2019-07-19, 19:39
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jag kan absolut ha fel om grov misshandel. Men, enligt det som står på papper i lagen är det grov misshandel. Sen vet vi ju alla att tingsrätter dömmer olika från dag till dag så vilket det blir är en slump.

Nödvärnsargumentet kommer aldrig gå igenom såvida det inte finns ytterligare bevisning. Det hade gått igenom om det inte fanns video, men nu finns det video.

Att det finns en video betyder inte att hela händelseförloppet finns på den videon.

Dom kommer självklart säga att det finns episoder i händelsen, utanför film, som gör agerandet till nödvärn. Det blir då intressant att se åklagaren försöka motbevisa detta.
Citera
2019-07-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Att det finns en video betyder inte att hela händelseförloppet finns på den videon.

Dom kommer självklart säga att det finns episoder i händelsen, utanför film, som gör agerandet till nödvärn. Det blir då intressant att se åklagaren försöka motbevisa detta.

Absolut inte men jag resonerar utifrån hur vår idiot-tingsrätt resonerar, det som finns i bevisningen utgår de ifrån.

Åklagaren behöver inte motbevisa, endast lägga fram bevisning. Det är snarare så att försvaret måste motbevisa den bevisningen som existerar på ett trovärdigt sätt, i annat fall går tingsrätten på åklagarens sida.
Citera
2019-07-19, 19:45
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Absolut inte men jag resonerar utifrån hur vår idiot-tingsrätt resonerar, det som finns i bevisningen utgår de ifrån.

Åklagaren behöver inte motbevisa, endast lägga fram bevisning. Det är snarare så att försvaret måste motbevisa den bevisningen som existerar på ett trovärdigt sätt, i annat fall går tingsrätten på åklagarens sida.

Har inte sagt att åklagaren måste motbevisa. Men denne lär ju försöka iallafall.

Börjar tingsrätten tvivla och tror att det finns mer bakom detta än vi ser på filmen, då är det långt från säkert att han ens blir dömd för något.
Citera
2019-07-19, 19:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag upplever mig som hyffsat saklig i detta. Och jag är varken fan av Rocky eller afghaner. Jag tycker inte detta är en grov misshandel. På grund av avsaknaden av skador på offret (vilket är det primära av vikt i domstol). Jag tycker det är en misshandel av normalgraden. Sett klippen hundra gånger och även dina frames. Men hans nödvärn eller inte nödvärn lämnar jag till rätten att bestämma.
.

Är din uppfattning att en misshandel per automatik slutar när där ett filmklipp klipps av .. alternativt där kameran stängs av? Vi ser en påbörjad misshandel där sparkar och slag riktas mot huvud och bål på en ensam liggande person, utförd av tre GM.

Förmodligen handlar det om en misshandel av normalgraden.
Citera
2019-07-19, 19:50
Medlem
Melania Trump är nu inkopplad på ASAP:s frisläppande

https://edition.cnn.com/2019/07/19/politics/trump-melania-asap-rocky-sweden/
Citera
2019-07-19, 20:00
Medlem
ursprungligens avatar
Och på Change.org har nyheten om ASAP Rockys omhäktning slagit ned som en bomb? Eller?

Vi tittar efter:

I morse hade den påhittade betalkampanjen 609 000 betalda underskrifter. Och när världens media pumpade ut nyheten att han inte ska släppas, vilket var helt emot syftet med betalkampanjen har man nu sex timmar efter nyheten kommit ut lyckats komma upp till 615 000 st underskrifter i kampanjen.

Ökningen är 6000 st "engagerade eller vilseledda" människor anslutit sig, eller inte ens en procent av det antal som redan registrerats. Jag skriver vilseledda då texten i uppropet är grovt överdriven.
EX:
Citat:
The conditions of the facility are horrific. Some of the inhumane conditions Rocky and his colleagues are facing at the Stockholm Detention Center include 24/7 solitary confinement, restriction of amenities for the most basic of human functions, access to palatable and life sustaining food as well as unsanitary conditions.

Det är ju uppenbart att Assefa Communication efter att de blivit synade i media har strypt tillförseln av pengar till företagen som körde robotprogrammen mot betalning det första dygnet då denna insamling slog alla rekord i Change.orgs historia.

När den enskilt mest upprörande nyheten i fallet briserade i världens media att ASAP Rocky inte ska friges orsakade det knappt en statistiskt mätbar skillnad på Change.org.

Tydligen bryr sig inga utanför ankdammen Sverige om de "orättvisor" som den redan dömde återfallsförbrytaren, fängelsekunden och narkotikaförsäljaren ASAP Rocky blivit utsatt för.

Den här nyheten är helt enkelt inte speciellt stor utomlands.

Change.org har bevisat att när man slutar att köpa klick så slutar också siffrorna att stiga.

Klumpigt hanterat av Assefa Communication.
Citera
2019-07-19, 20:00
Medlem
Snygg-Anderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Ja han skulle ju tydligen rymma från landet? Tycker du man har bollar då Eller? 😂
Tror inte han har något motiv för att fly rättegången. Han är väldigt mycket i Europa dels på turnéer dels på fashion weeks etc. så det hade varit en massiv förlust för honom att bli nekad inträde i hela EU.
Citera
2019-07-19, 20:05
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Melania Trump är nu inkopplad på ASAP:s frisläppande

https://edition.cnn.com/2019/07/19/politics/trump-melania-asap-rocky-sweden/

Trump har ett gyllene läge här att attrahera afroamerikanska välljare inför det kommande presidenvalet. Det är skott mot öppet mål.

Borsett från det så är jag inte helt övertygad om Trums vurm för afroamerikaner.
Citera
2019-07-19, 20:13
Medlem
Vilken mat beställde asapgänget på max?
Citera
2019-07-19, 20:16
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Experten sätter huvudet på spiken här:

Det visar att det svenska häktningsförfarandet är väldigt speciellt, att människor kan sitta ganska länge innan de får en chans att komma ut. I USA kan man betala borgen och det här är ju en rik och berömd person som givetvis har massor av pengar. I USA hade han väl varit ute efter åtta timmar.

USA är ett skräpland när det kommer till rättvisa jag är fan stolt över Sveriges rättssystem .
WORD!
Men det finns en rättslig sak som är bättre i USA. Konsumentskyddet gentemot näringsidkare/företag. I Sverige och EU är det under all kritik.
Citera
2019-07-19, 20:22
Medlem
frank-costellos avatar
Donald Trump får av journalister frågan angående ASAP Rocky:s fall, varpå han svarar att han ASAP befinner sig i Sverge, vilket han tycker är ett fantastiskt land, ett land som är vänner till honom. Han säger även att många vänner tillhörande afroamerikanska organisationer (samhällen) har ring till honom och frågat ifall han kan hjälpa till i fallet. https://www.msn.com/en-us/news/video/trump-already-started-working-with-sweden-for-release-of-adollarap-rocky/vi-AAEzRO3
Citera
2019-07-19, 20:24
Bannlyst
Det blir ännu mer pinsamt för Sverige om negern inte blir dömd, vilket hans advokat inte tror han kommer blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in