2019-08-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Å sjutton, har domen redan läckt ut?

Precis man måste bevisa detta i domstol innan man kan säga att det är misshandel, det är alltså inte klarlagt ännu i juridisk mening. Sedan kan vi förstås alla ha våra egna uppfattningar och argumentera för dem och alla med lite förnuft ser att afghanerna är återfallsförbrytare som är ute och misshandlar och trakasserar oskyldiga.

Helt obegripligt att det finns afghankramare som försvarar alla hemskheter de gör. Du kommer säkert gulla med honom även om han spränger en bomb i tunnelbanan imorgon också.
Har jag påstått att detta är klarlagt?
Min uppfattning är att lagen gäller alla,
att du lägger till tramsiga påståenden (som det fetade) får dig att framstå som ett stort troll.
Citera
2019-08-07, 14:18
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Tvärtom han gjorde sitt jobb ju. Om det varit någon annan hade den personen tappat humöret för länge sen

Ja, någon annan hade säkert tappat humöret. Och en riktig livvakt hade avstyrt allt mycket, mycket tidigare, om det nu var det som AR-gruppen önskade att göra.
Nu blev det så här istället.
Citera
2019-08-07, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ja, någon annan hade säkert tappat humöret. Och en riktig livvakt hade avstyrt allt mycket, mycket tidigare, om det nu var det som AR-gruppen önskade att göra.
Nu blev det så här istället.
Svensk polis och åklagaren är problemet i detta fallet inte ASAPs livvakt
Citera
2019-08-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Hela citatet var "När du hävdar att en livvakt borde ringa 112 i akuta lägen borde du förstås kunna backa upp det med något mer än bara ditt tyckande. T.ex. vad som lärs ut på livvaktsutbildningar och hur andra livvakter agerar i praktiken. Ingen tycker som du här."

Hittills har ingen hittat en enda livvaktsutbildning som lär ut att livvakter ska ringa larmnumret när skyddsobjektet är hotat.
Det fetade är ett påstående som du kommer med, och det är det jag efterfrågar en källa på. För man får lätt ett annat intryck när man läser tråden.

Och när det gäller livvaktsutbildning, så vad tror du själv att de lär ut att man ska göra? Försöka att hantera situationen ensam, eller påkalla hjälp så fort det är möjligt? Är man inte polis med polisradio tillgänglig, så lär larmnumret vara det snabbaste sättet att påkalla hjälp (såvida inte det finns polis på platsen som man kan ta kontakt med). Åtminstone så agerar polisens egna livvakter på det sättet - ta undan skyddspersonen och påkalla hjälp från annan polis för att säkra och reda ut situationen. Att livvakter agerar på det sättet (vi talar alltså om hela händelseförloppet nu) som vi sett i fallet ASAP får nog anses vara rätt så sällsynt, men du kanske kan visa på motsatsen?
Citera
2019-08-07, 16:29
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Svensk polis och åklagaren är problemet i detta fallet inte ASAPs livvakt

Hoppsan!

Jag trodde problemet var två afghaner/iranier och ett gäng amerikaner som började bråka och sedan slåss med varandra?

Polisen har ju utrett fallet, och hade bl a oerhört mycket hjälp av diverse kameror. Publiceringen av div mobilfilmer gjorde ju att det var rätt marigt att bara släppa fallet. Dessutom har de ju förhört MÄ och MGM, där t ex åtminstone en MGM (AR) faktiskt har erkänt att han slagit, sparkat och trampat på MÄ. Då blir det ju ännu lite svårare för Polisen att säga att slagsmålet inte ägt rum, eller hur? Åklagaren har ju gjort sitt jobb, och åtalat tre MGM baserat på bevis och vittnesmål. MGMs advokater har gjort sitt jobb, och hävdat nödvärn. Det är domstolens sak att sedan säga om det var nödvärn eller inte.

Med bättre beslut tidigare i skeendet, så hade allt detta inte behövt hända. Det hade inte funnits något att utreda, inget att åtala för o s v. Så, visst är livvakten en lite bidragande orsak till problemet, liksom MÄ, AR m fl. Men polisen och åklagaren, näe.
Citera
2019-08-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
På vilket sätt har inte rättegången varit rättvis?

1. Se https://www.echr.coe.int/Documents/Guide_Art_6_criminal_ENG.pdf respektive https://www.echr.coe.int/Documents/Guide_Art_6_ENG.pdf för en översiktlig beskrivning av en del av det som krävs för att uppfylla kraven för en rättvis rättegång.

2. Det första dokumentet är ska läsas utifrån den tilltalades+crews rättvisa rättegång och det andra dokumentet utifrån den tilltaldes+crews rättvisa rättegång i avseendet att deras rättigheter inte tas tillvara.

3. Nu är det definitivt färdigflashbackat.
Citera
2019-08-07, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
Jag orkar inte läsa 1700 sidor.
Skulle någon vara vänlig och uppdatera mig på om det är stor risk att han blir fälld eller inte?
Han blev släppt ur häktet i väntan på dom. Det innebär att tingsrätten kommer att dömma honom till ett straff han redan avtjänat genom att sitta häktad alternativt fria honom helt från misshandeln.

Det lutar mer åt att frikänna honom eller dömma honom till böter för misshandel/ringa misshandel.
Senast redigerad av LilleKanin 2019-08-07 kl. 20:39.
Citera
2019-08-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Han blev släppt ur häktet i väntan på dom. Det innebär att tingsrätten kommer att dömma honom till ett straff han redan avtjänat genom att sitta häktad alternativt fria honom helt från misshandeln.

Så långt är jag med.
Men kommer han bli dömd eller inte?
Jag tänkte om någon vet om rättegången går bra eller dåligt i hans favör.
Citera
2019-08-07, 20:43
Medlem
Citat:
Så långt är jag med.
Rättegången har gått väldigt bra för honom. Det ser ut som han bara kommer bli dömd till dagsböter för ringa misshandel/misshandel. Men jag har svårt att tro, att han blir helt frikännd.
Citera
2019-08-07, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Se https://www.echr.coe.int/Documents/Guide_Art_6_criminal_ENG.pdf respektive https://www.echr.coe.int/Documents/Guide_Art_6_ENG.pdf för en översiktlig beskrivning av en del av det som krävs för att uppfylla kraven för en rättvis rättegång.

2. Det första dokumentet är ska läsas utifrån den tilltalades+crews rättvisa rättegång och det andra dokumentet utifrån den tilltaldes+crews rättvisa rättegång i avseendet att deras rättigheter inte tas tillvara.

3. Nu är det definitivt färdigflashbackat.

Ah du! Kan du inte svara istället för att slänga iväg två länkar på 100 sidor vardera?
Citera
2019-08-07, 21:21
Medlem
Citat:
Jag orkar inte läsa 1700 sidor.
Skulle någon vara vänlig och uppdatera mig på om det är stor risk att han blir fälld eller inte?

Du menar inte på allvar att en flashback-tråd är en vettig källa för att bedöma om han blir fälld eller friad? FUPen är bra mycket kortare än tråden (antagligen mest för att FUPen inte håller på och tjatar fram och tillbaks mellan olika åsikter). Om du inte orkar läsa så är det bara till att vänta en vecka så får du veta.

LGWP bedömde att risken att han blir fälld är 90% (och jag har inte hört att han ändrat sig).

Man ska nog inte dra för stora växlar på att de släpptes ur häktet. Rätten kan ju ändå döma honom, men anse att han redan har avtjänat straffet. De kan också döma till längre straff, men anse att återstoden kan vara vilkorlig.

Får han lägre straff än häktestiden (dvs fängelse mindre än en månad eller dagsböter) så bör han ha rätt till skadestånd. Skulle vara intressant ifall han fick dagsböter och se hur stort skadestånd han får i förhållande till böterna (amerikanerna skulle säkert gå i taket när de inser hur lite pengar man får för bara lidandet av att sitta häktad).
Citera
2019-08-07, 21:27
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Så långt är jag med.

Vi vet om en vecka, men skall man gissa så är den troligaste gissningen att han döms för misshandel.

Påföljden däremot kommer inte att bli fängelse >3 mån, så mycket är säkert. Vad påföljden blir, i det fall han döms, kan man också bara gissa om, och en halvkvalificerad sådan är en villkorlig dom och att BO får några tusen i skadestånd.

Skall man fortsätta att spekulera så tror jag han i stort sett skiter i om han döms eller inte. Det viktigaste är att han inte längre är frihetsberövad. En misshandelsdom kan skapa vissa problem med visa för en del länder, mn å andra sidan har han fått så mycket publicitet så det uppväger säkert att han kanske inte får spela i typ Singapore på ett par år.

Däremot, om han döms till en påföljd som innebär att han måste inställa sig i Sverige, men inte gör det så blir det större problem. Då blir det en internationell arresteringsorder och han kan t ex inte åka till Europa o s v.

Långt svar på en kort fråga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in