• 1
  • 2
2019-07-06, 16:21
Medlem
Hej,

Kort summering:

2017: Köpte lägenhet (brf) för 650 tkr utan att behöva ta lån.
2018: Betalade tillbaka hela CSN-lånet ca 250 tkr som var mitt enda lån.
2019: Har nu ca 110 tkr i aktieportfölj (Avanza) men saknar buffert. Ny lön från 1 april landade på 32 000 brutto med fast och säker anställning.

Skulle nu vilja ta lån på någonstans mellan 50-100 tkr och givetvis komma så billigt undan som möjligt. Ser att Lendify och min bank Swedbank erbjuder 4-5% i ränta för privatlån, trots minusräntorna.

Nu till min fråga:
Borde inte jag med en generellt trygg ekonomi kunna få låna upp 10%-20% av värdet till bostaden för liknande gynnsamma lånevillkor som ett bostadslån?
Citera
2019-07-06, 16:23
Medlem
Vill betala tillbaka lånet inom 1-2 år.

Och ska använda pengarna till att investera i 2-4 bolag/aktier som jag redan äger och tror fortsatt starkt på.
Citera
2019-07-06, 16:26
Medlem
Det är bara att fråga runt bland långivarna.

Tänker du dig ett bolån?

Vad ska du göra med dem, ha en buffert eller spekulera med dem?

Kan du inte bygga en långsiktig buffert med din vanliga inkomst, det är ju sundast.
Citera
2019-07-06, 16:26
Medlem
mikaelss avatar
Så du har en bostadsrätt värd ca 700’ som är obelånad? Självklart kan du belåna den. Då får du låna x tusen till bolåneränta, men varför? Ska du bara ha det som buffert kan du lika göra vara obelånad tills du behöver pengarna. En obelånad bostad är typ en bankomat.
Citera
2019-07-06, 16:27
Medlem
Nu såg jag ditt andra inlägg.

Nej för fan, ta inte lån för att spekulera. Placera bara pengar du har råd att förlora. Lån ska man inte spekulera med.
Citera
2019-07-06, 16:33
Medlem
Tack för snabba och givetvis kloka svar!

Vet att jag inte bör spekulera i aktier, även fast jag har lyckats bra med det de sista 2 åren (därför jag kunnat betala tillbaka CSN och nu kunnat bygga upp en ny position. Det kommer visserligen alltid nya tåg, men, ser lite once in a lifetime (för mig), möjlighet i 2 av bolagen.

Så frågan handlar bara om möjlighet till själva lånet.
Någon som har egen erfarenhet?
Citera
2019-07-06, 16:49
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sporting12
Tack för snabba och givetvis kloka svar!

Vet att jag inte bör spekulera i aktier, även fast jag har lyckats bra med det de sista 2 åren (därför jag kunnat betala tillbaka CSN och nu kunnat bygga upp en ny position. Det kommer visserligen alltid nya tåg, men, ser lite once in a lifetime (för mig), möjlighet i 2 av bolagen.

Så frågan handlar bara om möjlighet till själva lånet.
Någon som har egen erfarenhet?

Är du villig att ta risken så visst finns möjligheten.
Med din lön (fast anställd?) så bör du inte har några större problem att låna upp 20%.
Dock så vill de oftast inte låna ut mindre än 200k som bolån, utan då hellre som dyrare lån.
Banker ser belåning upp till 50-60% som lågrisk om du har en fast inkomst som backar upp.

Du kan även pantsätta dina aktier (om de inte är rena förhoppningsbolag) hos Avanza/Nordnet.
Ränta liknande bolån om man håller sig inom deras riskspridningsregler (mer likt billån om du hamnar utanför).
Citera
2019-07-06, 17:10
Medlem
Citat:
Vill betala tillbaka lånet inom 1-2 år.

Och ska använda pengarna till att investera i 2-4 bolag/aktier som jag redan äger och tror fortsatt starkt på.
Går säkert bra att låna upp på bostaden, men vill man in och köpa aktier för lånade pengar precis i slutet på en högkonjunktur med typ all time high på börsen?
Citera
2019-07-06, 17:14
Medlem
Pallestroms avatar
Om du lånefri så fortsätt vara det. Finns inget bättre.
Vill du sen satsa på aktier kan du göra det varje månad du får lön.
Citera
2019-07-06, 17:31
Medlem
Pratade precis med kundtjänst hos min bank. Gick inte att koppla eventuellt lån till bostaden utan det var privatlån som gällde. Tryckte in 70 000 kr på 1 år som exempel och fick en räntesats på 5.9% vilket inte känns så lukrativt, så jag kommer därför inte ta något lån.

Tacksam för alla svar!

Flashback får gärna radera ämnet.
Citera
2019-07-06, 17:33
Medlem
Citat:
Hej,

Kort summering:

2017: Köpte lägenhet (brf) för 650 tkr utan att behöva ta lån.
2018: Betalade tillbaka hela CSN-lånet ca 250 tkr som var mitt enda lån.
2019: Har nu ca 110 tkr i aktieportfölj (Avanza) men saknar buffert. Ny lön från 1 april landade på 32 000 brutto med fast och säker anställning.

Skulle nu vilja ta lån på någonstans mellan 50-100 tkr och givetvis komma så billigt undan som möjligt. Ser att Lendify och min bank Swedbank erbjuder 4-5% i ränta för privatlån, trots minusräntorna.

Nu till min fråga:
Borde inte jag med en generellt trygg ekonomi kunna få låna upp 10%-20% av värdet till bostaden för liknande gynnsamma lånevillkor som ett bostadslån?

Du får låna upp till en ganska hög % av bostadens värde. Ju större summa du väljer att låna ju fler frågor kan du få.
Renovering är en enkelt svar.

Friskt vågat hälften vunnet.
Du har faktiskt råd att förlora lite pengar i din sits.
Citera
2019-07-06, 17:36
Medlem
Citat:
Pratade precis med kundtjänst hos min bank. Gick inte att koppla eventuellt lån till bostaden utan det var privatlån som gällde. Tryckte in 70 000 kr på 1 år som exempel och fick en räntesats på 5.9% vilket inte känns så lukrativt, så jag kommer därför inte ta något lån.

Tacksam för alla svar!

Flashback får gärna radera ämnet.
Ja alltså de kommer ju aldrig ge dig bolån om du rakt ut säger att du tänker placera på börsen.... Däremot om du ska renovera för pengarna och öka värdet på bostaden och verkar ha återbetalningsförmåga så lånar de gärna ut.

Du kan inte beställa/bestämma att tråden ska raderas, det är tvärtom bra om den finns kvar som varnande/upplysande exempel om någon ställer liknande fråga igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in