2019-08-07, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Du svarade inte på frågan, har du någonsin hört talas om en livvakt som ringer 112 när skyddsobjektet är hotat?

Varför skulle jag svara på den frågan? Jag har NB inte hävdat något som gör den frågan relevant.
Citera
2019-08-07, 08:15
Medlem
Citat:
Å sjutton, har domen redan läckt ut?

Precis man måste bevisa detta i domstol innan man kan säga att det är misshandel, det är alltså inte klarlagt ännu i juridisk mening. Sedan kan vi förstås alla ha våra egna uppfattningar och argumentera för dem och alla med lite förnuft ser att afghanerna är återfallsförbrytare som är ute och misshandlar och trakasserar oskyldiga.

Helt obegripligt att det finns afghankramare som försvarar alla hemskheter de gör. Du kommer säkert gulla med honom även om han spränger en bomb i tunnelbanan imorgon också.

Saker och ting händer varje dag som inte bevisats i domstol. Även brott. Och i det här fallet ser vi ju att de kastat, sparka på en liggande och slagit på en liggande. Det är redan bevisat i och med filmen.
Citera
2019-08-07, 09:07
Medlem
absolut-justices avatar
Frågan är om "den gode mannen" finns på CCTV från Max som Mustafa skulle träffa...

Man ser på CCTV bilderna från Naturkompaniet att Dawod nu har ändrat frisyr, kör med mörk t-shirt och solglasögon, och hans medhjälpare verkar även finnas på CCTV från Max-videon med Mustafa/Asap...

Då Dawod blivit duktigt uthängd på sociala medier från alla videos uppstår frågan varför han då kutar omkring i samma område och utför div stölder direkt efter förra "grejen", där han nu är tvungen att ändra sitt utseende. Allt pekar på att dessa 2 raketforskare utför stölduppdrag åt en beställare, och har ett specifikt område att verka i precis som romer har specifika tiggarplatser, en vanlig "butiksråtta" hade enkelt fortsatt i en annan stadsdel.

Dom blev dessutom tagna av väktare, som i sin tur kallade dit polis.

https://imgur.com/IiXyt7y
Citera
2019-08-07, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonMill
Saker och ting händer varje dag som inte bevisats i domstol. Även brott. Och i det här fallet ser vi ju att de kastat, sparka på en liggande och slagit på en liggande. Det är redan bevisat i och med filmen.

Filmen bevisar att våld har använts men misshandel är en juridisk term och det fastslås av en domstol. Du kan visserligen tycka att en domstol har dömt fel men i juridisk mening är det ändå vad som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Varför skulle jag svara på den frågan? Jag har NB inte hävdat något som gör den frågan relevant.

När du hävdar att en livvakt borde ringa 112 i akuta lägen borde du förstås kunna backa upp det med något mer än bara ditt tyckande. T.ex. vad som lärs ut på livvaktsutbildningar och hur andra livvakter agerar i praktiken. Ingen tycker som du här.
Senast redigerad av flekstor 2019-08-07 kl. 10:00.
Citera
2019-08-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Frågan är om "den gode mannen" finns på CCTV från Max som Mustafa skulle träffa...

Man ser på CCTV bilderna från Naturkompaniet att Dawod nu har ändrat frisyr, kör med mörk t-shirt och solglasögon, och hans medhjälpare verkar även finnas på CCTV från Max-videon med Mustafa/Asap...

Då Dawod blivit duktigt uthängd på sociala medier från alla videos uppstår frågan varför han då kutar omkring i samma område och utför div stölder direkt efter förra "grejen", där han nu är tvungen att ändra sitt utseende. Allt pekar på att dessa 2 raketforskare utför stölduppdrag åt en beställare, och har ett specifikt område att verka i precis som romer har specifika tiggarplatser, en vanlig "butiksråtta" hade enkelt fortsatt i en annan stadsdel.

Dom blev dessutom tagna av väktare, som i sin tur kallade dit polis.

https://imgur.com/IiXyt7y
-Inga spontansnatterier heller när dom har foliepreparerade väskor,byter utseende..
Citera
2019-08-07, 11:06
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Rättegång med ASAP Rocky dag 3 - intervju med Mårten Schultz, professor i civilrätt:
https://vimeo.com/352013965
Citera
2019-08-07, 11:33
Medlem
Citat:
Ingen tycker som du här.
Du efterfrågar ju alltid källor, så källa på detta kan du väl ge oss då?

Om den s.k. livvakten borde ringt 112 eller ej finns det uppenbarligen olika synpunkter på. På de filmer jag sett ser sällskapet inte speciellt rädda ut, och även sättet de agerar på (bl.a. vilka gator de väljer att fortsätta på) tycker jag talar emot den rädsla de uppger sig känt. Men ingen utom de själva kan veta vad de kände där och då, så jag påstår inte vare sig det ena eller det andra. Däremot så är jag övertygad om att om de istället för att gå till attack hade stannat kvar utanför MAX och kontaktat polis så hade ASAP sluppit tillbringa nästan en månad i svenskt häkte. Och om den s.k. livvaktens uppgift var att skydda ASAP så har det i vart fall inte haft önskad effekt. Jag gör ingen hemlighet av att jag tycker att han agerat på ett, för uppdraget, felaktigt sätt, men det är upp till var och en att bilda sig sin egen uppfattning om. Vad vi tycker är dessutom av akademisk betydelse - i realiteten är det en fråga för ASAP och hans management.
Citera
2019-08-07, 11:44
Medlem
Citat:
Filmen bevisar att våld har använts men misshandel är en juridisk term och det fastslås av en domstol. Du kan visserligen tycka att en domstol har dömt fel men i juridisk mening är det ändå vad som gäller.

När du hävdar att en livvakt borde ringa 112 i akuta lägen borde du förstås kunna backa upp det med något mer än bara ditt tyckande. T.ex. vad som lärs ut på livvaktsutbildningar och hur andra livvakter agerar i praktiken. Ingen tycker som du här.

Misshandel är ett helt vanligt svenskt ord som betyder att en slår en annan. Alla människor använder ordet misshandel utan att alltid mena att det handlar om ett avsnitt i brottsbalken. Så att misshandel var vad som hände. Om det sen vidare är ett brottsligt förfarande återstår att se.

Sen får du sluta göra dig så korkad, det ser så dumt ut. Självklart ska livvakter ringa efter polis om de är jagade av påtända knarkare med kniv. Det klarar vanliga människor av också. Gå in på MAX - ring polis. Uppge att du är livvakt åt en mycket känd musiker som ska spela där eller där under kvällen och att de är förföljda av påtända knarkare med kniv. Hur enkelt som helst, om man inte är dum i huvudet.
Citera
2019-08-07, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Du efterfrågar ju alltid källor, så källa på detta kan du väl ge oss då?

Om den s.k. livvakten borde ringt 112 eller ej finns det uppenbarligen olika synpunkter på. På de filmer jag sett ser sällskapet inte speciellt rädda ut, och även sättet de agerar på (bl.a. vilka gator de väljer att fortsätta på) tycker jag talar emot den rädsla de uppger sig känt.

Men ingen utom de själva kan veta vad de kände där och då, så jag påstår inte vare sig det ena eller det andra. Däremot så är jag övertygad om att om de istället för att gå till attack hade stannat kvar utanför MAX och kontaktat polis så hade ASAP sluppit tillbringa nästan en månad i svenskt häkte.

Och om den s.k. livvaktens uppgift var att skydda ASAP så har det i vart fall inte haft önskad effekt. Jag gör ingen hemlighet av att jag tycker att han agerat på ett, för uppdraget, felaktigt sätt, men det är upp till var och en att bilda sig sin egen uppfattning om. Vad vi tycker är dessutom av akademisk betydelse - i realiteten är det en fråga för ASAP och hans management.

Självklart hade det bästa varit (om man nu inte gillar sitta i häkten världen över) varit att lugnt gå in på MAX och ringa polisen.

Livvakten hade inte heller fokus på skyddsobjektet utan höll på och tramsade med några hörlurar och tjafsade med den påtända galningen med kniv som han var så rädd för. Skyddsobjektet fick då möjlighet att ge sig på en person genom att kasta denne och sparka och slå.

Det är lite märkligt det här med att de trodde att han hade kniv och de var livrädda och ändå inte försatte sig i säkerhet. Intelligensbrist?
Citera
2019-08-07, 12:15
Medlem
Citat:
Vill du ha en källa på att man livvakter inte ringer larmnummret när skyddsobjektet är hotat?
Nej, jag vill ha en källa på det det jag citerade, där du skriver till Prostetnic att ”Ingen tycker som du här”. För det är väl inte bara ett antagande från dig, utan fakta som underbygger det?

Jag undrar också hur du kan veta att ”livvakter” aldrig ringt nödnummer vid fara? Polisens egna livvakter gör det givetvis inte då de har en utmärkt radio som med fördel kan användas. Men hur kan du vara så säker på att annan säkerhetspersonal aldrig har gjort det?

Nu har jag inte gått någon utbildning i att vara livvakt, men rimligen borde uppgiften vara att i första hand sätta skyddsobjektet i säkerhet, i andra hand att larma. Speciellt om man är ensam vakt och följaktligen inte bör lämna sitt skyddsobjekt för att efterfölja eller gripa en angripare. I det här fallet gjorde vakten inget av detta. Vad som hänt om han agerat på ett annat sätt kommer ju alltid bara vara spekulation, men jag har svårt att se hur utgången av hans agerande vid det här tillfället kan ses som en framgång.
Citera
2019-08-07, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Nej, jag vill ha en källa på det det jag citerade, där du skriver till Prostetnic att ”Ingen tycker som du här”. För det är väl inte bara ett antagande från dig, utan fakta som underbygger det?

Jag undrar också hur du kan veta att ”livvakter” aldrig ringt nödnummer vid fara? Polisens egna livvakter gör det givetvis inte då de har en utmärkt radio som med fördel kan användas. Men hur kan du vara så säker på att annan säkerhetspersonal aldrig har gjort det?

Nu har jag inte gått någon utbildning i att vara livvakt, men rimligen borde uppgiften vara att i första hand sätta skyddsobjektet i säkerhet, i andra hand att larma. Speciellt om man är ensam vakt och följaktligen inte bör lämna sitt skyddsobjekt för att efterfölja eller gripa en angripare. I det här fallet gjorde vakten inget av detta. Vad som hänt om han agerat på ett annat sätt kommer ju alltid bara vara spekulation, men jag har svårt att se hur utgången av hans agerande vid det här tillfället kan ses som en framgång.

Hela citatet var "När du hävdar att en livvakt borde ringa 112 i akuta lägen borde du förstås kunna backa upp det med något mer än bara ditt tyckande. T.ex. vad som lärs ut på livvaktsutbildningar och hur andra livvakter agerar i praktiken. Ingen tycker som du här."

Hittills har ingen hittat en enda livvaktsutbildning som lär ut att livvakter ska ringa larmnumret när skyddsobjektet är hotat.
Citera
2019-08-07, 13:29
Medlem
Citat:
Hela citatet var "När du hävdar att en livvakt borde ringa 112 i akuta lägen borde du förstås kunna backa upp det med något mer än bara ditt tyckande. T.ex. vad som lärs ut på livvaktsutbildningar och hur andra livvakter agerar i praktiken. Ingen tycker som du här."

Hittills har ingen hittat en enda livvaktsutbildning som lär ut att livvakter ska ringa larmnumret när skyddsobjektet är hotat.

Det behövs inte hittas det du pratar om, alla med minsta lilla vett förstår att man går in på MAX och ringer polisen. Allt löst.

Om man nu inte är ute efter att få sitta i häkte ett par veckor. Kanske det var det som fick dem att agera så bakvänt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in