agera med våld utöver det vanliga för att försvara gatufriden.

Vad tror ni om Lex Rocky?
Jag tror knappast att aktuellt fall kommer att leda till en lagändring, envars rättighet att använda våld regleras redan i BRB 24kap §1, aktuell paragraf handlar om nödvärn,

1.Ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
2.Den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
3.Den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
4.Den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.

I följande situationer har envar rätt att använda våld som inte är uppenbart oförsvarligt.

Den andra möjligheten envar har att använda sig av våld regleras i BRB 24kap §4

Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse.

Jag känner inte till detaljerad information om händelsen, men utifrån vad man läst i media så är min uppfattning att den misstänktes försvarare kommer att hävda att det förelåg en nödvärnssituation då händelsen inträffade.

Dessa lagar som gäller ansvarsfrihet för att begå brott om det finns vissa särskilda omständigheter. Då lagarna redan existerar så är min uppfattning att en ny lagstiftning ej fyller något syfte.
Senast redigerad av Boris.Yeltsin 2019-07-14 kl. 14:02.
Citera
2019-07-14, 14:09
Medlem
Koddmongots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nsbm
Nej jag vet det, vi har nämndemän, därför min "jury"
Edi: Sjukt att sitta så länge för en misshandel, jag gissar på att åklagaren är en "vi står inte ut"" kvinna i övre medelåldern
Nämndemän är snarare motsatsen till ett jurysystem då dem är politiskt tillsatta. Hela det svenska rättssystemet måste skrotas och ersättas med ett baserat på common law.
Citera
2019-07-14, 17:59
Medlem
Citat:
Om lagen inte är en fullt fungerande lagtext så är det lagen det är fel på. Inte random flashbackare.

Du pratar ju som en juridikstudent. Du pratar som om ett krångligt godtyckligt system är något fint och bra.

Vad är det för känslor jag har och varför inte ignorera dina känslor?
Nej, jag pratar inte som en juridikstudent. Jag förklarar helt enkelt hur det fungerar.

Det är inte ett godtyckligt system. Förarbete är en rättskälla. Det är du som uttalar dig godtyckligt utifrån dina personliga känslor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in