Citat:
Ursprungligen postat av
pita55
Iranierna som kom hit på 80-talet berodde ju på att de inte ville leva under Khomeinis förtryck. Där de flesta inte ville bli påtvingade att bära burka m.m. Så jag vet och förstår att de flesta lyckats.
Jag är helt emot att barn blir påtvingade att beslöja sig!
Exakt min mening också att tex. en mamma som sitter hemma o kan knappt svenska, blir så klart deprimerad! Det är inte lätt för barnen som får tolka åt henne heller. De allra flesta vill arbeta och göra rätt för sig.
Att hjälpa några som VILL komma ut i samhället och bli en del av oss är faktiskt ganska lätt. Prata med de som har svårt med svenska språket, de lär sig otroligt snabbt, tycker jag.
Där du skriver blabla ...mina kollegor är precis som vilka svenskar som helst, trots att ett fåtal har en liten sjal runt håret. Även deras barn får ha jeans , kjol eller vad de vill.
https://nyhetsbyran.org/2019/01/21/iran-fyrtio-ar-av-islamism/
Jag som bor i GBG, som är Sveriges näst största stad, ser ju hur islamismen breder ut sig.
Alla islamister är verkligen inte dåliga människor, onda eller så. Jag vill betona det. Det handlar inte om att angripa en viss person. Det finns säkert islamister som är hur snälla som helst.
Däremot ser man hur väldigt många invandrartjejer som växer upp i förorten beslöjas, man ser dagligen beslöjade 3 åringar i GBG. En stor del av ungdomarna ute i förorten, speciellt från länder som Somalia och Irak, går i slöja och långa klänningar/dräkter som är en förlängning av slöjan där man ska dölja sina "sexiga ben och sin kropp". Detta är väldigt omfattande och utbrett i GBG. Det är ju ett stort problem. För mig är det islamism och klä sig på det viset, det är väldigt radikalt. Det är ideologin som sådan jag angriper och inte människorna. När man ser ungdomar på stan så är det ofta
grupperingar. Folk/tjejer som klär sig väldigt islamistiskt umgås nästan alltid bara med andra tjejer som klär sig likadant. Det är väldigt segregerat och det är därför inte konstigt att det skapas motsättningar, att folk hyser agg mot varandra. Det blir en ond cirkel av allt.
Dessa islamistiska familjer och allt det där märker ju att svenskarna, sekulära invandrare och att majoritetssamhället inte vill ha med de att göra, att de får onda blickar eller att folk tittar snett på de. Det finns ju till och med folk som drar av slöjan eller spottar på beslöjade kvinnor. Det leder till polarisering och motsättningar, till att folk som växer upp ute i förorten känner agg gentemot svenskar, att de känner ett mindervärdeskomplex. Givetvis inte ALLA, men en del och tillräckligt många för att det ska bli som det blivit i Grums exempelvis.
Jag tycker man måste prata om detta. Det görs aldrig det i den svenska debatten.