2019-07-01, 23:11
Medlem
Det är viktigt att förstå varför börsen går upp. Det har ingenting med att företagen blir bättre eller att de blir mer effektivare utan pga inflation. Folk, stater, företag lånar mer och mera pengar och mer och mer letar sig ut till företagen som indirekt eller direkt (genom återköp av aktier) höjer sitt aktievärde.

Staten pushar på det hela eftersom stigande värderingar leder till att folk och företag lånar ännu mera och så fortsätter det till en väldigt snabb krasch eller att riksbanken höjer räntan och tvingar bort företagen. Detta är ingenting du kan veta i förväg (om du inte är en insider, men då hade du knappast skrivit här) och en dag kommer du helt enkelt att stå inför faktum.

Det finns inget egenvärde i bolagen och skulderna är så höga att det enda som håller upp det hela är "the greater fool" som köper aktier i tron att värdet stiger, att de kan belåna eller sälja det till ett högre värde i framtiden:

https://en.wikipedia.org/wiki/Greater_fool_theory

Det är bra att du räknar bort bostäder för detta är ingen investering utan en förpliktelse. Men det är samma med börsen. Du sitter med ett värdelöst papper som hålls uppe av ingenting. När som helst kan de rika som styr den här världen höja räntorna och då är det slut. Eller så kan de ta till hyperinflation som en sista utväg. Detta går väldigt snabbt och aktierna blir värdelösa på en natt. Detta har hänt förut och är mycket väl en möjlighet som kan användas.

Det enda som du ska investera i är fysiskt guld för det är det enda som har en chans att behålla något av sitt värde. Det är ingenting som kommer att göra dig särskilt rik, men du kommer i alla fall att få behålla någonting av dina pengar.
Citera
2019-07-01, 23:26
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
"You're making a terrible mistake if you stay out of a game that you think is going to be very good over time because you think you can pick a better time to enter it,"
- Warren Buffett

Köp, time in market beats timing the market. Månadsspara.

Så djävla rätt. Förlorat massor vid kursnedgångar, men se, kursen repar alltid mod och den virtuella förlusten försvinner.
Så på några år blir det alltid plus. Kör bara på de stora bolagen, aldrig på mindre bolag med klena finanser. Slutar bara med elände.
Citera
2019-07-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
För övrigt. Imponerande att kunna spara 150 000 om året, du måste ha ett ok jobb trots din bristande förmåga att stava.
Tror han skriver vissa ord på norska.

För att försöka tillföra tråden någonting så kör på indexnära fonder, försök ha en sparhorisont på 10 år, eftersom du klarar dig på din nuvarande lön utan att behöva ta från ditt sparkonto så är det rimligt om inte din livssituation förändras avsevärt.

Kolla in bloggen rika tillsammans, mycket matnyttig information där Bolmesson försöker att överprestera index genom att fördela sina investeringar på bra och framförallt säkra sätt!
Citera
2019-07-01, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Köp diversifierat samt skala dig in under en 5-10 års period (känns lättare att göra så när man "tror" att börsen är närmare toppen). Sen fortsätt köpa för sparade pengar varje månad. Om du inte orkar göra några egna analyser så köp Avanza zero eller liknande.

För övrigt. Imponerande att kunna spara 150 000 om året, du måste ha ett ok jobb trots din bristande förmåga att stava.

Haha tack. Forlåt, försöker mitt bästa fast jag inte är svensk. Kommer från nordiskt grannland.

2 jobb och mycket helgjobb med hyfsat timpenning har gjord att jag kunnat spara så mycket. Även sparsam livsstil.
Citera
2019-07-01, 23:44
Medlem
En sak har jag i alla fall tagit fasta på och det är att sitta still i båten. Klart det svider som fan när man ser hur man förlorar 100.000 på nån vecka men varje gång det hänt så har det gått upp igen plus lite till. Har haft samma fonder i 10 år nu och är nöjd. Har gått riktigt bra och säkert kommer det nya skrämselhickor igen. Jag brukar tänka att jag skiter i när det går ner och vips så är det tillbaka.
Citera
2019-07-01, 23:46
Medlem
tuffkatts avatar
Om du ska spara, vad avser du spara du till? Pension? Men din placeringshorisont så startar du i så fall på 100% aktier (i ditt fall fonder med aktier som underliggande tillgång, såvida du inte har god förståelse för handel med aktier) och börjar trappa ned risken först med 12-10 år kvar till pension. Viktigt med god riskspridning när du står på 100% aktier, och se upp med förvaltningsavgifterna. Indexfonder är bra i det hänseendet (i de flesta hänseenden, faktiskt).

Om du har kortare horisont än pension, anpassa fördelningen. Gör bara inte misstaget att ligga för tungt i räntor med många års sparande framför dig, det finns så många andra sätt att sänka risken i portföljen utan att för den sakens skull fylla portföljen med bromsklossar i form av räntefonder.
Senast redigerad av tuffkatt 2019-07-01 kl. 23:50.
Citera
2019-07-01, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Du har alltså tjänat 1 miljon på krypto och är samtidigt bitter för att du inte vågat investera på börsen? Får lite trollvibbar av denna tråden.

Ej troll. Min enda bra investering i livet. Köpte in mig för under 1000$ efter tjat från arbetskamrater.

Sålde även för tidlig, hadde jag såld senare samma år kunne jag haft 4 gånger dom pengarna.
Citera
2019-07-01, 23:49
Medlem
Börja med spreadbetting. Mycket mer mångfacetterat än aktiehandel och du kan spekulera i upp- eller nedgång i alla marnader: från optioner, aktier, sektorer till guld, timmer, valuta - ja allt, från ett och samma konto. Spekulera bara i marknader som har bra trend. Insats mellan 1 kr till 20 tkr eller mer per point/tick. Sätt en stoppkloss med en maxprocent av ditt kapital du max vill förlora per affär, om marknaden skulle gå emot dig.

Hade du t.ex. satsat på bitcoin i dec fram till nu (upp 350 %) (observera att du inte köper bitcions utan bara spekulerar i upp- eller nedgång) och satsat 100 kr per point hade du haft 400000 tkr nu.
Citera
2019-07-01, 23:51
Medlem
sigurts avatar
När ska du ha pengarna?

om 10 år? investera 100%
om 9år? investera 90%
osv....

Om du bestämmer dig för att investera 100% ska du DELA UPP köpen under en längre tid. Skulle verkligen rekommendera fonder. Då väljer du lite olika fonder med olika inriktningar. Ska du gå in med 1 miljon bör du dela upp köpen under 1 1/2 år.

Försöker du dig på genvägar är risken stor att misslyckas som någon annan redan nämnt.

Sen tycker jag du ska avsätta en mindre summa för aktier för att lära dig, då kan du laborera både med stabila storbolag och lite mer högrisk. Dela upp det på olika konton och enkelt se den procentuella utvecklingen. Då kommer du märka om du har intresset att lära dig mer och mer om aktier.

Du är bara 30 och har ändå en så pass stor summa pengar, behöver du inte pengarna inom snar framtid har du all möjlighet att verkligen jobba upp en STOR pengamaskin. Lycka till!
Citera
2019-07-01, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cal-Kestis
Det är viktigt att förstå varför börsen går upp. Det har ingenting med att företagen blir bättre eller att de blir mer effektivare utan pga inflation. Folk, stater, företag lånar mer och mera pengar och mer och mer letar sig ut till företagen som indirekt eller direkt (genom återköp av aktier) höjer sitt aktievärde.

Staten pushar på det hela eftersom stigande värderingar leder till att folk och företag lånar ännu mera och så fortsätter det till en väldigt snabb krasch eller att riksbanken höjer räntan och tvingar bort företagen. Detta är ingenting du kan veta i förväg (om du inte är en insider, men då hade du knappast skrivit här) och en dag kommer du helt enkelt att stå inför faktum.

Det finns inget egenvärde i bolagen och skulderna är så höga att det enda som håller upp det hela är "the greater fool" som köper aktier i tron att värdet stiger, att de kan belåna eller sälja det till ett högre värde i framtiden:

https://en.wikipedia.org/wiki/Greater_fool_theory

Det är bra att du räknar bort bostäder för detta är ingen investering utan en förpliktelse. Men det är samma med börsen. Du sitter med ett värdelöst papper som hålls uppe av ingenting. När som helst kan de rika som styr den här världen höja räntorna och då är det slut. Eller så kan de ta till hyperinflation som en sista utväg. Detta går väldigt snabbt och aktierna blir värdelösa på en natt. Detta har hänt förut och är mycket väl en möjlighet som kan användas.

Det enda som du ska investera i är fysiskt guld för det är det enda som har en chans att behålla något av sitt värde. Det är ingenting som kommer att göra dig särskilt rik, men du kommer i alla fall att få behålla någonting av dina pengar.

Just nu är det så jag tänker. Blir ekonomisk deprimerad av alt snack om lågkonjuktur och krascher.

Kan jag i det minsta få behålla mine pengar utan att inflationen äter upp dom är jag lagom nöjd, än så länge i alla fall.
Citera
2019-07-01, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
När ska du ha pengarna?

om 10 år? investera 100%
om 9år? investera 90%
osv....

Om du bestämmer dig för att investera 100% ska du DELA UPP köpen under en längre tid. Skulle verkligen rekommendera fonder. Då väljer du lite olika fonder med olika inriktningar. Ska du gå in med 1 miljon bör du dela upp köpen under 1 1/2 år.

Försöker du dig på genvägar är risken stor att misslyckas som någon annan redan nämnt.

Sen tycker jag du ska avsätta en mindre summa för aktier för att lära dig, då kan du laborera både med stabila storbolag och lite mer högrisk. Dela upp det på olika konton och enkelt se den procentuella utvecklingen. Då kommer du märka om du har intresset att lära dig mer och mer om aktier.

Du är bara 30 och har ändå en så pass stor summa pengar, behöver du inte pengarna inom snar framtid har du all möjlighet att verkligen jobba upp en STOR pengamaskin. Lycka till!

Tack, jag lyssnar.
Citera
2019-07-01, 23:56
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Löfstedt
Börja med spreadbetting. Mycket mer mångfacetterat än aktiehandel och du kan spekulera i upp- eller nedgång i alla marnader: från optioner, aktier, sektorer till guld, timmer, valuta - ja allt, från ett och samma konto. Spekulera bara i marknader som har bra trend. Insats mellan 1 kr till 20 tkr eller mer per point/tick. Sätt en stoppkloss med en maxprocent av ditt kapital du max vill förlora per affär, om marknaden skulle gå emot dig.

Hade du t.ex. satsat på bitcoin i dec fram till nu (upp 350 %) (observera att du inte köper bitcions utan bara spekulerar i upp- eller nedgång) och satsat 100 kr per point hade du haft 400000 tkr nu.

..och hade han satsat på bitcoin i januari 2018 och spekulerat med sin miljon så hade han förlorat mer än hälften av sitt kapital. På en månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in