2019-07-01, 13:21
Medlem
Hej!

Jag har nu börjat tröttna på att jag vaknar så tidigt. Speciellt när jag har läst informationen om att det inte är hälsosamt att sova så pass lite som jag gör. Jag sover ungefär fyra eller fem timmar. Det har ibland hänt att jag har lyckats sova 7 timmar. Jag skulle gärna vilja sova minst 8-9 timmar.

Jag funderar på att skaffa receptfria sömntabletter. Jag vet dock inte om det skulle hjälpa. Jag har inte problem att somna, jag vaknar bara tidigt och vet inte ens varför.

Om ni har något tips om hur man kan sova längre får ni gärna berätta. Det kanske finns något som är bättre än sömntabletter?
Citera
2019-07-01, 13:54
Medlem
Citat:
Jag funderar på att skaffa receptfria sömntabletter. Jag har inte problem att somna, jag vaknar bara tidigt och vet inte ens varför.
Om ni har något tips om hur man kan sova längre får ni gärna berätta.

Hur gammal är du? Vad gör du på dagarna? Arbetar du, eller vad?
Börja motionera, t.ex. jogga eller gymma några kvällar i veckan.
Då kommer du garanterat att sova bättre och kanske längre.
Gå och lägg dig ett par timmar senare.
Du ska inte börja med sömntabletter, de är väl till för att man ska somna lättare.
Citera
2019-07-01, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Hur gammal är du? Vad gör du på dagarna? Arbetar du, eller vad?
Börja motionera, t.ex. jogga eller gymma några kvällar i veckan.
Då kommer du garanterat att sova bättre och kanske längre.
Gå och lägg dig ett par timmar senare.
Du ska inte börja med sömntabletter, de är väl till för att man ska somna lättare.
Jag tränar och är allmänt fysiskt aktiv.
Citera
2019-07-01, 14:01
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej!

Jag har nu börjat tröttna på att jag vaknar så tidigt. Speciellt när jag har läst informationen om att det inte är hälsosamt att sova så pass lite som jag gör. Jag sover ungefär fyra eller fem timmar. Det har ibland hänt att jag har lyckats sova 7 timmar. Jag skulle gärna vilja sova minst 8-9 timmar.

Jag funderar på att skaffa receptfria sömntabletter. Jag vet dock inte om det skulle hjälpa. Jag har inte problem att somna, jag vaknar bara tidigt och vet inte ens varför.

Om ni har något tips om hur man kan sova längre får ni gärna berätta. Det kanske finns något som är bättre än sömntabletter?

Jag kan bara gissa mig till vad du har för problem utifrån din korta beskrivning. Om det rör sig om sömncykeln (vilket jag tror) så kan du pröva melatonin som du ska ta direkt när du vaknar (1-3 mg). Det kommer skjuta fram din dygnsrytm så du kan vakna senare.
Citera
2019-07-01, 14:28
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myst1c
Jag kan bara gissa mig till vad du har för problem utifrån din korta beskrivning. Om det rör sig om sömncykeln (vilket jag tror) så kan du pröva melatonin som du ska ta direkt när du vaknar (1-3 mg). Det kommer skjuta fram din dygnsrytm så du kan vakna senare.

Är det inte intressant vilka tider det handlar om. Nu när det är ljust så länge måste man gå och lägga sig tidigare. Jag vaknar 05:00 varje morgon nu. På vintern brukar jag vakna 06:00. Igår gick jag och la mig strax innan midnatt. Jag vaknar 5 på morronen i alla fall. Jag ser det som något positivt. Man får tid att göra mer saker. Läsa fler böcker etc.

Som ett gammalt skämt jag hörde i min ungdom:
"Sova kan du göra i graven"

ps. om du vill sova 8 timmar får du inte lägga dig senare än 22.00
Citera
2019-07-01, 15:38
Medlem
Citat:
Jag tränar och är allmänt fysiskt aktiv.
Fick inget svar på ev. arbete och ålder.
Citera
2019-07-01, 17:44
Medlem
Haft samma problem. När jag började äta allegra 120mg mot pollenallergi började jag direkt sova längre. Istället för att vakna efter 5-6 h sömn sover jag nu 8-9h. Dom är receptfria.
Har dock aldrig haft problem att somna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in