• 1
  • 2
2019-07-09, 18:45
Medlem
JonasTheKids avatar
Finns det någon som känner till ett snabbt sätt att byta ljud-output smidigt i Windows 10? Mer specifikt i mitt fall, att med hörlurarna inkopplade i datorn kunna byta till laptophögtalarna utan att dra ur hörlurssladden. Använder laptopen som "stationär" med skärm, mus och tangentbord inkopplat, och vill ofta byta mellan hörlurar och högtalarna på datorn.

Finns det någon programvara som gör detta? Har googlat i ämnet men inte hittat något vettigt som fungerar med inkopplade hörlurar.

Tänker att det kanske finns någon enkel programvara eller widget som gör det här smidigt.
Citera
2019-07-09, 22:50
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasTheKid
Finns det någon som känner till ett snabbt sätt att byta ljud-output smidigt i Windows 10?
HP Audio Switch bör fixa det du efterfrågar, även om du inte har en HP-dator. Vill minnas att programmet är helt freeware, utvecklat av någon som egentligen inte alls är uppknuten till HP.

Bör hittas medelst enkel googling, själv fick jag med det som default på mina HP-burkar.
Citera
2019-07-10, 15:58
Medlem
visceral89s avatar
Soundswitcher är enligt min upplevelse den absolut bästa. Har en streamdeck där jag satt upp hotkeys för att byta mellan hörlurar och speakers.
https://soundswitch.aaflalo.me/
Senast redigerad av visceral89 2019-07-10 kl. 15:59. Anledning: glömde länken
Citera
2019-07-10, 21:35
Medlem
DaddyD2s avatar
Är väl bara att byta output? Tryck på ljudikonen nere i vänstra hörnet och på texten ovanför ljudreglaget så får du upp alla tillgängliga outputs, och då väljer du bara speaker eller headphone.
Citera
2019-07-10, 22:34
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Är väl bara att byta output? Tryck på ljudikonen nere i vänstra hörnet
Högra hörnet är en mer normal placering av ljudikonen. ;)

I övrigt tackar vi för tipset, har inte ens varit medveten om den "snabblänken". Mitt HP Audio Switch kan fara åt helskotta, tar bara onödig plats på aktivitetsfältet efter denna insikt.
Citera
2019-07-10, 22:41
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Högra hörnet är en mer normal placering av ljudikonen.

I övrigt tackar vi för tipset, har inte ens varit medveten om den "snabblänken". Mitt HP Audio Switch kan fara åt helskotta, tar bara onödig plats på aktivitetsfältet efter denna insikt.
Högra ska det så klart vara :P
Citera
2019-07-12, 23:26
Medlem
JonasTheKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
HP Audio Switch bör fixa det du efterfrågar, även om du inte har en HP-dator. Vill minnas att programmet är helt freeware, utvecklat av någon som egentligen inte alls är uppknuten till HP.

Bör hittas medelst enkel googling, själv fick jag med det som default på mina HP-burkar.

Tack för förslag! Ska kika.
Citera
2019-07-12, 23:26
Medlem
JonasTheKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visceral89
Soundswitcher är enligt min upplevelse den absolut bästa. Har en streamdeck där jag satt upp hotkeys för att byta mellan hörlurar och speakers.
https://soundswitch.aaflalo.me/

Stort tack! Låter som det jag söker.
Citera
2019-07-12, 23:29
Medlem
JonasTheKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Är väl bara att byta output? Tryck på ljudikonen nere i vänstra hörnet och på texten ovanför ljudreglaget så får du upp alla tillgängliga outputs, och då väljer du bara speaker eller headphone.

Har hört om denna mystiska funktion, men har inte hittat det på mitt Windows. Jag är enligt Windows Update helt uppdaterad på Win 10, men denna funktion har inte dykt upp. Kan det vara en programvara som bara dyker upp från vissa tillverkare? Låter udda, men jag har ingen aning (är egentligen mer van vid Mac). Jag får bara upp en simpel volymregel.
Citera
2019-07-13, 02:38
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Jag får bara upp en simpel volymregel.
Får du inte upp någon info ovanför volymregeln om vilken uppspelningsenhet som för stunden är aktiv? Om man klickar där så får man upp hela listan med vilka enheter man kan välja mellan.

I mitt fall så växlar jag mellan ljudkort till högtalare och HDMI-ljud till skruttiga skärmhögtalare,
och då ser det ut så här.
Citera
2019-07-14, 20:22
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Har hört om denna mystiska funktion, men har inte hittat det på mitt Windows. Jag är enligt Windows Update helt uppdaterad på Win 10, men denna funktion har inte dykt upp. Kan det vara en programvara som bara dyker upp från vissa tillverkare? Låter udda, men jag har ingen aning (är egentligen mer van vid Mac). Jag får bara upp en simpel volymregel.
Här finns en guide för hur man gör.
https://winaero.com/blog/change-defa...ce-windows-10/

Det är här du ska trycka
https://winaero.com/blog/wp-content/...d-flyout-1.png

För att få upp listan för tillgängliga ljudenheter
https://winaero.com/blog/wp-content/...d-flyout-2.png
Citera
2019-07-17, 19:29
Medlem
JonasTheKids avatar
Problemet verkar vara att datorn gör det enkelt att byta mellan OLIKA ljudenheter (t.ex. ljudikonen nere till höger och tredjepartssoftware), men hörlurarna och högtalarna går på samma enhet. Därför får jag endast upp en enhet på ikonen där nere.
Jag skulle alltså behöva att mitt ljudkort/drivrutin whatever splittar upp enheten på 2 (hörlurar+högtalare). Realtek High Definition audio är min enda aktiva enhet. Ska testa att ladda ner deras kontrollpanel om dom har någon, och se om man kan dela upp dessa på två olika.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in