Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-24, 14:06
  #49
Medlem
iskrivandestunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModPodge
Ok! Men vad är meningen/syftet med just den scen du skrivit här?
Jag hoppas jag beskrev syftet korrekt här nyss. Men om du vill läsa och diskutera här mera i detalj så finns hela romanen tillgänglig i en share.

Länk till den post här i tråden som beskriver hur du läser

En FBare som nyligen läste hela romanen i dess dåvarande skick gav den det övergripande omdömet:

Citat:
Jag har läst den en gång och min reaktion är att storyn är bra, eller faktiskt väldigt bra. Texten är
dock lite litterärt entonig. Den största påverkan ger det i konversationerna där det egentligen
låter som ett språk från samma person (författaren). Konversationerna kändes ofta också lite
konstiga (ej naturliga).

(Det var pga den kommentaren jag skrev posten om dialogen igår.)

Om tanken är
Citat:
att ett förlag ska ge ut den så krävs nog en större omarbetning av texten. Nåja,
en mindre större omarbetning kanske i alla fall. Något jag skulle satsa på om jag vore dig
eftersom storyn och händelserna i grunden är botten för en bra bok. Jag kan tänka mig att du
sitter på ett ganska bra skrivet synopsis.

Citat:
Slutanalys:

En delvis nervkittlande bok som absolut skulle kunna bli en storsäljare om bara texten
omarbetas med ett bredare språk, konversationer stärks och vissa karaktärers drag tonas ned
något.

Som resultat av den här läsningen håller jag på att omarbeta vissa avsnitt eftersom jag håller med den här läsaren om att vissa saker kan bli klart bättre.

Ni alla är välkomna att läsa och diskutera här...
Citera
2021-05-24, 14:45
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iskrivandestund
Jag hoppas jag beskrev syftet korrekt här nyss. Men om du vill läsa och diskutera här mera i detalj så finns hela romanen tillgänglig i en share.

Länk till den post här i tråden som beskriver hur du läser

En FBare som nyligen läste hela romanen i dess dåvarande skick gav den det övergripande omdömet:



(Det var pga den kommentaren jag skrev posten om dialogen igår.)

Om tanken är



Som resultat av den här läsningen håller jag på att omarbeta vissa avsnitt eftersom jag håller med den här läsaren om att vissa saker kan bli klart bättre.

Ni alla är välkomna att läsa och diskutera här...

Tack. Det här är en jätterolig tråd att ta del av, då jag som gillar att läsa lär mig mer om processen ”bakom kulisserna”.
Citera
2021-05-24, 14:46
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YlvaVe
I en karaktärdriven berättelse utvecklas handlingen på grund av karaktären. Fokus ligger på de känslor och tankar som styr karaktärens beslutsfattande.

I en handlingsdriven berättelse utvecklas handlingen genom externa faktorer, och karaktären reagerar på dessa faktorer utan att man får någon djupare insyn i hur eller varför. Exempel: en explosion genererar panik, ett hångel genererar upphetsning, ett mysterium genererar nyfikenhet, men man får inte veta varför – annat än att karaktären reagerar så för att den är en normal människa (eller att den inte reagerar så för att den inte är normal).

Vanligast är att man blandar de två stilarna.

Tackar så mycket!
Citera
2021-05-24, 16:17
  #52
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iskrivandestund
Tack för svar! Jag tycker att man måste blanda in besskrivningar av sinnestillstånd i en realistisk dialog. I verkligheten finns mycket mera än språket i själva dialogen som deltar i utbytet såsom mimik och kropsspråk.
Nej. Inte alls. Beskrivningen av sinnestillståndet ska komma fram genom personernas agerande, inte genom din tröttsamma förklarande berättarröst. Men det spelar väl ingen roll, din målsättning med detta är att få folk att läsa dina taffliga erotiska texter - som en litterär blottare, fast utan litterär förmåga. Sitter du och runkar också.

För att vara rakt på sak - du skriver fördjävla dåligt.
Citera
2021-05-24, 16:55
  #53
Medlem
En synpunkt och ett råd:

Du överanvänder "helt", enkannerligen - men inte enbart - i uttrycket "helt nakna". Är man naken är man naken, man blir inte naknare för att man är "helt naken", och verkligen inte när det upprepas. Sök igenom din text efter ordet "helt" och se hur många du kan stryka.

Rådet är att gå någon typ av skrivarutbildning där man får respons på text, vilket är en vanlig form. Det finns sådana utbildningar som är inriktade på att man ska ha ett projekt som har kommit en bit på väg. Det finns studieförbund, folkhögskolor och högskolor/universitet, och det finns nätbaserade utbildningar hos de aktörerna. Då får du det du inte kan få här, nämligen att flera personer läser din text och diskuterar den tillsammans och tar del av varandras synpunkter. (Däremot kommer du inte att själv få invända mot synpunkterna, som du har en tendens att göra. Träna bort det, om du vill ha uppriktig respons. Folk orkar oftast inte argumentera för att få igenom en åsikt om en text man inte är investerad i.)
Citera
2021-05-24, 17:12
  #54
Medlem
iskrivandestunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Nej. Inte alls. Beskrivningen av sinnestillståndet ska komma fram genom personernas agerande, inte genom din tröttsamma förklarande berättarröst. Men det spelar väl ingen roll, din målsättning med detta är att få folk att läsa dina taffliga erotiska texter - som en litterär blottare, fast utan litterär förmåga. Sitter du och runkar också.

För att vara rakt på sak - du skriver fördjävla dåligt.
Du kanske ska ge upp med att läsa här om du blir så upprörd. Men berätta gärna först helt konkret bara hur en enda av mina "tröttsamma förklaringar" kan fås att komma fram genom en beskrivning av personernas agerande. Du kanske kan lära mig något? Det är ju därför som jag skriver här.

Sen tror jag du skulle må bra av om du vore lite mera ödmjuk visavi din förmåga att tro att du kan läsa min tankar och avsikter på distans. Men det blir alldeles för mycket OT att diskuterera det här. Öppna gärna diskussionen om din fantastiska tankeläsningsförmåga ett annat ämne!
Citera
2021-05-24, 18:02
  #55
Medlem
iskrivandestunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
En synpunkt och ett råd:

Du överanvänder "helt", enkannerligen - men inte enbart - i uttrycket "helt nakna". Är man naken är man naken, man blir inte naknare för att man är "helt naken", och verkligen inte när det upprepas. Sök igenom din text efter ordet "helt" och se hur många du kan stryka.

Rådet är att gå någon typ av skrivarutbildning där man får respons på text, vilket är en vanlig form. Det finns sådana utbildningar som är inriktade på att man ska ha ett projekt som har kommit en bit på väg. Det finns studieförbund, folkhögskolor och högskolor/universitet, och det finns nätbaserade utbildningar hos de aktörerna. Då får du det du inte kan få här, nämligen att flera personer läser din text och diskuterar den tillsammans och tar del av varandras synpunkter. (Däremot kommer du inte att själv få invända mot synpunkterna, som du har en tendens att göra. Träna bort det, om du vill ha uppriktig respons. Folk orkar oftast inte argumentera för att få igenom en åsikt om en text man inte är investerad i.)
Visavi min användning av förstärkningsordet "helt" verkar du ha alldeles HELT rätt. Det förekommer c:a 200 gånger i romanen dvs i genomsnitt c:a en gång per sida och jag ser att många kan plockas bort eller ersättas av andra typer förstärkningar. När det gäller "helt naken" eller "alldeles naken" tycker jag att det finns en viss betydelse kvar eftersom man nog skulle kunna säga lite slarvigt om någon som t.ex. bara bär en kippa att vederbörande är "naken" men däremot inte "helt naken".

Vad gäller skrivarutbildning så kan det bli lite svårare att ordna eftersom jag jobbar heltid någon annanstans i världen och nu i dessa corona-tider i praktiken inte kan resa. Men jag tar gärna emot ett distansförslag. Jag har ju ett "färdigskrivet" romanförslag att utgå från. Jag har redan betalt en lektör att kolla manuset men jag tycker jag fick väldigt lite för de pengarna. Jag tror faktiskt att jag behöver en bra förlagsredaktör som vill ta sig an projektet för att denne tror på det och jag kommer inte att vara grätten när det gäller att fördela inkomsterna. En medförfattare skulle väl också gå bra om man gillar varandra.
Citera
2021-05-24, 18:17
  #56
Medlem
YlvaVes avatar
Jag har inte läst en ungdomsroman sedan jag var femton, kanske, så jag har ingen koll på hur lätt ungdomar har för att läsa mellan raderna, men jag tror att du kan stryka en del beskrivningar. Till exempel så känns följande överflödig:

"Det finns ingen annan där. De kastar av sig kläderna. De badar helt nakna. Det känns väldigt befriande."

Det finns två saker här i livet som författare måste lära sig leva med:
1. En del beskrivningar måste uteslutas för att texten ska flyta på, oavsett hur gärna man vill dela sin vision med läsaren.
2. Uteslutna beskrivningar leder ibland till att läsaren föreställer sig något annat än det man själv föreställer sig, och det är okej.

De läsare som känner sig fria när de badar nakna kommer föreställa sig att karaktärerna också gör det. De läsare som inte känner sig fria när de badar nakna (om sådana människor överhuvudtaget existerar) kommer inte föreställa sig den friheten, och det får du helt enkelt acceptera.

Läsarens upplevelse av boken kommer till syvende och sist alltid vara annorlunda än författarens upplevelse av boken.
Citera
2021-05-24, 18:33
  #57
Medlem
iskrivandestunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YlvaVe
Jag har inte läst en ungdomsroman sedan jag var femton, kanske, så jag har ingen koll på hur lätt ungdomar har för att läsa mellan raderna, men jag tror att du kan stryka en del beskrivningar. Till exempel så känns följande överflödig:

"Det finns ingen annan där. De kastar av sig kläderna. De badar helt nakna. Det känns väldigt befriande."

Det finns två saker här i livet som författare måste lära sig leva med:
1. En del beskrivningar måste uteslutas för att texten ska flyta på, oavsett hur gärna man vill dela sin vision med läsaren.
2. Uteslutna beskrivningar leder ibland till att läsaren föreställer sig något annat än det man själv föreställer sig, och det är okej.

De läsare som känner sig fria när de badar nakna kommer föreställa sig att karaktärerna också gör det. De läsare som inte känner sig fria när de badar nakna (om sådana människor överhuvudtaget existerar) kommer inte föreställa sig den friheten, och det får du helt enkelt acceptera.

Läsarens upplevelse av boken kommer till syvende och sist alltid vara annorlunda än författarens upplevelse av boken.

Tack för tipset. Jag tror jag förstår. Jag ska försöka tänka på vad du vill säga här vid min nästa helrevision. Just nu håller jag på att helt skriva om en del partier som ett resultat av den återkoppling jag fick från en FBare som har läst hela manuset. See posten här i tråden.
Citera
2021-05-24, 18:46
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iskrivandestund
Visavi min användning av förstärkningsordet "helt" verkar du ha alldeles HELT rätt. Det förekommer c:a 200 gånger i romanen dvs i genomsnitt c:a en gång per sida och jag ser att många kan plockas bort eller ersättas av andra typer förstärkningar. När det gäller "helt naken" eller "alldeles naken" tycker jag att det finns en viss betydelse kvar eftersom man nog skulle kunna säga lite slarvigt om någon som t.ex. bara bär en kippa att vederbörande är "naken" men däremot inte "helt naken".

Vad gäller skrivarutbildning så kan det bli lite svårare att ordna eftersom jag jobbar heltid någon annanstans i världen och nu i dessa corona-tider i praktiken inte kan resa. Men jag tar gärna emot ett distansförslag. Jag har ju ett "färdigskrivet" romanförslag att utgå från. Jag har redan betalt en lektör att kolla manuset men jag tycker jag fick väldigt lite för de pengarna. Jag tror faktiskt att jag behöver en bra förlagsredaktör som vill ta sig an projektet för att denne tror på det och jag kommer inte att vara grätten när det gäller att fördela inkomsterna. En medförfattare skulle väl också gå bra om man gillar varandra.

Här var nån kurs helt på distans, men jag såg inte vad den kostar:

https://www.folkuniversitetet.se/var...injen-distans/

Edit:

Verkar finnas några på folkhögskolor också:

https://www.folkhogskola.nu/sok-skol...olan-i-malmo2/

Edit, oj den sista var VÄNSTERNS FOLKHÖGSKOLA...
__________________
Senast redigerad av ModPodge 2021-05-24 kl. 18:54.
Citera
2021-05-24, 19:37
  #59
Medlem
iskrivandestunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModPodge
Här var nån kurs helt på distans, men jag såg inte vad den kostar:

https://www.folkuniversitetet.se/var...injen-distans/

Edit:

Verkar finnas några på folkhögskolor också:

https://www.folkhogskola.nu/sok-skol...olan-i-malmo2/

Edit, oj den sista var VÄNSTERNS FOLKHÖGSKOLA...

Tack för tipsen. Den första kan bli lite för jobbig eftersom jag ju jobbar heltid men man kanske kan ta kontakt och få något annat tips av dem som så att säga finns i branschen.

Den andra kunde ju vara kul att prova bara för att få se reaktionen eftersom romanen är 'icke PK' om nu inte på något extremt sätt. Men den drar sig inte alls för att explicit beskriva den verklighet som en 'svenne' drabbas av på de södra tunnelbanorna eller när man går i en multietnisk skola i en av Stockholms söderorter.
__________________
Senast redigerad av iskrivandestund 2021-05-24 kl. 19:43.
Citera
2021-05-24, 19:41
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iskrivandestund
Tack för tipsen. Den första kan bli lite för jobbig eftersom jag ju jobbar heltid men man kanske kan ta kontakt och få något annat tips av dem som så att säga finns i branschen.

Den andra kunde ju var kul att prova bara för att få se reaktionen eftersom romanen är 'icke PK' om nu inte på något extremt sätt. Men den drar sig inte alls för att explicit beskriva den verklighet som en 'svenne' drabbas av på de södra tunnelbanorna eller när man går i en multietnisk skola i en av Stockholms söderorter.

Alltså jag nyfikenhetsgooglade bara för att kolla om det fanns nåt på distans, så jag vet inget om kurserna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback