Citat:
Ursprungligen postat av
L.o.a
Är det ens uppväxt som gör en mesig & rädd eller beror det på personligheten som man får när man föds oavsett omständigheterna, i sådan fall varför? Är det för att ens förfäder var mesiga och inte jagande så mycket eller något?
Kan man vid vuxen ålder bryta mönstret och bli modigare inkl förgöra konflikträdslan? I sådan fall hur?
Men hur förgör man rädslor som konflikträdsla och inte vara en allmänt mesig och för snäll person?
Tack för svar!
Oj vad många konstiga svar du fått, hittils.
Kokar ner dina frågor till det jag citerat ovan.
Uppväxten är ju samma sak som livserfarenhet. Har du skrikit och slagits som barn, och varit i en omgivning där det inte accepterats att du skrikit och slagits, så kommer du ha fått negativa reaktioner tillbaka. Arga blickar, kanske arga rop från mamma, kanske har något tagit hårt i dig, kanske har du fått smisk. En normal unge påverkas av detta, och ändrar sitt beteende för att slippa smisk nästa gång. Särskilt om ungen fått samma respons varje gång den gjort något, sk konsekvent uppfostran. Du har fått livserfarenhet som lärt dig att det är fel, dåligt, att hamna i konflikter, och att det gynnat dig att vara snäll.
Men som du påpekar, ibland kan detta gå till överdrift. Man blir för konflikträdd, för snäll, för mesig. Det gynnar en inte längre, utan tvärt om missgynnar en.
Då behöver du skaffa ny livserfarenhet. Du behöver lära om. Och det gör du genom att... göra. Du behöver öva, träna, på att ha konflikter, att utsättas för folk som ropar ilsket åt dig, som stirrar på dig, blänger på dig, som kanske ger dig smisk. Och du behöver öva dig i att lägga allt mindre vikt vid att folk gör detta mot dig, även om de ger dig smisk. Som du förstår är det ganska svårt. Det krävs envishet, en vilja att verkligen fortsätta i en riktning där folk skriker åt en, att fortsätta göra något trots att man fick smisk senast man gjorde det.
Jag säger inte att det inte går, men du behöver vara motiverad, och träna, kanske en timme om dagen, varje dag, i många månader, kanske flera år. Hur finner man då sådan motivation? Jo, man lär sig gilla det! Man börjar uppskatta känslan av att gå emot andra. Själv gillar jag känslan av att ha rätt, och när jag känner starkt att jag har rätt så minskar betydelsen av vad andra tycker eller tänker om mig, för vetskapen om att jag (troligen) har rätt gör att jag kör på det jag vill. Men att helt ignorera vad andra tycker och tänker om mig vill jag inte göra, då blir man för udda för att överhuvudtaget passa in i myrstacken vi alla lever.
Jag tror diskussionsforum som flashback är bra övningsplatser på att hamna i konflikt med andra, att inte vara för snäll, osv. Så öva här. Öka svårigheten med tiden. Posta svar, som du låter stå kvar trots att du får tuffa svar tillbaka, och vänj dig vid känslan av att du möter motstånd, att du inte är gillad. Med tiden kommer du tuffa till dig. Sedan kan du börja öva i verkligheten, mot syskon, vänner, arbetskamrater, osv.