2019-07-29, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det började förstås redan innan MÄ kastade sina hörlurar, han var ordentligt jobbig innan dess. Har du inte sett filmerna?
Jo, jag har sett filmerna och läst förundersökningsprotokollet. Hela situationen startar innan det som syns på filmerna (något som många påpekade redan innan FUP blev offentlig, men som fortfarande en del tycks ha svårt att ta in). Och utifrån såväl förhör med livvakten själv som från övervakningsfilmerna så framgår att de första fysiska momenten står livvakten för. Hur verbalt jobbig MÄ varit innna dess ser jag inte att är utrett - där finns inga filmbevis med ljud utan det är bara uppgifter från parterna själva. Vad som framgår är att de pratar vid flera tillfällen, och att det slutar med att MÄ blir bortknuffad och sedan bortlyft.

Åklagaren anser inte att livvakten i det sammanhanget begått ett brott, och jag hittar inget i förhören som bevisar motsatsen (eftersom det inte går att bevisa vad som sagts). Åklagaren anser heller inte att MÄ begår ett brott då han kastar sina hörlurar på vakten, inte heller det ifrågasätter jag. Åklagaren anser att brottet uppstår när MÄ blir kastad i backen, och därefter utsatt för slag och sparkar när han ligger ner. En fullt rimlig bedömning, då det det inte finns något som framgått som försvarar det agreandét.
Citera
2019-07-29, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Helt otroligt bra svar av ASAP Rocky under förhören. Han är tydlig och förklarar bakgrunden till deras rädsla mycket mycket bra.

Som han själv säger, han är en offentlig person och han har blivit påhoppad av både meth addicts i Nya Zeeland och även knivskuren i ansiktet på en bar, allt av främlingar bara för att han är den han är.

Han påpekar även att rädslan växte eftersom dom inte verkade bry sig om att säkerhetsvakten var mycket större, och han har såklart helt rätt även där... när två små stickor inte backar undan så förstår man att nått är fel i skallen, och en kniv eller pistol hade utan tvekan kunnat åka fram, och det visste ASAP Rocky, därför var han tvungen att sänka killen.

Jag börjar på allvar verkligen förstå hela "FREE ASAP" grejen nu, för detta är verkligen helt sjukt. Utifrån omständigheterna kunde dom inte gjort något bättre! Dom stod under hot och detta är rent självförsvar, även om lagen inte säger så... ska vi följa lagen hade ASAP antagligen behövt få en kniv i sig innan försvaret började.
Men det är ju BO som blivit grovt misshandlad och skuren med trasiga glasflaskor. Den som var ett hot var ju inte BO eftersom amerikanerna är oskadda.
Försvarar du 5 vs 1?

Ingen av de inblandade har min sympati, jag tänker bara på vad som är lagligt eller ej. Då är det amerikanerna som ligger risigt till imo
Citera
2019-07-29, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Men det frågar de honom och han svarar ungefär samma sak att han inte vet.
Jag tror att alla inblandade egentligen tjafsade om droger och därför ville de inte ha dit polis.
Någon sms:ar lite hintande att i fortsättningen ska drogerna finnas på plats.
Ungefär som att det blev strul när de skulle fixa droger själva.. bara en teori

Möjligt men gissningar. Släpp det och gå vidare, svenskt rättsväsende ska inte ödsla miljoner på det här och de skulle aldrig göra det utan politiska motiv. Leif GW Persson var också inne på det att han aldrig sett en sådan här omfattande utredning för ett mål av den här karaktären tidigare.
Citera
2019-07-29, 10:52
Medlem
Citat:
Möjligt men gissningar. Släpp det och gå vidare, svenskt rättsväsende ska inte ödsla miljoner på det här och de skulle aldrig göra det utan politiska motiv. Leif GW Persson var också inne på det att han aldrig sett en sådan här omfattande utredning för ett mål av den här karaktären tidigare.
Oavsett hur mycket eller lite andra fall utretts, kan det knappast vara fel att ett ärende blir ordentligt utrett!
Citera
2019-07-29, 10:52
Medlem
Xius avatar
Citat:
Klart han var jobbig, det ser man ju.
Att vara jobbig eller stalka någon kan ju vara olagligt, men ingen anmälde honom då vilket är graverande för påståendet om att BO utgjorde ett hot mot liv och hälsa. För det är vad självförsvarsgrejen bygger på.
Jobbig, tjatig och ev knuffat på någon samt kastat hörlurar är inte hot mot liv och hälsa. Därför säger två (?) av Amerikanerna att de trodde BO kunde ha kniv. Ingen har sett kniv men det kunde han ha haft.
-sedan blev Jafar* misshandlad och det menar åklagaren är grovt och inte i proportion till det påstådda hotet BO utgjorde.

Anmälde Jafari var väl precis det som livvakten gjorde? Varför säger du att ingen anmält honom? Eller missar jag något väsentligt?

För övrigt finner jag det märkligt att inte båda parter i detta är misstänkta för brott.
Senast redigerad av Xiu 2019-07-29 kl. 10:56.
Citera
2019-07-29, 10:53
Medlem
Citat:
I så fall kan man inte använda politiker eftersom deras åsikter inte längre återspeglar folkets åsikter och värför invände du då från början när jag skrev att han kommer dömas av politiker?
Jag håller med dig ibland.
Det ska inte vara politik utan svea rikes lag som gäller. Det var vad jag menade.
Citera
2019-07-29, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Men det gällde ju en polis ju
Ja det är mitt svar
Citera
Medlem
Citat:
Du tänker tvärtom mot vad lagen säger, om det inte uppenbart är oförsvarligt så är det okej enligt nödvärnsrätten. Det ska alltså var uppenbart att han inte skulle återkomma i full fart med kniv för att inte få se till att det händer.

Det har jag redan gått in på, läs innan du upprepar samma sak igen.

Nu är det väl rimligen så att man inte får puckla på folk bara för att det inte är uppenbart att de inte skall komma i full fart med kniv. Man måste helt enkelt ha rimligt fog för sina farhågor (annars hade man ju kunnat gå ut på stan och härja fritt och sen hävdat nödvärn). Så hur uppenbart var det för AR&co att förvänta sig att han skulle återkomma i full fart med kniv?

Sen, menar du att jag skall lusläsa hela tråden för att se vad du sagt tidigare i en fråga som du lätt kan svara ja/nej på?
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Helt otroligt bra svar av ASAP Rocky under förhören. Han är tydlig och förklarar bakgrunden till deras rädsla mycket mycket bra.

Som han själv säger, han är en offentlig person och han har blivit påhoppad av både meth addicts i Nya Zeeland och även knivskuren i ansiktet på en bar, allt av främlingar bara för att han är den han är.

Han påpekar även att rädslan växte eftersom dom inte verkade bry sig om att säkerhetsvakten var mycket större, och han har såklart helt rätt även där... när två små stickor inte backar undan så förstår man att nått är fel i skallen, och en kniv eller pistol hade utan tvekan kunnat åka fram, och det visste ASAP Rocky, därför var han tvungen att sänka killen.

Jag börjar på allvar verkligen förstå hela "FREE ASAP" grejen nu, för detta är verkligen helt sjukt. Utifrån omständigheterna kunde dom inte gjort något bättre! Dom stod under hot och detta är rent självförsvar, även om lagen inte säger så... ska vi följa lagen hade ASAP antagligen behövt få en kniv i sig innan försvaret började.
Om han nu trodde att de hade kniv, varför står han då och håller i en av afghanernas axel på sin egen video? Skulle du själv gått fram och ställt dig alldeles framför en man som du tror är knivbeväpnad?

Allt tyder på att de blivit så provocerade av afghanernas ettrighet att de till slut inte kunnat behärska sig längre och de anföll. Assistenten skrev i SMS till en vän att ”Harlem came out”, vilket tolkas som att afghanen lockade fram gatumentaliteten från Harlem, där man tar lagen i egna händer och misshandlar personer som misshagar en.
Citera
2019-07-29, 10:56
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TVdator
Jafari följde efter eftersom han ville ha sina hörlurar som livvakten kastade iväg. Ska man bara acceptera att nån tar ens saker och kastar iväg dom?
Om han ville ha tillbaka sina bortkastade hörlurar vore det väl lämpligt att gå och hämta dem istället för att ränna efter livvakten? För egen del tycker jag att det är svårt att få det hela att gå ihop, Jafari vill ha tillbaka sina hörlurar påstår han. Och detta vill han uppnå genom att dänga samma hörlurar i huvudet på livvakten? Att åklagaren köper det resonemanget får ju en att fundera på om det finns en juristsärskola.
Citera
2019-07-29, 10:58
Medlem
Citat:
Men det gällde ju en polis ju
Ja det är mitt svar

Och du fick kanske lära dig att det finns en egen brottsbalk just för poliser?
Citera
2019-07-29, 10:58
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag gissar att man vill ha åtminstone tre livvakter med sig för ett proffsigt skydd? Två som kan hantera jobbiga situationer, och en som tar iväg Rocky från platsen?

Ska man ha tre livvakter i tjänst måste man väl ha med typ fem stycken så att de kan rotera i olika skift? Och om du åker utomlands så är det nog inte de vanliga timlönerna heller. Livvakterna kan ju inte åka hem efter avslutat skift, plus att man stötvis jobbar väldigt många timmar under resan på udda tider.

Så det är kanske inte orimligt att det kostar hundratusentals kronor i veckan för ett fulltäckande och proffsigt livvaktsskydd? Även en miljonär frestas nog då att ta med sig sin storvuxna polare om han åker till ett land där han inte kan föreställa sig att livvakten behöver hantera mer än skrikande fans som vill ha autografer?

Ja, 3 är väl det minsta kravet, speciellt om den jobbiga situationen är på liv och död, så jag skulle nog säga att istället för minst 5 för att runda så säg 6 stycken, där en byts av varje 5:e timme eller något sånt ovanpå att om någon av dem blir skadade eller sjuka så ska det inte påverka skyddet.

Så absolut, det är nog frestande att ta ekonomiska genvägar vilket i sin tur är livsfarligt, för som jag påpekade tidigare tänk om det inte var en spinkig afghan som ville köpa/sälja droger av dem utan någon som Mijailo Mijailović, Mattias Flink eller Thomas Quick som de hade stött på.

Det hade nog kunnat slutat riktigt jävla illa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in