2019-07-29, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Ok jag ska förklara.
Hade min livvakt lyft/kastat personen i halsen eller på något annat vis så denne tokstolle menade att hörlurarna var paj och tokstollen inte gav sig så hade det enklaste varit lågaffektivt bemötande vilket man ser att Kändisen försöker med. Om jag var Kändisen hade jag gett killen en femhundring och sagt förlåt eller bett min livvakt lösa det så.
Om jag inte hade lust att ersätta lurarna för att det inte var vi som hade pajat dem så hade jag kanske ändå gett snubben pengar för att bli av med honom vadvetjag, men om jag nu inte vill ersätta lurarna skulle jag ha åkt iväg i en taxi (det finns många där!) eller kanske bett personalen på Max tillkalla polis eller väktare alt ringt polis själv.
Hade jag ändå tvingats konfrontera personen (bara en av dem var påstridig och tjatig, kanske knuffades den där personen och kastade hörlurar) så hade jag ju för det första sett att han inte höll något i händerna han viftade med och för det andra hade jag inte blivit rädd eftersom mitt sällskap var 5-6 personer varav flera av ”oss” var starka.
Har tidigare berättat att jag jobbat på psyk och blivit attackerad av bindgalna påverkade typer som ibland haft tillhygge, vi har då varit 2-3 personal (oftast normalstora tjejer) som tagit tag i personens armar och lett denne till lämplig plats där den hålls kvar tills vi fått dit ssk eller läkare som gett lugnande eller fått den lugn. Därför kan jag inte se hur de här killarna inte kunde hållit kvar J tills polis kom utifall de varit tvungna att konfrontera/stoppa J.

Övervåldet består i att J efter incidenten är blåslagen lite över hela kroppen, på huvudet och skuren på flertalet ställen i underarmar och händer.
Det är inte i proportion till hur J agerade, knappt ens som självförsvar om ditt liv var i fara vilket inte var fallet enligt bild/film/vittnen/förhör osv.

Här får du förresten lite verklighetsanknuten feedback till dina tips. Nattens knivhugg i Hjällbo i Göteborg. Det var nog nån som lydde ditt råd, han försökte säkert tala med killen och polis kontaktades sen. Det gick inte så bra, men bättre lycka nästa gång får vi väl säga.

"En man knivskuren – misstänkt mordförsök
Vid 00.20 larmades polisen till Hjällbo torg i Göteborg.
Patrullen påbörjade då utföra livräddande åtgärder på den knivskadade mannen som sedan fördes med ambulans till sjukhus.
– Vi kan säga, utan att överskrida min kompetens, att det inte är bra. Det måste vara allvarliga skador, säger Morten Gunneng."
Citera
2019-07-29, 09:47
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Vad har vi för exempel på abolition i svensk rättshistoria? Om det aldrig hänt i ett svenskt, dessutom ganska vanligt misshandsfall så är det inte så att det är applicerbart.

Enligt media var Trumps request att AR skulle släppas ur häktet i väntan på rättegång. Enligt media och Twitter hade Trump t o m själv erbjudit sig att betala borgen och garantera att AR skulle stanna i Sverige tills rättegången.

Abolition är inte applicerbart v. den av Trump begärda åtgärden.

Regeringen har gett abolition 3-4 ggr under de senaste 100 åren. Det kan bara ges när synnerliga skäl föreligger (vilket det inte gör här så abolition kan inte heller ges för att lägga med åtalet, om Trump hade bett om det istället).
Citera
2019-07-29, 09:48
Medlem
Citat:
Aha, och det vet Kändisen och hans kompisar menar du. Ja, kanske.

Men du vet det och påstår att du ändå skulle vara kommunikativ, förhandla och ringa polisen i motsvarande situation. Naivitet, sa Bull.
Citera
2019-07-29, 09:51
Medlem
Citat:
Jo de kan vara jävligt ettriga.
Varför tar du på mig?
Ska J ha sagt

Det var kränkande att bli tagen på. Bara det liksom.
Endel kan tappa det för en sådan sak och sen det förnedrande kastet och de trasiga hörlurarna också..

Han ser ju drogad ut på bilderna efter misshandeln -men det kan vara chock också.
Sjukvården på akuten och i ambulansen borde ha noterat om han var påverkad.
Det står inget om det öht i journalen.
De sydde honom på flera ställen, men de kan inte ha sederat honom för det står typ lokalbedövning i journalen (om jag minns rätt),
en annan hade behövt Sobril i det läget så varför fick BO inte något sådant? Var han påverkad och därför gav de inget?
Det står att han fick smärtstillande,
men de kan inte ha gett honom starka grejer om han var påverkad.
Summa summarum så verkar han inte ha varit påverkad trots allt. Eller?

Är inte sjukhusjournaler sekretessbelagda? I så fall hur kan du redogöra för vad som står i den?

Är det inte brukligt att man bara använder lokalbedövning när man syr? Behovet av ångestdämpande kan väl skilja sig från person till person?

Och om det nu varit så att man avvikit från normal behandlingsmetod pga drogpåverkad patient, borde det inte stå i journalen isf?
Citera
2019-07-29, 09:52
Medlem
Citat:
http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Domstolarna/Tingsratt/

Länken och citatet kommer från www.domstol.se
Inget Wiki

Poängen är ju att de politiskt tillsatta domarna är i majoritet, det var det ni diskuterade. Var du har kopierat text är inte intressant.
Citera
2019-07-29, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Här får du förresten lite verklighetsanknuten feedback till dina tips. Nattens knivhugg i Hjällbo i Göteborg. Det var nog nån som lydde ditt råd, han försökte säkert tala med killen och polis kontaktades sen. Det gick inte så bra, men bättre lycka nästa gång får vi väl säga.

"En man knivskuren – misstänkt mordförsök
Vid 00.20 larmades polisen till Hjällbo torg i Göteborg.
Patrullen påbörjade då utföra livräddande åtgärder på den knivskadade mannen som sedan fördes med ambulans till sjukhus.
– Vi kan säga, utan att överskrida min kompetens, att det inte är bra. Det måste vara allvarliga skador, säger Morten Gunneng."
inte alls relevant här.
Knivar är dåligt och det är en kniv-våg just nu i hela landet men man får ändå inte bruka övervåld på folk man tror kan ha en kniv. Så är det bara.

Det finns flera saker som talar för att Kändisen slog en glasflaska i bakhuvudet på BO. Sedan kastade denne iväg BO,
När de hade honom på marken kunde de ha hållit honom där tills hjälp kom.
De kunde ju kasta iväg honom så han låg ned trots stt de var livrädda för honom, det fanns inget behov av sparkar och flaskor.
Citera
2019-07-29, 09:56
Medlem
Citat:
inte alls relevant här.
Knivar är dåligt och det är en kniv-våg just nu i hela landet men man får ändå inte bruka övervåld på folk man tror kan ha en kniv. Så är det bara.

Det finns flera saker som talar för att Kändisen slog en glasflaska i bakhuvudet på BO. Sedan kastade denne iväg BO,
När de hade honom på marken kunde de ha hållit honom där tills hjälp kom.
De kunde ju kasta iväg honom så han låg ned trots stt de var livrädda för honom, det fanns inget behov av sparkar och flaskor.

Nu får du ta upp kursboken igen. Det finns inget som talar för att nån slog en glasflaska i bakhuvudet på nån. Om det hade skett skulle läkarintyget visa det. Det gör det inte.
Citera
2019-07-29, 09:57
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Nu när du nämner det så vart jag faktiskt nyfiken på hur mycket en livvakt kan kosta och hittade att standarden ligger på runt 20-30 dollar i timmen för en livvakt, och låt oss säga att han har livvakten 24/7 under hela resan.

Det betyder att det kostar honom 720 dollar om dagen att ha en livvakt, en vanlig livvakt. (Det finns dyrare osv)

https://www.thumbtack.com/p/bodyguard-cost

Så det ligger nog något i vad du säger om att snålheten kan ha tagit överhand ovanpå att detta troligen var en vän och inte en fullt utbildad livvakt.

Jag gissar att man vill ha åtminstone tre livvakter med sig för ett proffsigt skydd? Två som kan hantera jobbiga situationer, och en som tar iväg Rocky från platsen?

Ska man ha tre livvakter i tjänst måste man väl ha med typ fem stycken så att de kan rotera i olika skift? Och om du åker utomlands så är det nog inte de vanliga timlönerna heller. Livvakterna kan ju inte åka hem efter avslutat skift, plus att man stötvis jobbar väldigt många timmar under resan på udda tider.

Så det är kanske inte orimligt att det kostar hundratusentals kronor i veckan för ett fulltäckande och proffsigt livvaktsskydd? Även en miljonär frestas nog då att ta med sig sin storvuxna polare om han åker till ett land där han inte kan föreställa sig att livvakten behöver hantera mer än skrikande fans som vill ha autografer?
Citera
2019-07-29, 09:58
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Att den så kallade livvakten tycks starta den fysiska delen av bråket finns det film på - nämligen på en av de filmer som inte publicerats på internet (övervakningsfilmerna från MAX):

Källa: FUP sidan 45 (sidan 52 i PDF-filen).
Tim föser bort afghanen som trakasserar honom och inkräktar den personliga sfären.Det är givetvis helt i sin ordning.Att kalla det initiering av den fysiska delen av bråket är bara löjlig semantik.Afghanen slår först, punkt.
Citera
Medlem
40kg afghanerna var så vana vid att svenska fjollor inte gör motstånd så dessa afghaner fick övernaturligt självförtroende och trodde de kunde dominera 200kg killar.

Men de visste inte att amerikanare inte är fjollor som svennebananer är... så de fick sig en läxa de sent kommer glömma.
Citera
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Källa på det tack.

Bevisligen tog han stryptag på afghanen, du kommer aldrig kunna hitta nånstans där åklagaren säger att det inte är fel.

Stryptag på allmän plats faller under allmänt åtal, som åklagare är du skyldig att åtala någon om du får kännedom om eller ser en sådan händelse. Innan du väcker åtal så ska du dock även ta in faktorer som talar till den misstänktes fördel, t ex. fanns det omständigheter som talar för att vederbörande haft rätt att freda sig.

Fakta: Livvakten hämtades till förhör och anhölls den 2a respektive den 3e juli av chefsåklagare Peter Claeson. Samtidigt gjorde livvakten en motanmälan mot Jafari, den förundersökningen löpte parallellt därefter, under denna tid var Fredrik Karlsson åklagare och förundersökningsledare tills han gick på semester mitt i utredningen. In kommer nu åklagare nummer tre, Daniel Suneson som på enklaste sätt lägger ned förundersökningen mot Jafari. Ja ni förstår själva vilken utomordentligt dålig juridisk soppa det blir när tre olika åklagare ska komma till samma slutsats, en riktig cowboysoppa!

Häktades livvakten?
Åtalades Livvakten?
Är livvakten fortsatt misstänkt för något brott?

Svaren är NEJ!

Förundersökningen mot Jafari las ned av åklagaren med motiveringen att Jafari agerade i självförsvar, får någon ihop den logiken öht? Isf agerade båda i självförsvar vilket givetvis är en omöjlighet.

You do The math!

/Provokatör
Citera
2019-07-29, 10:00
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ja det stör mig, men jag tror att det är för att folk är så starstruck, liksom:
-Rocky är en kändis och då gör det inget att han sålde crack som 15-åring, satt på Rikers och att han varit anklagad för misshandel tidigare.. var hemlös och så vidare
-medan folk är trötta på de här ensamkommande som vi läst om i msm att de drar runt på stan, säljer droger och trakasserar folk. En del har våldtagit och en del bor i parker. Det är ju inte kul, vi gillar det inte. Det är svårt att se dem som individer så vi drar alla över samma, och vill inte ha dem här.

Det enda som skiljer GM och BO bakgrunder åt är att en del ensamkommande har våldtagit.
Våldtäkt är äckligt och det gör att jag misstror alla de här killarna, men så är jag ju tjej också. Vi vet inte om Jafa*i gjort något sådant så det kan man inte ta för givet om man ska vara rättvis.

Iaf så är de vad vi vet av exakt samma bakgrund: hemlös, knark, utsatta för rasism (färgsde i USA & ensamkommande i Sverige).
Same shit different name!
Det är inget fel med att sälja droger, du hade kunnat presentera bevis för att Rocky säljer heroin på regelbunden basis och det hade inte rört mig om ryggen. Anklagad för misshandel. Det kan betyda vad som helst, han kan ha varit oskyldigt anklagad, det kan ha varit självförsvar även den gången. Du anser alltså att det är moraliskt fel att vara hemlös? Du är en sjuk människa.

Mustafa Jafari har stulit grejer och knivskurit en person. Mustafas stölder, narkotikabrott och beteende tyder på att han är en heroinmissbrukare som finansierar sitt missbruk med stölder och personrån. Han utnyttjar dessutom ett främmande folks gästfrihet samt har en islamistisk terroristtatuering. Mustafas vidrigheter är på en helt annan nivå än det du anklagar Rocky för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in