2019-07-29, 10:21
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Pisshazaren har aldrig i helvetet betalat hörlurarna med egna pengar.

Nej, precis. Och nu semestrar han i landet han flydde från på svenskarnas skattepengar. Vem betalar hans biljett till Iran? Du och jag!

Det är bara att titta på afghanens brottsregister vs ASAP Rocky och hans följe.

Afghanen är under sina 4 år i Sverige straffad för misshandel, narkotikabrott och stölder i butiker. A$AP Rockys sällskap är ostraffade i USA. Bara detta indikerar ju vem som är den skyldige.
Citera
2019-07-29, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
I så fall krävs det ju i princip att han annars återkommer i full fart med kniv och döda. Vad är det som gör att du hävdar att detta uppenbart skulle hända annars?

Du tänker tvärtom mot vad lagen säger, om det inte uppenbart är oförsvarligt så är det okej enligt nödvärnsrätten. Det ska alltså var uppenbart att han inte skulle återkomma i full fart med kniv för att inte få se till att det händer.

Citat:
Menar du att AR&co kände till Afganens tidigare gärningar? Annars kan de ju inte agerat utifrån dessa fakta...

Det har jag redan gått in på, läs innan du upprepar samma sak igen.
Citera
2019-07-29, 10:22
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Offentlig handling? Verkligen? Menar du att vem som helst kan knalla in på sjukhuset och begära ut vilken journal som helst? Samtidigt får sjukvårdspersonal disciplinära påföljder ifall de tjuvkikar i journalen på en patient som de inte själva behandlar.

Själv tycker jag det låter konstigt, men säger du så är det väl så?

Normalt är det givetvis som du skriver.

Men åklagaren kan tydligen begära ut journalen, och det har han gjort här. Sen valde åklagaren att ta med den i FUP:en, och inte hemligstämpla delar av FUP:en. FUP:en blev sen offentlig handling när åtalet väcktes.
Citera
2019-07-29, 10:23
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag håller med, moraliskt sett är det förkastligt att man ska vara skyldig att fly.

Jag läste ett examensarbete från juristlinjen om detta. Om jag fattade det rätt så är rättsläget inte glasklart. Lagen och tidigare praxis verkar faktiskt vara mer på försvararens sida, man fick använda nödvärnsvåld även om det finns en möjlighet att fly. Men nyare domar från HD har svängt över till att inte medge nödvärnsvåld om man kunde fly.
Det sjukaste är att man enligt den som förhörde inte bara är skyldig att försöka fly, man är skyldig att lyckas med att fly.
Citera
2019-07-29, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TVdator
Poängen är att de som försvarar Rocky menar att han blev provocerad av afghanen och att afghanen slog först och "förföljde" dom och därför är det inte konstigt att han blev misshandlad. Men... Om livvakten började det är det ju afghanen som blivit provocerad och dessutom blivit av med sina hörlurar. Inte konstigt att han följer efter med andra ord.

Livvakten gjorde inget fel enligt åklagaren.
Citera
2019-07-29, 10:25
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Förhörsledaren Katrin Nilofar Khamissi som förhör A$AP Rocky är ju helt jävla partisk i målet i sina frågor. Vad är hon för inkvoterad inkompetent fitta?

ASAP Rocky har förklarat att de blev förföljda i 20-25 min av en afghan som trakasserade dem, vilket syns på videofilmerna. Han har också förklarat att de försökte boka Uber men att det inte funkade. De försökte också ladda ned appen för att boka scootrar.

Citat från FUP sid. 366 (sid 373 i dokumentet)
https://www.docdroid.net/z0hv0yQ/stockholms-tr-b-9283-19-aktbil-98.pdf#page=373

"Ni befinner er mitt i Stockholms city, enligt min uppfattning hade ni kunnat hitta en mängd olika färdsätt för att kunna ta er bort från platsen, om ni upplevde sådan rädsla för killarna?"

Polisen menar alltså att det är ASAP Rockys skyldighet att hitta ett färdsätt och ta sig bort från personer som förföljer och trakasserar honom. Det syns och hörs ju tydligt på videofilmerna att ASAP Rocky och hans följe inte vill ha bråk.

Hur kan svensk polis vara så jävla snedvriden? De befinner sig på en bakgata vid Hötorget med trakasserande våldsamma drogpåverkade kriminella afghaner mitt i ansiktet.

Det är väl självklart att man tar till något mer våld än vad som krävs för att neutralisera en person som är hotfull och våldsam. Titta på polisingripanden i Sverige och utomlands. Polisen använder också övervåld för att neutralisera människor som uppträder hotfullt.

Ni som säger att ASAP Rockys sällskap borde ha vetat EXAKT vad som är självförsvar och vad som är på gränsen till övervåld, ni är bara korkade och oärliga. Afghanen var uppenbart drogpåverkad. Det förstår man eftersom han slog hörlurarna i huvudet på Rockys livvakt. Afghanen var alltså totalt orädd för en stor biffig person som uppenbart är mycket starkare än honom själv. Detta tyder på att afghanen var drogpåverkad och skiter i konsekvenserna.

Om man har att göra med sådana personer så förstår man att man måste ta till övervåld eftersom drogpåverkade skiter i vad som händer. De slåss utan tanke och ger sig inte. Afghanen visade inga tecken på att ge sig.

För övrigt, när man läser FUP:en, så blir man förvånad över hur dåligt ställt det är med svenska språket hos (hög)utbildade på svenska myndigheter. De kan inte ens skilja på de/dem. Katastrof!

I sak håller jag med dig, men läser du FUP:en mer noggrant kan du se att överläkaren flertalet gånger konstaterar att Must*f* J*f*ri de facto inte var drogpåverkad.

*=a
Citera
2019-07-29, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Du kan skjuta en angripare i huvudet utan att det är övervåld.

Exempel: En person blev inte åtalad för att ha skjutit ihjäl en angripare. Han såg inget vapen hos angriparen, men trodde att han var beväpnad. När angriparen sprang mot honom så använde han en pistol för att skjuta ihjäl angriparen. Angriparen var inte beväpnad. Åklagaren klassade som nödvärn, och åtalade inte.

Så om en person har tillräckligt goda skäl för att misstänka att en angripare är knivbeväpnad kan väldigt mycket våld ursäktas som nödvärn. I princip kan man skjuta honom i huvudet.

Jag säger inte att rapparna bevisligen hade tillräckligt goda skäl att misstänka en kniv i just detta fallet.
Källa på friandet av den som sköt en obeväpnad i huvudet?
Citera
2019-07-29, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Inte direkt,
“På tingsrätten tjänstgör lagmän, chefsrådmän och rådmän, dvs ordinarie domare. Ordinarie domare utses av regeringen och är anställda vid domstolen. De bereder mål, fattar beslut och dömer i de olika ärenden som kommer upp i rätten. Lagmannen är tingsrättens chef.

Vid vissa tingsrätter kan du också möta tingsnotarier, fiskaler och assessorer. Det är yngre, icke ordinarie domare som tjänstgör vid tingsrätten under sin utbildning. Notarierna arbetar ofta med att förbereda mål och vara protokollförare, men de kan även fatta beslut i ärenden och döma i vissa enklare mål, till exempel bötesmål. Fiskaler och assessorer har samma arbetsuppgifter som de ordinarie domarna.

Domstolssekreterare/domstolshandläggare spelar en viktig roll vid beredning av målen. Dessutom finns det administrativ personal vid tingsrätten, som till exempel arbetar med ekonomi och personalfrågor.

Till detta kommer nämndemännen som också är knutna till tingsrätterna. Nämndemännen är lekmän, det vill säga de är inte juridiskt utbildade utan har andra yrken. De är politiskt valda representanter för befolkningen och utses av kommunfullmäktige. Deras uppgift är att medverka i arbetet med att döma i olika frågor och de utses på fyra år i taget. ”

http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Domstolarna/Tingsratt/

Vad menade du var fel i det jag skrev:

Nu är det mer än så, det är politiker som dömer och det är politiker som påverkar hela rättsprocessen från polisarbete till åklagarens arbete och slutligen rättens. Detta trots allt tal om politiskt oberoende.

Känner du inte till att lekmännen är politiker och håller du inte med att politiker har påverkat hela den här rättsprocessen?
Citera
2019-07-29, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Har jag heller inte påstått (sett ur vilket uppdrag han säger sig ha haft från sin arbetsgivare så menar jag att han gjort allt annat än rätt, men det är en helt annan fråga). Men det är samma åklagare som också, för att använda samma uttryck, anser att MÄ inte gjort något fel.

Poängen är att det är livvakten som startar den fysiska delen av händelsen, som sedan eskalerar för att till slut resultera i det som åklagaren valt att åtala för. Det är alltså felaktigt att påstå att det hela börjar med att MÄ kastar sina lurar på livvakten, vilket har framförts från olika håll i tråden.

Det började förstås redan innan MÄ kastade sina hörlurar, han var ordentligt jobbig innan dess. Har du inte sett filmerna?
Citera
2019-07-29, 10:28
Medlem
Citat:
Offentlig handling? Verkligen? Menar du att vem som helst kan knalla in på sjukhuset och begära ut vilken journal som helst? Samtidigt får sjukvårdspersonal disciplinära påföljder ifall de tjuvkikar i journalen på en patient som de inte själva behandlar.

Själv tycker jag det låter konstigt, men säger du så är det väl så?

Framgick det av journalen att offret var i chock då? Eller annat som visar på att sedering behövdes?
Fup snälla du
Citera
2019-07-29, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Det fungerar att ringa 911 i Sverige, 90 000 med. Säkert något annat nummer med där du kopplas direkt till 112. Tror det går i nästan hela världen med 911.

Men det kände ju inte Rocky & Co till men afghanen visste numret så det är väl han som ska ifrågasättas varför inte han ringde.
Citera
2019-07-29, 10:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jag ser inte varför du väljer att ifrågasätta folks intelligens? Är det för att du inte har några riktiga argument?

Jag vet inte, jag brukar nog gå loss på när någon ska rada upp;
För det första, för det andra, men utan att detaljera någonting. Att ifrågasätta intelligens kan då vara ett bra sätt att få folk lite brutalt att komma ikapp i tankebanan

Nåväl, presentera gärna varför du känner att nödvärnsexcess kan komma att bli aktuellt & diskutabelt?
Jag är ärligt nyfiken, då jag själv inte kan avgöra ett enda rekvisit på att det skulle göra gällande. Jag kanske missar något..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in