Den här åklagarcirkusen förbryllar. Det inkommer ett ärende rörande ett vardagligt misshandelsfall till åklageriet kryddat med att den ena parten är en känd amerikansk rappare.
Vi får ju hela tiden veta att man lottar ut varje ärende men i detta fall verkar lotten ha fallit på självaste chefsåklagaren som själv formulerade häktningsframställan initialt.
"Hmm nu sitter jag här med ett högprofilmål som kan få politiska komplikationer i likhet med Assangefallet, näe det vill jag inte ha, jag får lotta detta vidare efter att jag lämnat in häktningsframställan."
Vem ska nu få fallet och agera förundersökningsledare som beräknas ta minst två veckor till och det kan förväntas offentliga framträdanden? Jo nu faller 'lotten' på en glamouråklagare från ett annat distrikt, han har längtat efter just ett sånt här ärende det blir perfekt för att visa vår värdegrund...eller?
Nä det blev inget bra och han byts ut med hänvisning till en semester som absolut inte kan ha varit okänd vi den första förhandlingen.
Nä, jag köper inte detta det är något lurt dessutom har riksåklagaren gått in och föregripit hanteringen av handläggning mitt i utredningen. Och som bonus så går en ambassadör in och kommenterar hanteringen av ASAP 'utan att kommenterat det enskilda ärendet' .
Hela ärendet börjar lukta mycket, mycket illa och när politiskt tillsatta riksåklagare och ambassadörer lägger sig i för att rädda Sverigebilden så förvånar det mig inte om diskussioner förts även på ministernivå.
Det svenska åklageriet verkar vara en riktig djävla cirkus och rättsosäker.
/Provokatör