2019-07-10, 18:18
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyxel04
De där med att förbjuda bistånd till länder som förbjuder homosexualitet känns bara så patetiskt. Förslaget i sig är kanske inte dåligt men SD:s flört med homolobbyn, man har rent historiskt struntat i hbtq-frågor och enbart nämnt hbtq-personers besvärliga situation när det handlar om migration. Var ju nyligen SD:s starke man i Svalöv som tom ville förbjuda prideflaggan och SD går inte ens i Pride.

Samtidigt har de andra historiskt sett "inte" struntat i det, men ingen förändring skett. Är det något bra menar du? Mycket snack och lite verkstad? Är väl bättre att göra en sd med lite snack och mycket verkstad? Det är tydligen viktigare vem som gör, inte vad som görs.
Citera
2019-07-10, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det fanns många finnar och andra nordbor i Sverige även när Vilhelm Moberg skrev sin text. Det fanns i princip inga människor från MENA. Det finns ingen anledning att tro att Vilhelm menade att dessa grannfolk i vårt land hotade vår kultur, lika lite som det finns anledning att tro att Jimmie syftar på det idag när han t.ex. talar om att inte känna igen sig i sitt eget land. Ingen idag levande kan ha ett minne av Sverige utan andra nordbor eftersom de funnits här i hundratals år.

Moberg såg däremot ett hot från den kulturfrämmande nazism som utvecklades i Tyskland.

Vad du tror att vi som lever idag ser som ett likartat hot mot vår nuvarande kultur får du naturligtvis tycka precis vad du vill om men det är symptomatiskt att du precis som i den andra tråden väljer att enbart benämna de utlandsfödda som troligen inte uppfattas som ett hot. Dessutom de utlandsfödda som i mycket liten utsträckning idag väljer att bosätta sig permanent i landet, alltså EU-medborgare och andra från närliggande kulturer.

Detta gör du naturligtvis för att frammana en bild av att merparten av immigrationen i Sverige även framgent kommer bestå av dylika kulturbärare och att idéer om ökad islamisering och arabisering är gripna ur luften. Jag har redan visat för dig att du har fel.

Ett illustrativ diagram i sammanhanget återfinns på nedanstående länk. Klicka "Visa hela" och scrolla ner till det andra diagrammet:
http://www.sverigeisiffror.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/utrikes-fodda/

Här kan man se att finnar stadigt minskar, huvuddelen av de som är utlandsfödda kommer från mena (och då ser man alltså inte de barn de skaffar när de kommit hit) och vad gäller polacker så är de här för att arbeta inte permanentbo vilket syns i antalet beviljade uppehållstillstånd som finns här:
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Beviljade-uppehallstillstand-oversikter.html
(t.ex. för 2018 Irak: 5860, Syrien: 17304, Polen: 102)

Hade något som helst att komma med som hade med mitt inlägg att göra?
Jag undrar bara, eftersom du citerar mig.
Citera
2019-07-10, 21:48
Medlem
Powergirls avatar
Hm, en liten kort sammanfattning av tråden. Hans viktigaste budskap var ett citat av Moberg. Det näst viktigaste var att han kastade skit på Löfven. Sedan var han klädd i T-shirt som enligt vissa för liten. Tilläggas kan att texten var på engelska så att "alla" svenskar förstod. Vad kommer näst?
När det gäller politiska utspel så om vad som bör göras stod han lika tomhänt som vanligt men gnälla på andra är han bra på.
Citera
2019-07-11, 21:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Arbetsrätt kan med fördel diskuteras i annan tråd.

OT raderat.

Strix/Mod
Citera
2019-07-12, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Hade något som helst att komma med som hade med mitt inlägg att göra?
Jag undrar bara, eftersom du citerar mig.

Klart det hade med ditt inlägg att göra. Du försöker blanda bort korten i immigrationsfrågan genom att enbart omtala immigrantgrupper som har obefintlig kulturinverkan.

Jag satte in det i kontexten med Mobergs tal och ett återkommande tema från SD som handlar om att inte "känna igen sig i sitt egetn land". Där pekade jag på parallellen mellan att tycka att nazisthotet (Moberg) respektive hotet med stor immigration från MENA (Åkesson) utgör ett existentiellt hot mot landets kulturella karaktär och arv (Moberg återigen) från förfäderna.

Det kan hända att detta resonemang helt enkelt gick över huvudet på dig men å andra sidan finns det ju fler som läser än enbart den man svarar så jag tyckte ändå det fyllde ett syfte och det hade definitivt med ämnet att göra.
Citera
2019-07-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Hm, en liten kort sammanfattning av tråden. Hans viktigaste budskap var ett citat av Moberg. Det näst viktigaste var att han kastade skit på Löfven. Sedan var han klädd i T-shirt som enligt vissa för liten. Tilläggas kan att texten var på engelska så att "alla" svenskar förstod. Vad kommer näst?
När det gäller politiska utspel så om vad som bör göras stod han lika tomhänt som vanligt men gnälla på andra är han bra på.

I och för sig tror jag inte "alla svenskar" vet vad Sölvesborg är även om det inleds med engelska "I".
Citera
2019-07-12, 16:33
Medlem
PK-Jannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Det du belyser här är enbart ETT av många problem.

Och? Det är väl uppenbart att det är just Det som är problemet. Du kan skriva hur många spaltmeter du än önskar om Åkesson, vänstern eller högern men faktum är den att majoriteten inte vill ha in mer folk. Vad tror du att SDs uppgång beror på? Att sossarna spenderat för många skattekronor på skattebetalarna eller?
Citera
2019-07-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Klart det hade med ditt inlägg att göra. Du försöker blanda bort korten i immigrationsfrågan genom att enbart omtala immigrantgrupper som har obefintlig kulturinverkan.

Jag satte in det i kontexten med Mobergs tal och ett återkommande tema från SD som handlar om att inte "känna igen sig i sitt egetn land". Där pekade jag på parallellen mellan att tycka att nazisthotet (Moberg) respektive hotet med stor immigration från MENA (Åkesson) utgör ett existentiellt hot mot landets kulturella karaktär och arv (Moberg återigen) från förfäderna.

Det kan hända att detta resonemang helt enkelt gick över huvudet på dig men å andra sidan finns det ju fler som läser än enbart den man svarar så jag tyckte ändå det fyllde ett syfte och det hade definitivt med ämnet att göra.

Fast det hade det ju inte, hur mycket du brinner för dina fantasier om befolkningsutbyte eller inte.
Inte ens Mobergs tal eller SD:s återkommande tema hade något med saken att göra.

Om du nu inte anser att det, baserat på immigration, finns 3 miljoner "undermänniskor" här utan att räkna in finnar, danskar, norrmän eller andra européer?

Gör du det och i så fall hur får du ihop det?

Det var nämligen det som var det ursprungliga påståendet och exakt bara det jag svarade på, inget annat.
Man behöver inte direkt försöka blanda bort något för att sticka hål på den bräkningen.
Citera
2019-07-13, 00:25
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Fast det hade det ju inte, hur mycket du brinner för dina fantasier om befolkningsutbyte eller inte.
Inte ens Mobergs tal eller SD:s återkommande tema hade något med saken att göra.

Om du nu inte anser att det, baserat på immigration, finns 3 miljoner "undermänniskor" här utan att räkna in finnar, danskar, norrmän eller andra européer?

Det var nämligen det som var det ursprungliga påståendet och exakt bara det jag svarade på, inget annat.
Man behöver inte direkt försöka blanda bort något för att sticka hål på den bräkningen.

Att du kallar ickesvenskar för undermänniskor är intressant. Det gjorde vare sig Moberg eller Åkesson. Men du är något mer rasistisk i din identitetspolitik.
Citera
2019-07-13, 10:27
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Hur ska dom kunna "göra upp med den"?
Ta avstånd från sina egna och sina partiers ageranden. Speciellt gäller detta Kristersson som ju varit för fri invandring på MUF-tiden och sedan satt i Reinfeldts regering i 8 år.

Citat:
På vilket vis blir dom en godkänd konkurrent för att dom nu enbart av taktiska skäl börjar ta avstånd från den invandring och den obefintliga integration dom själva bär huvudansvaret för?
De är ingen konkurrent av den enkla anledningen att de inte är trovärdiga.
Citera
2019-07-13, 10:36
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Du har fattat va att skötseln av, och ansvaret för, ett land inte enbart handlar om integration och invandring?
Frågan är så viktig att en politik som förhindrat invandring från 3:e världen de senaste 30 åren hade kunnat missköta alla andra områden grovt och Sverige hade ändå stått bättre rustat för framtiden.

Ett land kan aldrig bli bättre än befolkningen.
Citera
2019-07-13, 11:07
Medlem
Citat:

Om man inte har en bokstavsdiagnos och är intresserad av att sätta in enskilda delar av utsagor i ett större sammanhang kan mitt infall vara av behållning och även belysa det faktum att du försöker föra bort sökarljuset från MENA-immigrationen. Lite oklart varför.

Att kalla folk från andra världsdelar för "undermänniskor" är dock inget jag stödjer.

Det är hur som helst rätt självklart att Jimmies partis immigrationskritik inte i första hand handlar om tidigare immigration av européer utan om den nya immigrationen från mena. Att SD växer varje val beror naturligtvis till yttermera visso på att fler än "nazister" nu rent okulärt noterat att stadsbilden förändrats på de flesta håll i landet på grund av denna immigration. Tidigare immigrationer hade inte alls samma kulturomvälvande effekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in