2019-07-09, 22:37
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

Jag har ett problem.

Jag har tillgång till en text (som jag har laglig rätt till) som jag kan läsa när jag är uppkopplad på nätet.
Jag förösker kopiera den till någon form av ordbehandlare så jag kan läsa den även när jag inte är online.
Problemet: Texten blir annorlunda och vissa eller alla bilder försvinner.
Avstånden mellan stycken förändras etc.

Finns det någon sätt att kopiera detta till någon ordbehandlare eller annat program så jag kan få det som exempelvis en pdf?

Om man kunde screenshota hela texten på flera hundra sidor och inte bara det som syns på skärmen hade det funkat, men det kan man väl inte.
En fil alltså. Pallar inte sitta och screenshota allt.
Citera
2019-07-09, 22:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!

Jag har ett problem.

Jag har tillgång till en text (som jag har laglig rätt till) som jag kan läsa när jag är uppkopplad på nätet.
Jag förösker kopiera den till någon form av ordbehandlare så jag kan läsa den även när jag inte är online.
Problemet: Texten blir annorlunda och vissa eller alla bilder försvinner.
Avstånden mellan stycken förändras etc.

Finns det någon sätt att kopiera detta till någon ordbehandlare eller annat program så jag kan få det som exempelvis en pdf?

Om man kunde screenshota hela texten på flera hundra sidor och inte bara det som syns på skärmen hade det funkat, men det kan man väl inte.
En fil alltså. Pallar inte sitta och screenshota allt.

Vad är det för format på texten? Är det någon slags html-sida?
Citera
2019-07-09, 23:36
Medlem
4yoonlys avatar
Installera en PDF skrivare och skriv ut texten som en PDF fil och sedan läs texten med valfri pdf skrivare.
Citera
2019-07-09, 23:45
Medlem
Hur kommer du åt texten? Är det med tex en browser (Firefox, Chrome och liknande)? Är det med något specialprogram? Använder du en dator eller något annat?

Om det är en webbsida du läser så skall du, med browserns inbyggda funktioner, spara ner i stort sett hela sidan. Men det går, från webbsidemakarens sida, att försvåra för dig med tex JavaScript. Om du har problem med att spara sidan med en browser kan du försöka med tex wget, som är ett helt underbart nerladdningsverktyg. Det kan dock inte hantera tex inloggning innan texten hämtas.

Om det är något specialprogram du använder på en dator kanske du kan göra så att du spelar in skärmen ("filmar" det som händer på skärmen) medan du i passande tempo skrollar förbi hela texten. När du senare vill läsa texten spelar du upp filmen och pausar den när det passar.
Citera
2019-07-10, 01:19
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Hur kommer du åt texten? Är det med tex en browser (Firefox, Chrome och liknande)? Är det med något specialprogram? Använder du en dator eller något annat?

Det är med browser, dator och det är tjänstens eget program för att visa böcker.
Man får ladda ner boken på sidan lagligt, men deras alternativ är skräp och man får det inte alls så fint som när det visas i programmet online.

Om det är en webbsida du läser så skall du, med browserns inbyggda funktioner, spara ner i stort sett hela sidan. Men det går, från webbsidemakarens sida, att försvåra för dig med tex JavaScript. Om du har problem med att spara sidan med en browser kan du försöka med tex wget, som är ett helt underbart nerladdningsverktyg. Det kan dock inte hantera tex inloggning innan texten hämtas.

Det är från ett e-boksprogram online.

Om det är något specialprogram du använder på en dator kanske du kan göra så att du spelar in skärmen ("filmar" det som händer på skärmen) medan du i passande tempo skrollar förbi hela texten. När du senare vill läsa texten spelar du upp filmen och pausar den när det passar.

Det är det att jag vill ha det till en pdf som jag kan anteckna i och färgmarkera etc.
Citera
2019-07-10, 01:24
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Installera en PDF skrivare och skriv ut texten som en PDF fil och sedan läs texten med valfri pdf skrivare.

Aldrig hört ordet "pdf-skrivare", men antar att du syftar på när man väljer pdf ist. för en fysisk skrivare och skapar en pdf direkt.
Testade. Det som händer är att det bara blir 1-2 sidor. Det som syns i bild typ.
Även när man ctrl+a på allt. Verkar inte funka.
Citera
2019-07-10, 01:24
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vad är det för format på texten? Är det någon slags html-sida?

Vet inte. Tror det, vet inte hur jag skall ta reda på det.
Citera
2019-07-10, 01:25
Medlem
WhaleMales avatar
Ps. hittade ett sätt att screenshota alla sidor en och en och sedan "limma ihop" till en pdf, men det är alldeles för omständligt.
Citera
2019-07-10, 01:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Vet inte. Tror det, vet inte hur jag skall ta reda på det.

Prova att spara ner sidan som föreslogs tidigare. Det är svårt för oss att gissa hur du ska göra när vi inte vet vad det är du försöker spara ner.
Citera
2019-07-10, 01:32
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Prova att spara ner sidan som föreslogs tidigare. Det är svårt för oss att gissa hur du ska göra när vi inte vet vad det är du försöker spara ner.

Ja, men det gick inte.
Är också tacksam för tips på bra läsprogram så kanske man inte alls behöver göra det här.
Citera
2019-07-10, 01:34
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ja, men det gick inte.
Är också tacksam för tips på bra läsprogram så kanske man inte alls behöver göra det här.

Det finns ingen möjlighet att länka till det du försöker spara ner, eller något som har samma format. Det är fortfarande så att det är svårt för oss att sitta och gissa oss till vad du försöker konvertera.
Citera
2019-07-10, 04:15
Medlem
Citat:
Det finns ingen möjlighet att länka till det du försöker spara ner, eller något som har samma format. Det är fortfarande så att det är svårt för oss att sitta och gissa oss till vad du försöker konvertera.

Jag förstår inte vad WhaleMale säger - avståndet i den tekniska förklaringen är för stor. Kan du förklara, du som verkar förstå vad Han/Hon vill ha gjort
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in