Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Och hur bra är dina geografikunskaper när man rör sig österut? Kan du placera alla länderna härifrån och till Afganistan? Snabbt, var ligger Azerbadejan eller Turkmenistan? Även om du är ett utbildat unikum så kan inte mannen på gatan i Europa dessa saker.
Så vi ska inte sätta oss på allt för höga hästar här. Men visst, amerikanen i gemen är i allmänhet sämre utbildad inom dessa områden än vi i Europa. Det beror till stor del på att det inte är viktigt för dem, de bryr sig inte. Det är så deras kultur ser ut, de bryr sig om andra saker. Tex statistiken för 1983 års Superbowl.
Är du en kulturnationalist, som anser att just din kultur är den enda civiliserade?
Medelamerikanens okunskap påverkar hur de uppfattar Rockyfallet. De ser allt genom sina färgade linser. Inget vi kan göra nåt åt, bara att gilla läget.
Jag har inte kommit med någora påståenden om att jag är någon geografisk gud som kan allt. Däremot så är det grundläggande att ta reda på vilket land man pratar om innan man öppnar munnen.
Vilket var en del i min poäng i mitt första inlägg, att en del i problemet är dom bryr sig bara om sitt eget och till stor ingorerar sin omvärld, även som du påpekar i sin undervisning. Trots sin position som världspolis och utförandet av militära aktioner över hela världen. Man borde tycka att intresset bland gemene man skulle vara något större, det borde vara det.
Kulturnationalist skulle man nog kunna kalla mig, jag ser dock ett stort världe i alla länders olika kulturer, språk och skillnader och är stark motståndare till att den mångfalden skulle försvinna. Det skulle bli en mycket tråkigare värld, men nu går vi väldigt mycket OT.
Jag har min fulla rätt i att kritisera ignoranta amerikaner, jag behöver inte gilla läget. Sen att det inte gör någon skillnad är en annan sak.