2019-07-22, 16:05
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Du har helt fel. Böter (villkorlig dom) är praxis för den som står åtalad för misshandel av normalgraden och är tidigare ostraffad.

Källa: https://advguide.se/vad-ar-straffet-for-misshandel/

Källa: https://juridiktillalla.se/fraga/2017-11-29-misshandel-pafoljd-och-bevisvardering

Källa: https://lawline.se/answers/straff-for-ringanormal-misshandel

Läs mer om villkorlig dom här:
https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/frivard/villkorlig-dom/

Hur står det till med den egna läskunnigheten? Häktningen bygger inte på brottet ASAP Rocky misstänks för utan beslutades enbart med hänsyn till att han är en utländsk medborgare. Det är en vantolkning av en föråldrad lag då ASAP Rocky är gästarbetare inom EU och borde få lov att röra sig fritt inom unionen.

Den risken existerar som sagt inte i praktiken. Läs gärna tråden innan du postar nonsens.

Då är påföljden alltså villkorlig dom. Inte böter. Dessutom räcker oftast inte villkorlig dom och böter. Utan samhällstjänst krävs. Då får han fängelse istället eftersom han inte kan verkställa en samhällstjänst i Sverige.

Häktningen bygger naturligtvis på brottet. Utan brott skulle han inte häktas. Oavsett var han bodde. Han skulle inte heller häktas för t.ex. en hastighetsöverträdelse.

Tänker inte bemöta dig mer eftersom det är slöseri med min tid.
Citera
2019-07-22, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Samtliga av sakerna som du räknar upp är helt irrelevanta för huruvida hazaren har gjort sig skyldig till misshandel eller ej.

Material som visar hur hazarerna faktiskt inte förföljde dem? Nu gör du bara bort dig. Det där var den dummaste teorin på hela Flashback. Ingen köper der där, men du får gärna utveckla hur det materialet skulle kunna se ut. Kan bli stor humor om inte annat.

Du får nog definiera "förfölja". För "går samma väg som oss", är INTE att förfölja någon, iallafall INTE i stan, såvida man inte äger stan förstås.
Men jag vet att vissa människor bör man INTE gå samma väg som i Sverige, eller ens titta på. De blir arga då helt enkelt. Och så har det varit i Sverige sen långt innan afghanerna kom hit.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrargrabb
Då är påföljden alltså villkorlig dom. Inte böter. Dessutom räcker oftast inte villkorlig dom och böter. Utan samhällstjänst krävs. Då får han fängelse istället eftersom han inte kan verkställa en samhällstjänst i Sverige.

Häktningen bygger naturligtvis på brottet. Utan brott skulle han inte häktas. Oavsett var han bodde. Han skulle inte heller häktas för t.ex. en hastighetsöverträdelse.

Tänker inte bemöta dig mer eftersom det är slöseri med min tid.

Villkorlig dom går nästan alltid hand i hand med böter. Villkorlig dom + böter alltså, varken mer eller mindre.
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Tror du missförstår mig. Ser det som rimligt att han döms till en månads fängelse alternativt villkorligt.

Okej du är alltså med på att de bilaterala utlämningsavtalen mellan USA och Sverige medger att han blir utlämnad för en misstänkt misshandel (då den har maxstraff på 2 år) och att Sverige kan verkställa straffet även om det bara blir t.ex. en månads fängelse?

Flyktrisken är alltså obefintlig.
Citera
2019-07-22, 16:09
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Det är en dum teori eftersom att det finns filmmaterial som motbevisar den. Att du inte ens klarar av att fantisera ihop en förklaring till varför undersökningen las ner bevisar att du har fel.

För i helvete, vi vet inte vad åklagaren har för material.

Jag tyckte jag var tillräckligt tydlig när jag sa att de kunde ha tillgång till material som visar en helt annan start av konfrontationen.

Jag fantiserar inte ihop något som du inte redan efterfrågade, du har efterfrågat förklaringar till vad som kan finnas som gör afghanen oskyldig, när du får det så börjar du spotta och fräsa likt en 3 åring som inte får sina bullar.
Citera
2019-07-22, 16:10
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Villkorlig dom går nästan alltid hand i hand med böter. Villkorlig dom + böter alltså, varken mer eller mindre.
Nej. Inte vid misshandel. Eftersom det är ett s.k. artbrott. Sluta prata om saker du inte vet något om.
Citera
2019-07-22, 16:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej. Inte vid misshandel. Eftersom det är ett s.k. artbrott. Sluta prata om saker du inte vet något om.

Så du anser dig veta bättre än denna källa som gavs:
Påföljd

1. Misshandel av normalgraden - 14 dagar till två års fängelse (BrB 3:5 och BrB 26:1)

I Sverige ska dock domstolarna bara döma till fängelse i sista hand (BrB 30:4). I första hand ska det undersökas om det är tillräckligt att döma till villkorlig dom, skyddstillsyn eller böter.

https://juridiktillalla.se/fraga/2017-11-29-misshandel-pafoljd-och-bevisvardering
Citera
2019-07-22, 16:19
Medlem
angeroves avatar
Citat:
Hur skulle denna bevisning kunna se ut?

Jag har ställt samma fråga till flera som har hävdat samma sak som du men ingen har hittils gett något svar. Om inte du ger ett adekvat svar så kan vi konstatera att ni bara är ute efter att göra damage control å statens vägar.

Jag skiter i staten och dess damage control.
Jag vet bara att som en amatöråskådare på FB kan jag inte utesluta att det faktiskt kan finnas belägg för åklagarens agerande.
Citera
2019-07-22, 16:19
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Ett slag på rumpan är ett sexuellt övergrepp.

Du skrev uttryckligen att de inte var oskyldiga små pojkar. Varför ens benämna dem som små pojkar när de är kortvuxna män?

Erkänt? Det har jag aldrig skrivit. Jag har skrivit att alla borde vara lika inför lagen och att om det krävs att man ska vantolka en föråldrad lag för att kunna häkta någon då är det ett rättsvidrigt ingrepp av en rasistisk regering som vill göra en politisk markering.

1. Vi vet inte vad åklagare och polis har för material, de kan eventuellt sitta på material som visar på att det inte stämmer.

2. Du är inte svensk eller hur?

För jag använder mig att ett uttryck som är på samma nivå som att de inte är några altarpojkar eller några änglagossar, jag säger inte att de bokstavligen är barn utan att de är vuxna och att de har och fortfarande är stökiga av sig.

Så återigen, nej jag säger absolut inte att de är barn utan det är ett ordval eller en formulering som inte ska tydas ordagrant.

3. Det är bara att gå bakåt i din historik så hittar man väldigt snabbt hur du anser att svenska staten är rasistisk, rättsvidrig och hur polisen inte ska ha rätten till att häkta och det finns ett starkt mönster som visar på att du anser detta för att han är känd och/eller rik.
Citera
2019-07-22, 16:21
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så du anser dig veta bättre än denna källa som gavs:
Påföljd

1. Misshandel av normalgraden - 14 dagar till två års fängelse (BrB 3:5 och BrB 26:1)

I Sverige ska dock domstolarna bara döma till fängelse i sista hand (BrB 30:4). I första hand ska det undersökas om det är tillräckligt att döma till villkorlig dom, skyddstillsyn eller böter.

https://juridiktillalla.se/fraga/2017-11-29-misshandel-pafoljd-och-bevisvardering

Ja. Väsentligt bättre. Du kan t.ex. läsa något av följande rättsfall: NJA 1990 s. 84, 1991 s. 438 och 507, 1994 s. 468, 1996 s. 741 och 1999 s. 269.

Alla från Högsta domstolen som slår fast att villkorlig dom och böter typiskt sett inte är tillräcklig påföljd vid misshandel av normalgraden.
Citera
2019-07-22, 16:25
Medlem
absolut-justices avatar
Intressant..

Det var o.k enl åklagaren att dänga hörlurarna i skallen på livvakten för att han hade lyft undan hazaren, där gällde den s.k nödvärnsrätten. Likadant la han ner ofredande också.
Det här visar också att det aldrig gjordes någon anmälan mot hazaren för sexuellt ofredande, här borde ju ASAP:s advokat ha varit mer vaken och jagat rätt på de 2 kvinnor som beklagade sig i videon.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/?newsId=3259517

Ett bättre recept att reta upp jänkare får man leta efter, hade åklagaren valt att vara försiktig hade han lagt ner detta samtidigt som deadline för häktningen utgick, dvs nu på torsdag.

Det är kristallklart att svenska åklagaren här i princip går på full konfrontation med State Department och drar med sig svetsaren i sin "agenda". Lite Don Quijote från ÅKM.

Får se vad Donald spelar ut för kort ikväll....

Popcorn-time
Citera
2019-07-22, 16:26
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:

Skälet till häktningen motiverade Liberace-åklagaren tydligt i sin presskonferens, du har alltså helt fel.
Om du sen inte har vett nog att tro på mig som alltid redovisar mina källor kan du ju iaf ha vett nog att lyssna på advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg:

Citat:
Han är inte misstänkt för grov misshandel utan misshandel i normalgrad och på den grunden skulle aldrig en svensk häktas.
Källa: https://omni.se/anne-ramberg-ifragasatter-asap-rockys-haktningsskal/a/XgEjOn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in