Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-07-10, 21:40
Medlem
Flickpojkens avatar
Jag ska rensa H-disken och installera om operativsystemet på min mac air från 2012. Hittade en guide som verkar rätt strait forward så jag undra egentligen bara: 1 var man kan ladda ner operativ sytemet Och 2. hur man gör ett bottbart USB minne? Antar att de finns nått program under system verktyg.

Tack
Citera
2019-07-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Jag ska rensa H-disken och installera om operativsystemet på min mac air från 2012. Hittade en guide som verkar rätt strait forward så jag undra egentligen bara: 1 var man kan ladda ner operativ sytemet Och 2. hur man gör ett bottbart USB minne? Antar att de finns nått program under system verktyg.

Tack
https://support.apple.com/en-us/HT204904
Citera
2019-07-11, 00:46
Medlem
systems avatar
Eller hämta macOS från ditt App Store och fixa USB med detta utmärkta program.
Citera
2019-07-11, 18:47
Medlem
Flickpojkens avatar
Hur god success rate är de på de då?

Tycker alltid mac krånglar. Men gillar ändå macOS.
Citera
2019-07-12, 12:24
Jag har installerat om åtminstone en handfull ggr sen 2010 på nya och gamla burkar i spannet mellan 2010 och och 2016 och det har alltid fungerat.

Någon gång kanske jag lyckades klydda till det, men det har blitt mer och mer stabilt. I början brukade jag bränna en skiva eller köra från usb-minne, men det var nog 5 år sen sist jag krånglade med nåt sånt. Brukar alltid installera direkt på sättet som beskrivs i länken i tidigare inlägg
Citera
2019-07-14, 18:08
Medlem
Någon USB-pinne lär man inte behöva.

En Mac från 2012 borde ha internet recovery som det heter. Du bootar med en knappkombo nedtryckt så startar den i en miljö där man har verktyg för att formatera och installera om. Internet behövs för den laddar installationsfiler från nätet medan installationen pågår.

Äldre macar fick funktionen med nya versioner av operativsystemet även om dom inte hade det från fabrik. Jag tror dock det fanns redan 2012.
Citera
2019-07-18, 18:35
Medlem
Basebands avatar
Stäng av datorn, starta den sen samtidigt som du håller in cmd + R. Gå in på Skivverktyg (Disk Utility på engelska), välj vilken hårddisk du vill formatera i menyn till vänster, klicka sen på "Radera".

När formateringen är färdig kan du stänga ned Skivverktyg, och istället klicka på "Installera om macOS" eller vad det nu står, det finns i samma meny som Skivverktyg iaf
Citera
2019-07-24, 18:05
Medlem
Med en modern Mac, dvs gjord efter 2010 kan du hålla in cmd-opt-r vid uppstart sedan ställa in nätuppgifter och starta installations programmet över internet.
Citera
2019-07-31, 13:41
Medlem
BRÖDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Hur god success rate är de på de då?

Tycker alltid mac krånglar. Men gillar ändå macOS.
Vill bara påpeka att länken som redan postats även finns på svenska.

Vill du trots allt ändå ha ett USB-minne med installationen på, det finns ju flera situationer där det är att föredra;
  1. Börjar du med att ladda ner Mac OS från App Store.
  2. Stoppar in USB-minnet i datorn. Formatera det till HFS+.
  3. Kör
    Kod:
    sudo /Applications/Install [din Mac OS-version].app/Contents/Resources/createInstallMedia --volume /Volumes/[ditt USB-minne] --nointeraction
    i Terminalen.
  4. Klart!
Citera
2019-08-01, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system

Håller med denna!
Citera
2019-08-03, 19:03
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system

Citat:
Ursprungligen postat av greken123
Håller med denna!

Får nog bli de
Citera
2019-08-03, 19:05
Medlem
Flickpojkens avatar
Kommer de senate mac os funka på min dator från 2012?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in