2019-07-23, 14:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nu vet jag inte om jag missförstått dig, såvitt jag förstod det menade du tidigare att USA tvingar svenska företag icke verksamma i USA att följa amerikansk lag. Det du skriver är ju inte ett exempel på detta då det är svenska staten som tvingar svenska företag att följa vissa amerikanska föreskrifter i enlighet med ett bilateralt avtal. Det är ju något helt annat.

Nej det är en missuppfattning. Bankerna var rörande överens om att de var tvungna att följa FATCA redan innan den svenska staten införde sina regler om det.
För att underlätta för de svenska finansiella institut som ska lämna dessa uppgifter har Sverige ingått ett avtal med USA, det så kallade FATCA-avtalet. Avtalet innebär att dessa företag lämnar kontrolluppgifter till Skatteverket som därefter överför informationen till IRS.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-07-23 kl. 14:20.
Citera
2019-07-23, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Varför är förhandlingar bakom låsta dörrar

För att dörrarna till häktet som huvudregel brukar vara låsta, själva poängen med häktet faller lite annars.

Om du istället menar stängda dörrar eller den juridiskt korrekta termen lyckta dörrar så finns det i dagsläget inget sådant beslut såvitt jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det är en missuppfattning. Bankerna var rörande överens om att de var tvungna att följa FATCA redan innan den svenska staten införde sina regler om det.
För att underlätta för de svenska finansiella institut som ska lämna dessa uppgifter har Sverige ingått ett avtal med USA, det så kallade FATCA-avtalet. Avtalet innebär att dessa företag lämnar kontrolluppgifter till Skatteverket som därefter överför informationen till IRS.

Då blir det ju ännu knepigare att se din poäng. Svenska företag har alltså frivilligt följt de regler som gäller i USA och för att underlätta detta har USA och Sverige ingått avtal. Vart föreligger tvånget?
Citera
2019-07-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Varför är förhandlingar bakom låsta dörrar

Det är i princip alla häktningsförhandlingar
Citera
2019-07-23, 14:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Då blir det ju ännu knepigare att se din poäng. Svenska företag har alltså frivilligt följt de regler som gäller i USA och för att underlätta detta har USA och Sverige ingått avtal. Vart föreligger tvånget?

USA är inte vilket litet land som helst, de har flera olika former av sanktioner de kan ta till så även om amerikansk lag i teorin inte gäller i Sverige så kan vi tvingas oss att följa amerikansk lag.
Citera
2019-07-23, 14:35
Medlem
Citat:
USA är inte vilket litet land som helst, de har flera olika former av sanktioner de kan ta till så även om amerikansk lag i teorin inte gäller i Sverige så kan vi tvingas oss att följa amerikansk lag.

Jo men såvitt jag förstod din kommentar så var detta inte ett teoretiskt resonemang om vad USA "kan göra" utan ett uttryck för att det vanligen förekom (eller i vart fall förekom) att USA tvingade svenska företag icke-verksamma i USA att följa amerikansk lag.
Citera
2019-07-23, 14:36
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Nu är jag ingen expert på internationell privat -och processrätt men vad pratar du ens om?

Du menar alltså att ett privat företag skulle kunna stämma Svenska staten inför domstol i ett tredje land? Hur menar du att Sverige faller under amerikansk domstols befogenhet?

Verkligheten är inte som Suits...

Vadå tredje land?

Om Sverige åsamkar ekonomisk skada till företagen ASAP Rocky inc og Sony inc så borde de ha rätt att stämma. Inget säger att det måste göras i Sverige. Utan det ska rimligtvis göras i bolagen/bolagets hemvist, troligtvis NY.

Det bygger naturligtvis på att
Rakim Mayers blir frikänd.
Citera
2019-07-23, 14:39
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vadå tredje land?

Om Sverige åsamkar ekonomisk skada till företagen ASAP Rocky inc og Sony inc så borde de ha rätt att stämma. Inget säger att det måste göras i Sverige. Utan det ska rimligtvis göras i bolagen/bolagets hemvist, troligtvis NY.

Huvudregeln är dock normalt att man ska stämma där svaranden har sin hemvist.. alternativt där den skadegörande handlingen inträffat. Inte USA alltså.
Citera
2019-07-23, 14:48
Bannlyst
Citat:
Svenska staten har inte råd att frikänna Rakim Mayers.

Prestigeförlusten skulle vara förkrossande.

Skadeståndet skulle troligtvis bli mycket högt.

Så han måste dömmas till ett längre straff än det han suttit häktad.
Hoppas att det blir 1 år och 20 000 kronor
Citera
2019-07-23, 14:48
Medlem
Citat:
Vadå tredje land?

Då vi pratar IPP-rätt är naturligtvis USA att anse som tredje land då det ligger utanför EU.
Nej, det finns ingen juridisk möjlighet för ett amerikanskt företag att stämma svenska staten i amerikansk domstol. Läs på.

Citat:
Effekterna av FATCA leder till saker svenska företag gör varje dag men jag har inte skrivit det du påstår, du kanske blandar ihop det med något som någon annan har skrivit.

Möjligt att jag blandar ihop, ganska högt tempo i denna tråd.
Oavsett kan man inte tala om något konkret tvång i ditt exempel.
Citera
2019-07-23, 14:49
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte han behöver sitta i fängelse efter en eventuell rättegång. Chansen för skadestånd är nog dock tyvärr inte så god men jag hoppas det blir ett riktigt saftigt skadestånd.
Vi vår hoppas på det sämsta !
Citera
2019-07-23, 14:50
Medlem
BonitaPietilas avatar
Oavsett vad man tycker om själva rättsfallet kanske vi kan enas om att Trevor Noah är en rolig jävel?
https://twitter.com/i/status/1153485129735659520
Citera
2019-07-23, 14:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Möjligt att jag blandar ihop, ganska högt tempo i denna tråd.
Oavsett kan man inte tala om något konkret tvång i ditt exempel.

Den samlade expertisen av jurister på bankerna anser att de är tvungna att följa amerikansk lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in