• 1
  • 2
2019-07-03, 09:07
Medlem
Tja, sugen på att göra lite goda drinkar hemma...
Dock den stora frågan, hur får man riktig is till detta? alltså hög densitet och hyfsat storlek, bra att skaka med.
Citera
2019-07-03, 09:24
Medlem
tilsammansnus avatar
Testa kranvatten på ett kubfat och låt ligga i frysen nån timma, blir suverän is.
Citera
2019-07-03, 09:27
Moderator
Allaballawallas avatar
Koka vattnet innan du fryser det så blir det mindre syre i kuberna, vilket i sin tur ger klar is.
Citera
2019-07-03, 09:33
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Vill man inte späda ut sin dryck kan man också använda kylda rostfria Iskuber.
Citera
2019-07-03, 11:30
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Haniver
Vill man inte späda ut sin dryck kan man också använda kylda rostfria Iskuber.
Om du späder ut drycken på den korta stund det tar att dricka upp en drink så har du alldeles för lite is.
Citera
2019-07-03, 11:35
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Om du späder ut drycken på den korta stund det tar att dricka upp en drink så har du alldeles för lite is.
Exakt!

Många gör misstaget att ha i lite is för att inte späda ut drinken för mycket, "hemligheten" är att ha i mycket is så den håller kylan - då smälter inte isen, iaf inte inom rimlig tid.

//tripportreat
Citera
2019-07-03, 11:39
Medlem
Tripportreats avatar
Som redan sagt, kokt och avkylt vatten ger klarare is. Jag gillar dessutom dessa fryspåsar man fyller med vatten för att få isbitar. Det är smidigt, ger enligt mig snyggare is och tar liten plats i frysen - lätt att förbereda med mycket is.

//Tripportreat
Citera
2019-07-03, 11:50
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag dricker upp inom den tid som rimlig mängd is tarvar, som folkbildare på Flashback kan jag dock inte utgå från att alla som tar del av mina och vissa andras utmärkta inlägg är lika eminenta eller, för den delen, belevade.
Citera
2019-07-03, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Haniver
Jag dricker upp inom den tid som rimlig mängd is tarvar, som folkbildare på Flashback kan jag dock inte utgå från att alla som tar del av mina och vissa andras utmärkta inlägg är lika eminenta eller, för den delen, belevade.

Det är väldigt underhållande när du försöker skriva på avancerad svenska men det går åt helvete ändå.
Citera
2019-07-03, 16:36
Medlem
trewqs avatar
European Bartender School har lite tips på hur man fixar bra is.
Gör som följer:

Ett lite enklare och snabbare sätt beskrivs på Olmås Njutbar blogg och lyder som följande:

Citera
2019-07-03, 16:43
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
European Bartender School har lite tips på hur man fixar bra is.
bla bla bla...
Fy fan vad omständigt. Varför duger inte vanlig iskuber frysta i en vanlig frys?
Citera
2019-07-03, 16:53
Medlem
fejsetnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Fy fan vad omständigt. Varför duger inte vanlig iskuber frysta i en vanlig frys?

Ja eller en ismaskin från typ Jula för under tusenlappen,,,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in