2019-07-11, 15:00
Medlem
Kommer fler länder att följa efter?

Från SVT text:

Citat:
Franskt ja till digitalskatt

Franska senaten har röstat ja till att
införa en skatt på internetjättar. Det
innebär att företag som Google och
Facebook får betala tre procent av
sina årliga intäkter till den franska
statskassan.

Initiativet upprör USA:s president
Donald Trump, som tillsatt en utred-
ning om saken. Den franska ekonominis-
tern Bruno Le Maire är i sin tur
starkt kritisk till att Trump lägger
sig i landets skattesystem.

Frågan har även varit uppe i EU. Sve-
rige hör till dem som motsatt sig en
EU-gemensam digitalskatt.
Citera
2019-07-11, 15:31
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Är det så enkelt att man bara kan välja att beskatta hursomhelst? Eller bedriver bla google affärer i Frankrike i större del än i andra länder? Är ju perfekt, Stefan skulle ju kunna beskatta desamma med säg 50% skatt.
Citera
2019-07-11, 15:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Hur exakt är förslaget utformat? Kommer alla digitala byråer som sysslar med annonsering och content online även omfattas? Då lär det stänga en del kontor i FRA.
Citera
2019-07-11, 15:50
Medlem
Skatten verkar vara på 3% av de Franska intäkterna.
Citera
2019-07-11, 16:07
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Skatten verkar vara på 3% av de Franska intäkterna.
Hur kan det kollas att det är franska intäkter? Tänker mig att mycket går via VPN. Finns ett franskt dotterbolag?
Citera
2019-07-11, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Hur kan det kollas att det är franska intäkter? Tänker mig att mycket går via VPN. Finns ett franskt dotterbolag?

Jag antar att det är de reklamintäkter som franska företag betalar till "intenetjättarna"?
Citera
2019-07-11, 17:47
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag antar att det är de reklamintäkter som franska företag betalar till "intenetjättarna"?
Men hur redovisas det? Går det att se från annonsörernas sida? Eller på Googles och Facebooks resultaträkning? Vad jag förstått så baseras mycket på SEO-algoritmer som är svåra att få grepp på. Det verkar ju vara snårigt minst sagt när det gäller affärsjuridiken.

Kan det vara så att även franska politiker är "naiva" och skapat en skatt som inte kan drivas in? Fransoserna är ju kända för att sätta upp en massa handelshinder för att gynna sin hemmamarknad, även om mycket av det döljs bakom en fasad av EU och frihandel.
Citera
2019-07-11, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Men hur redovisas det? Går det att se från annonsörernas sida? Eller på Googles och Facebooks resultaträkning? Vad jag förstått så baseras mycket på SEO-algoritmer som är svåra att få grepp på. Det verkar ju vara snårigt minst sagt när det gäller affärsjuridiken.

Kan det vara så att även franska politiker är "naiva" och skapat en skatt som inte kan drivas in? Fransoserna är ju kända för att sätta upp en massa handelshinder för att gynna sin hemmamarknad, även om mycket av det döljs bakom en fasad av EU och frihandel.

Jag vet inte hur det funkar i Frankrike men i Sverige lämnar ju alla, seriösa, företag kontrolluppgift på sina utgifter. Detta för att de kan göra skatteavdrag på dessa utgifter vilka de lämnat uppgifter om.
Citera
2019-07-11, 19:12
Medlem
Det lustiga vore förstås om IT-bolagen går ur Frankrike. Det skulle bli en folkstorm som heter duga.

Men på det hela taget är det nog rimligt. Det är väldigt mycket fiffel. Många av de här bolagen betalar ingen skatt alls medan de gärna använder befintlig infrastruktur.
Citera
2020-01-17, 18:24
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Det är upp till amerikanska myndigheter att agera i tvisten om Frankrikes digitala skatt mot it-jättarna. Det säger den franske finansministern Bruno Le Maire enligt Reuters.

Le Maire säger vidare att EU kommer att svara om USA inför ekonomiska sanktioner mot Frankrike.

Det var i början av januari som Frankrike och USA kom överens om att göra ett försök att kompromissa om skatten inom OECD:s ramverk.

https://omniekonomi.se/frankrike-upp...skatt/a/0nlGpE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in