Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-06-21, 19:38
  #13
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Hur uttalar man detta ortnamn? Känns som att en vokal fallit bort. Ska det uttalas ungefär som skånska Genarp fast Geenarp istället för Jeenarp? Eller är det som i Gnesta?
Kan dels uttalas som det stavas, ett neutralt uttal med lika mycket betoning på alla bokstäver. Men dialekten däromkring gör att ett sje-ljud ofta letar sig in. Så Gnarp blir gnaschp, Bergsjö blir Bäschö etc.
Citera
2023-06-21, 20:11
  #14
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Kan dels uttalas som det stavas, ett neutralt uttal med lika mycket betoning på alla bokstäver. Men dialekten däromkring gör att ett sje-ljud ofta letar sig in. Så Gnarp blir gnaschp, Bergsjö blir Bäschö etc.

Är det en fråga om landsbygd eller en klassfråga? Har träffat några från Sundsvall som snackat rena rikssvenskan, den klaraste, tydligaste dialekt jag hört nästan. Lät knappt ens som en dialekt utan snarare "TV-språk". Men samtidigt har jag ju hört Tomas Brolin sitta och sluddra. Sundsvall är kanske som "huvudstad" för en stor del av landet vilket påverkat dialekten åt det akademiska hållet. I motsats till Malmö som inte ens är akademisk huvudort i sydvästra Skåne. Där grötar man på som om det var rena bonnahålan.
Citera
2024-05-07, 21:21
  #15
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Min katt brukar bo på katthotell i Gnarp, finns inget nöjesliv alls, sundsvall inom räckhåll.

LL

Stackars katt. Varför får den inte bo på hotell i Sundsvall?
Citera
2024-05-09, 11:40
  #16
Medlem
GNARP. Hade helt glömt bort den hålan... det enda som finns där är en ica och ett äldreboende. Typ så
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback