Jag har spelat in musik sporadiskt de senaste 15 åren. Just det här projektet, som går under artistnamnet Force of the Stylus, startade jag för ett par år sedan när jag kom över en keyboard som jag började använda i mina låtar.
Min ambition var ursprungligen att göra låtar som kombinerade gitarrer och synthar i stil med new wave från 80-talet. Jag har med tiden hämtat influenser också från retrowave och dansmusik från 90-talet och har därför viss stilmässig variation bland mina låtar. Jag har inspirerats av bl a Simple Minds, Tears for Fears, Robert Miles, VNV Nation, [brus] och Gentle Touch.
Jag gillar att skapa breda ljudlandskap med synthpads och fylla dessa landskap med piano, gitarrer och/eller synthar. Mina tidiga låtar är inspelade i en gammal version av Music Maker men jag använder numera Ableton Live 9. Jag använder alltid både virtuella och fysiska instrument. Sång är inte min starka sida varför min musik än så länge är instrumental. Mitt mål är att komponera tillräckligt med låtar till ett fullängdsalbum.
Jag har hittills släppt 7 demos som ni hittar på
Youtube. Här är några av låtarna kategoriserade efter stil:
New wave-soundet (synthar, gitarrer, elbas, trummor)
Enchanted
Lost in Life
Elektroniska soundet (mer renodlad synthmusik utan gitarrer)
Grand Opening
Najaden
Banjo Dance