2019-07-10, 15:26
Medlem
Jag har ärvt några snäckskal från en släkting. Det är meningen att de ska fyllas med skaldjursstuvning. Går det att tillaga dem i micron, eller att värma dem om de tillagas på något annat sätt?
Citera
2019-07-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
Jag har ärvt några snäckskal från en släkting. Det är meningen att de ska fyllas med skaldjursstuvning. Går det att tillaga dem i micron, eller att värma dem om de tillagas på något annat sätt?
Ärvt...? Märkligt påtalande men whatever... Jag har ingen aning om skalen tål micron men principen för microugnar är ju att alla förvarningskärl man ställer i micron måste ha någon vätska eller mat med tillräcklig mängd vätska i sig för att kärlen inte ska förstöras eller förstöra micron.
Citera
2019-07-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ärvt...? Märkligt påtalande men whatever... Jag har ingen aning om skalen tål micron men principen för microugnar är ju att alla förvarningskärl man ställer i micron måste ha någon vätska eller mat med tillräcklig mängd vätska i sig för att kärlen inte ska förstöras eller förstöra micron.

Varför skulle man inte kunna ärva snäckskal? Om vi ska börja märka ord, så heter det förvaringskärl, och inte förvarNingskärl. Metallföremål kan ju oftast inte ställas i micron även om de innehåller vätska, och jag undrade om något sådant gällde snäckskal också.
Citera
2019-07-10, 15:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Varför vill du värma själva skalen?

Om du nu absolut måste göra stuvningen i mikron, fyll skalen efteråt. Förstår inte hur det skulle kunna bli mindre arbete med det än att fylla dem innan.

Är tanken att det ska vara ost eller så över stuvningen och därefter gratineras, så är ugnen en bättre idé. I mikron får du ingen gratinerad yta.
Citera
2019-07-10, 15:58
Medlem
Citat:
Varför skulle man inte kunna ärva snäckskal? Om vi ska börja märka ord, så heter det förvaringskärl, och inte förvarNingskärl. Metallföremål kan ju oftast inte ställas i micron även om de innehåller vätska, och jag undrade om något sådant gällde snäckskal också.
Ett skrivfel är inte samma sak som att nämna någon onödig information. Skitsamma. Metall funkar givetvis inte i en micro av helt andra orsaker. Ta ett av dina ärvda snäckskal och fyll med något mat och testkör i micron. Går ditt ärvda skal sönder eller brinner upp så finns nya att köpa på de flesta större matkedjorna, men de saknar ju såklart affektionsvärde. Haha jag har humor även om det just nu är mest sarkasm.
Citera
2019-07-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför vill du värma själva skalen?

Om du nu absolut måste göra stuvningen i mikron, fyll skalen efteråt. Förstår inte hur det skulle kunna bli mindre arbete med det än att fylla dem innan.

Är tanken att det ska vara ost eller så över stuvningen och därefter gratineras, så är ugnen en bättre idé. I mikron får du ingen gratinerad yta.

Förmodligen för att stuvningen inte ska svalna så fort, typ som när man värmer tallrikar?

Edit: Jaha. Kanske missuppfattade. Tänkte att TS ville tillaga skaldjursstuvningen normalt och sedan lägga den i de värmda skalen.
Senast redigerad av jourlistan 2019-07-10 kl. 16:04.
Citera
2019-07-10, 16:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Förmodligen för att stuvningen inte ska svalna så fort, typ som när man värmer tallrikar?
En stuvning i ett rumstempererat snäckskal lär inte svalna så fort. Ungefär som man skulle värma sopptallrikar. Men visst, om man verkligen vill ha dem varma, spola i varmt vatten eller ställ in i ugnen.
Citera
2019-07-10, 16:13
Medlem
constants avatar
Nu tror jag inte att det är någon fara att stoppa enbart snäckskal i mikron, däremot kommer de knappast att bli varma.

Det vore intressant att få veta vad ts vill ha ut. Vad själva projektet ska resultera i? Då lär vi kunna komma med vettiga svar.
Senast redigerad av constant 2019-07-10 kl. 16:39.
Citera
2019-07-10, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ett skrivfel är inte samma sak som att nämna någon onödig information. Skitsamma. Metall funkar givetvis inte i en micro av helt andra orsaker. Ta ett av dina ärvda snäckskal och fyll med något mat och testkör i micron. Går ditt ärvda skal sönder eller brinner upp så finns nya att köpa på de flesta större matkedjorna, men de saknar ju såklart affektionsvärde. Haha jag har humor även om det just nu är mest sarkasm.

Syftet med min "onödiga information", var just att säga att snäckskalen var en del av mitt lilla arv. Jag skulle kunna köpa mängder av skal, men som du säger, saknar de förstås affektionsvärde. Men jag vill inte att att de ska ligga på en hylla och samla damm, utan att de ska användas, som det var tänkt.
Citera
2019-07-11, 01:25
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Du äger ingen ugn eller vad är problemet?
Jag antar att du tänkte gratinera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in