Citat:
Ursprungligen postat av
flekstor
Vill du ha en källa på att man livvakter inte ringer larmnummret när skyddsobjektet är hotat?
Nej, jag vill ha en källa på det det jag citerade, där du skriver till Prostetnic att ”Ingen tycker som du här”. För det är väl inte bara ett antagande från dig, utan fakta som underbygger det?
Jag undrar också hur du kan veta att ”livvakter” aldrig ringt nödnummer vid fara? Polisens egna livvakter gör det givetvis inte då de har en utmärkt radio som med fördel kan användas. Men hur kan du vara så säker på att annan säkerhetspersonal aldrig har gjort det?
Nu har jag inte gått någon utbildning i att vara livvakt, men rimligen borde uppgiften vara att i första hand sätta skyddsobjektet i säkerhet, i andra hand att larma. Speciellt om man är ensam vakt och följaktligen inte bör lämna sitt skyddsobjekt för att efterfölja eller gripa en angripare. I det här fallet gjorde vakten inget av detta. Vad som hänt om han agerat på ett annat sätt kommer ju alltid bara vara spekulation, men jag har svårt att se hur utgången av hans agerande vid det här tillfället kan ses som en framgång.