• 5
  • 6
2019-07-03, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Växte upp i en arbetarklassfamilj, fick en dårlig ekonomisk start på livet. Vid 18-19 års ålder var jag arbetsledig och skyldig 100k tilsammen til olika personer. Fick mitt första jobb, skitdårlig betald första året och jag hadde typ 50 kr kvar på kortet den 24. varje månad fast jag sparade på alt jag kunde.

Jag kände att såhär vil jag fan inte ha det hela livet, skaffade ännu ett jobb och gjorde i prinsipp inget annan än att jobba. La pengarna i banken och via youtube och olika blogger och forum på nätet fick jag lära mig lite om ekonomi och finans. Problemet var bara att det enda jag fick lärt mig var hur "systemet är riggad" och at snart kommer den stora kraschen på börsen och bostadsbublan spricker. Jag blev lite av en Perma-Bear och vågade inte investera i någon ting.

Nu sitter jag här, typ 10 år senare. Fylt 30 och en massa pengar på hög. Den enda investering jag gjord var faktiskt crypto där jag tjänade rundt 1 miljon, vilket var mest tur och inget annat. Förutom det har jag sparat ca 1.5 miljon. Pengar som bara står på banken och tappar värde varje år. Av den anledning känner jag mig dum, då folk jag känner och hör om har tjänat mer än va jag jobbat hårt för efter att ha köpt bostad eller investerat i fonder vid hjälp av sin bank.

Jag vet at jag har mer pengar än många i min ålder har, och är mycket tacksam för det. At inte behöva oroa sig för sin ekonomi tycker jag är mycket värd. Dock har jag gett upp mycket i livet, inga barn eller familj, få vänner. Festade aldrig, jobbade typ varje helg.

Nu til refrängen; Är trött på att se pengarna ätas upp framför ögonen på mig. Bostäder vill jag inte investera i. Är Börsen, och då framför alt fonder något för mig att satsa på, eller har tåget redan gått? Eftersom jag jobbat så hårdt för mina pengar vil jag inte ta för stor risiko

Fins det någon annat än fonder jag skulle kunne investera i? Ni som har pengar på börsen har ni kvar alt eller har ni börjat plocka ut vinst?

Köp billiga indexfonder t ex Avanza Zero. Lite strunt samma när man börjar för de byter till sig vad som fungerar baserat på marknadsläget. Omöjligt att tajma marknaden också. Svensk aktiemarknad är bra så inga anledningar att inte vara investerad. Månadsspara i en fond som banken rekommenderar mer behöver egentligen inte göras av lekman.
Citera
2019-07-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Hur har du lyckats ha så mycket pengar på ett bankkonto utan att banken private banking avdelning jagat dig för att ge tips råd och framförallt sälja sina tjänster? Istället frågar du flashback.
Just det, du vet inte ens vad private banking är för du trollar bara

Nu behöver det inte vara till ta nackdel om han inte blivit kontaktad av private banking avd aka sparrådgivare även om jag är övertygad om att han har blivit det. Blir inte alla det oavsett sparkapital?
Det man skall komma ihåg är att banken kontaktar dig med två mål rangordnat enligt följande.

1. Banken ska tjäna pengar.
2. Kund ska vara nöjd.

TS har gjort ett kanonjobb med sparandet.
Tycker du skall läsa på om privatspar och eftersom börja flytta pengar till sparande med inte allt för hög risk då de verkar surt förvärvade.
Då pratar jag om bostad, fastigheter, metall-etf:er, investmentbolag & kanske indexfonder med låga avgifter och spridning till flera kontinenter.
Håll portföljen diversifierad, och gå inte in med allt i en stöt i något startup bolag för då kan det med stor sannolikhet gå åt helvete.
Håll huvudet kallt och börja inte daytrada från dag ett heller. Sitter du på historiskt säkra tillgångar så kommer de mest troligt tillbaka upp om de går ner.

Gällande bostad borde du kunna göra en bra affär med det kapital du besitter då du potentiellt skulle kunna undgå räntor & pantbrev.
Man ska ej heller glömma att den som redan sitter på pengarna har möjlighet att slå till snabbt medans de flesta är bundna till redan existerande bostad alternativt måste ansöka om lån.

//Slutataxera
Senast redigerad av slutataxera 2019-07-04 kl. 16:43.
Citera
2019-07-04, 19:21
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Växte upp i en arbetarklassfamilj, fick en dårlig ekonomisk start på livet. Vid 18-19 års ålder var jag arbetsledig och skyldig 100k tilsammen til olika personer. Fick mitt första jobb, skitdårlig betald första året och jag hadde typ 50 kr kvar på kortet den 24. varje månad fast jag sparade på alt jag kunde.

Jag kände att såhär vil jag fan inte ha det hela livet, skaffade ännu ett jobb och gjorde i prinsipp inget annan än att jobba. La pengarna i banken och via youtube och olika blogger och forum på nätet fick jag lära mig lite om ekonomi och finans. Problemet var bara att det enda jag fick lärt mig var hur "systemet är riggad" och at snart kommer den stora kraschen på börsen och bostadsbublan spricker. Jag blev lite av en Perma-Bear och vågade inte investera i någon ting.

Nu sitter jag här, typ 10 år senare. Fylt 30 och en massa pengar på hög. Den enda investering jag gjord var faktiskt crypto där jag tjänade rundt 1 miljon, vilket var mest tur och inget annat. Förutom det har jag sparat ca 1.5 miljon. Pengar som bara står på banken och tappar värde varje år. Av den anledning känner jag mig dum, då folk jag känner och hör om har tjänat mer än va jag jobbat hårt för efter att ha köpt bostad eller investerat i fonder vid hjälp av sin bank.

Jag vet at jag har mer pengar än många i min ålder har, och är mycket tacksam för det. At inte behöva oroa sig för sin ekonomi tycker jag är mycket värd. Dock har jag gett upp mycket i livet, inga barn eller familj, få vänner. Festade aldrig, jobbade typ varje helg.

Nu til refrängen; Är trött på att se pengarna ätas upp framför ögonen på mig. Bostäder vill jag inte investera i. Är Börsen, och då framför alt fonder något för mig att satsa på, eller har tåget redan gått? Eftersom jag jobbat så hårdt för mina pengar vil jag inte ta för stor risiko

Fins det någon annat än fonder jag skulle kunne investera i? Ni som har pengar på börsen har ni kvar alt eller har ni börjat plocka ut vinst?

Själv har jag allt kapital på börsen (alltid). Detta har varit väldigt framgångsrikt. Föreslår en värdebaserad fond (som köper lågt värderade bolag). Exempelvis Odin fonder eller Spiltan fonder.
Citera
2019-07-05, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Själv har jag allt kapital på börsen (alltid). Detta har varit väldigt framgångsrikt. Föreslår en värdebaserad fond (som köper lågt värderade bolag). Exempelvis Odin fonder eller Spiltan fonder.

Sålänge du klarar att hålla huvudet kallt och inte paniksälja i nästa "krasch" så är det ju bästa strategin för vinstmaximering, dock inte många som klarar det och väldigt många kommer paniksälja i nästa nedgång och göra det klassiska sälj billigt och köp dyrt. Vi människor har en stor tendens att överestimera vår egen risktolerans vilket många här snart lär upptäcka.
Citera
2019-07-07, 21:46
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Sålänge du klarar att hålla huvudet kallt och inte paniksälja i nästa "krasch" så är det ju bästa strategin för vinstmaximering, dock inte många som klarar det och väldigt många kommer paniksälja i nästa nedgång och göra det klassiska sälj billigt och köp dyrt. Vi människor har en stor tendens att överestimera vår egen risktolerans vilket många här snart lär upptäcka.

Ja, det är inte enkelt. Jag har själv varit med om stora nedgångar och därför insett att det bästa är att inte göra någonting alls. All forskning pekar på samma sak.
Citera
2019-07-09, 01:00
Medlem
Citat:

Kör en global indexfond dårå och sätt in 100k varje 25e varje månad i 18 månaders tid.
Citera
2019-07-09, 15:10
Medlem
Tack för alla svar. Vill även tillägga att med "för sent" så menar jag för sent för denna högkonjuktur, inte för alltid. Som flera här skriver så är kanske inte dom flesta beredda på att sitta kvar i båten vid en korreksjon eller lågkonjuktur. Det gäller nok även mig.

Senaste veckan har jag varit i kontakt med min bank och resulatet har blivit att jag nu köper in mig i fonder med låga avgifter och relativt låg risk, en mindre summa som dras varje månad. Förväntad avkastning enligt banken är 4% per år.

Kommer fortsätta så under en tid och sen får vi se hur det går. Jag kanske uppdaterar denna tråd med hur det gått efter ett tag.
Citera
2019-07-09, 17:06
Medlem
Citat:
Tack för alla svar. Vill även tillägga att med "för sent" så menar jag för sent för denna högkonjuktur, inte för alltid. Som flera här skriver så är kanske inte dom flesta beredda på att sitta kvar i båten vid en korreksjon eller lågkonjuktur. Det gäller nok även mig.

Senaste veckan har jag varit i kontakt med min bank och resulatet har blivit att jag nu köper in mig i fonder med låga avgifter och relativt låg risk, en mindre summa som dras varje månad. Förväntad avkastning enligt banken är 4% per år.

Kommer fortsätta så under en tid och sen får vi se hur det går. Jag kanske uppdaterar denna tråd med hur det gått efter ett tag.

Väldigt dåligt val om du inte ens nu tror du kommer låta bli att sälja i nästa nedgång, tror du inte det nu så lär du verkligen sälja när alla andra börjar få panik, vilket ger resultatet att du köper dyrt och säljer billigt.

Nu när du ändå börjat med detta föreslår jag du läser så mkt som möjligt om att klara en börs krasch utan att sälja så du är förberedd mentalt
Citera
2019-07-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Väldigt dåligt val om du inte ens nu tror du kommer låta bli att sälja i nästa nedgång, tror du inte det nu så lär du verkligen sälja när alla andra börjar få panik, vilket ger resultatet att du köper dyrt och säljer billigt.

Nu när du ändå börjat med detta föreslår jag du läser så mkt som möjligt om att klara en börs krasch utan att sälja så du är förberedd mentalt

Om jag skulle köpa för allt jag har vore det nog inte så smart, nu är det endast en liten summa varje månad lite för att komma i gång. Så halva mig är i båten och köper inn med cost averaging. Andra hälften avvaktar och ser.
Citera
2019-07-10, 11:43
Medlem
Citat:

Jag tror du inte har lärt dig att räkna på risk. Gå tillbaka till Youtube, hitta någon kurs i statistik och lära dig hur sannolikhet fungerar. Betingad sannolikhet, bayes och så vidare.

Sen går du vidare till gamla Youtube-videos som gjorde dig till en björn. Sista steget är att du beräknar sannolikheten för att dom talar BS. Jag tror du kommer att upptäcka två saker:

- Ja börsen och världen är inte normalfördelad, den svarta svanen finns där, men
- Det finns så många likes och pengar att tjäna på att ha extrema åsikter (på Youtube, i media och på flashback). Denna effekt överskuggar den första.
Citera
2019-07-10, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cal-Kestis
Det är viktigt att förstå varför börsen går upp. Det har ingenting med att företagen blir bättre eller att de blir mer effektivare utan pga inflation. Folk, stater, företag lånar mer och mera pengar och mer och mer letar sig ut till företagen som indirekt eller direkt (genom återköp av aktier) höjer sitt aktievärde.

Staten pushar på det hela eftersom stigande värderingar leder till att folk och företag lånar ännu mera och så fortsätter det till en väldigt snabb krasch eller att riksbanken höjer räntan och tvingar bort företagen. Detta är ingenting du kan veta i förväg (om du inte är en insider, men då hade du knappast skrivit här) och en dag kommer du helt enkelt att stå inför faktum.

Det finns inget egenvärde i bolagen och skulderna är så höga att det enda som håller upp det hela är "the greater fool" som köper aktier i tron att värdet stiger, att de kan belåna eller sälja det till ett högre värde i framtiden:

https://en.wikipedia.org/wiki/Greater_fool_theory

Det är bra att du räknar bort bostäder för detta är ingen investering utan en förpliktelse. Men det är samma med börsen. Du sitter med ett värdelöst papper som hålls uppe av ingenting. När som helst kan de rika som styr den här världen höja räntorna och då är det slut. Eller så kan de ta till hyperinflation som en sista utväg. Detta går väldigt snabbt och aktierna blir värdelösa på en natt. Detta har hänt förut och är mycket väl en möjlighet som kan användas.

Det enda som du ska investera i är fysiskt guld för det är det enda som har en chans att behålla något av sitt värde. Det är ingenting som kommer att göra dig särskilt rik, men du kommer i alla fall att få behålla någonting av dina pengar.
Bara att ta Amazon som ett exempel. Snakca om att herr Bezos har lyckats hajpa upp sitt bolag. Ett p/e över 100 är helt sanslöst. Sålde hela mitt aktieinnehav i dag... nä, det var inte i Amazon.

Vad du ska hämta från Warren Buffett är att investera i dig själv. Göra något av ens talang, starta egen verksamhet eller försöka höja sin inkomst genom att investera i sig själv och höja sitt värde för arbetsgivare.
Senast redigerad av Maxjohan1983 2019-07-10 kl. 12:51.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in