2019-07-09, 14:32
Bannlyst
Fler och fler säger nu att man kommer nobba Sverige för alltid.

https://www.svt.se/kultur/fler-rappare-sluter-upp-bakom-asap-rocky-tyler-the-creator-nobbar-sverige-for-alltid
Citera
2019-07-09, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
Jag noterar bara att vi vid flera tillfällen varit utskrattade för vårt naivt korkade rättsväsende. Det var det italienska folket som skrattade åt hos, i de italienska hemmen där vanligt folk bord.

I Sverige belönar vi förövarna och straffar offren. Det är så vi i praktiken gör.

Och jag noterar bara att du tog två mycket dåliga exempel...

Vi "belönar" förövarna med häktning och förhoppningsvis ett straff?
Vi "straffar" offren med ett gratis målsägandebiträde samt skadestånd vid fällande dom.
Är det så du menar??
Citera
2019-07-09, 14:40
Medlem
angeroves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Livvakten gjorde allt rätt, alla plus till honom. Och han har förmodligen redan fått åka hem. Men arbetslös har han blivit, med Asap i häktet. Eller kanske kan han fortsätta vara livvakt åt Asaps hund m.m.. Asap själv gick däremot för långt.

Om livvakten gjorde allt rätt, varför sitter då hans arbetsgivare frihetsberövad med risk för ett flerårigt fängelsestraff över sig?
Citera
2019-07-09, 14:42
Medlem
Citat:
Att försvara sig är bevisligen olagligt i Sverige.

Dags att öppna brottsbalkens 24 kapitel och läsa på lite?

Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Om fler av hans samarbetspartners sällar sig till den skaran kommer vi t.ex. aldrig se följande artister i Sverige igen.

Sannolikheten att alla dessa artister skulle bojkotta Sverige på grund av det här är nästintill obefintlig.
Citera
2019-07-09, 14:43
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemskap
Hur tycker du att detta fungerar när Blattelito får gå fri?

Det svenska rättsväsendet fungerar ingenstans. Det är helt och hållet upp och ner.

Vad har det med att ASAP sitter häktad att göra?
Citera
2019-07-09, 14:44
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Nej det gör jag inte. Majoriteten av svenskarna är för en strängare lagstiftning för exempelvis mord. Det är orimligt att en mördare i genomsnitt döms till 12-14 års fängelse och är ute efter 10. Det tycker de allra flesta.

De enda som tycker att vårt rättssystem är bra är korkade vänstermänniskor som har sina huvuden uppkörda i ett koarsle. Vårt rättssystem har så många fel och brister att om det vore en fysisk vara så hade man inte ens kunnat laga det, utan fått kasta det direkt i en soptipp.

Men är du hög eller? Det är du som sitter och säger att den här mannen ska gå fri? Och nu pratar du om att vi ska ha strängare straff på mord? Kan du hålla dig till ämnet eller?
Citera
2019-07-09, 14:49
Medlem
Citat:
Vi ska ändra lagarna drastiskt.
Det ska vara mer som i exempelvis Texas. Folk som utsätts för trakasserier, våld, hot, kränkningar ska ha större laglig rätt att försvara sig. Det ska finnas mycket större utrymme för folk att försvara sig än vad som gäller idag.

Mindre utskrattade feministsverige och mer Texas!!!

Bra ide (igen!!) Vårt land kommer bli så mycket tryggare om man får laglig rätt att smälla till någon om denne kränker dig eller liknande. Med tanke på hur debatt-klimatet i Sverige är just nu, med tanke på vilken retorik och språkbruk det finns idag, med tanke på hur liten respekten är för andra människor så skulle det troligen uppstå våld-situationer överallt, hela tiden! Det gynnar verkligen tryggheten på gator och torg - Som vi alla skriker efter!!
Citera
2019-07-09, 14:54
Medlem
Provokatörs avatar
Åklagaren måste vara mycket säker på en fällande dom annars kan det bli ganska dyrt för staten:
Lag (1998:714) om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder
7 § Ersättning enligt 2-5 §§ lämnas för utgifter, förlorad arbetsförtjänst, intrång i näringsverksamhet och lidande.
https://lagen.nu/1998:714

/Provokatör
Citera
2019-07-09, 14:59
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Bra ide (igen!!) Vårt land kommer bli så mycket tryggare om man får laglig rätt att smälla till någon om denne kränker dig eller liknande. Med tanke på hur debatt-klimatet i Sverige är just nu, med tanke på vilken retorik och språkbruk det finns idag, med tanke på hur liten respekten är för andra människor så skulle det troligen uppstå våld-situationer överallt, hela tiden! Det gynnar verkligen tryggheten på gator och torg - Som vi alla skriker efter!!

Spela inte dummare än vad du redan är, vilket i sig borde vara en bedrift nu när jag tänker efter

En kränkning kan vara mer än att man säger något dumt, du måste ju fatta att det inte är vad jag syftar på. Man kan kränka andra genom att ofreda/tafsa, det är det jag syftar till. Det ska finnas ett bredare utrymme att ta till våld helt enkelt.
Citera
2019-07-09, 15:03
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Helt rätt, en del grupper i samhället kan bete sig hur som helst för dom har låg moral och lite att förlora, dom tjänar till och med på det om en svensk (eller utländsk gäst) reagerar via skadestånd. Samhället skyddar de "svaga" och straffar de "starka" som sköter sig och betalar skatt. Visst ska man skydda de svaga men det gör man bäst genom att ge dom jobb och en framtid så dom inte sitter och tigger eller springer omkring och orsakar problem. Man får se det som en obalans i lagen, en lagbok som inte är i fas med det nya Sverige. Jag ville gärna behålla det gamla landet och samhället med de "snälla" lagarna med det går inte längre. Jag har alltid varit emot vapen men snart måste folk få tillgång till det med för att kunna freda sig med lagar liknande Texas.

ASAP Rocky åkte här på många olika kulturkrockar men här visar åklagaren ingen hänsyn som dom ofta gör med våra invandrare.

Du har en fet poäng i din sista mening. PK samhället när det är som allra bäst.

Säkert samma skräp som springer runt och ofredar svenska tjejer på stan dagarna i ända. Nu när de gav sig på fel person så åkte de rättförtjänt på stryk. Och nu ska FOLKET vara laglydiga godhetsapostlar och tycka synd om förövarna.

Jag gör det inte, inte det minsta faktiskt.
Senast redigerad av kungarolf 2019-07-09 kl. 15:08.
Citera
2019-07-09, 15:08
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Nej din ……., försök att ta ut skallen ur arslet och försök förstå helheten nu.

Jag skriver att:

1. Vi ska ha ändrade lagar när det kommer till rätten att försvara sig, ett betydligt större utrymme för att använda våld i situationer där vi utsätts för brott. Hur detta exakt ska se ut på detaljnivå behöver jag inte dra nu. Poängen är att det ska finnas ett större utrymme för ett brottsoffer att försvara sig, ett större våldsutrymme. Mer som i Texas.

2. Straffen för olika brott ska vara strängare, exempelvis våldtäkt och mord, olaga hot och personrån. EXEMPELVIS. Generellt ska vi ha ett strängare lagstiftning. Alla är överens om att 10 år för mord inte är rimligt. Tycker man det är bra så är man ett vänsterskräp av sämsta sort. Majoriteten tycker det är fördjävligt.

Är det svårt för dig att hålla två saker i skallen samtidigt? Se hur det är i Texas. Där har du ett stort utrymme att försvara dig mot exempelvis inbrottstjuvar. Du får skjuta en beväpnad inbrottstjuv. Samtidigt finns det stränga lagar i delstaten. Många som mördar hamnar på Death Row. Man kan göra 2 saker samtidigt.

Nej det är absolut inte svårt för mig men jag har frågat dig flera ggr hur du tycker det skulle se ut med en lösning som tillåter det ASAP gjorde (det är ju det tråden handlar om trotts allt). Men du är ju uppenbarligen förståndshandikappad.
Citera
2019-07-09, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Återigen, så ber jag blott om en dom där privatpersonen är känd men väljer att inte anmäla, men genom att staten håller åtalet, inkluderas i ett domslut som BO. Jag repeterar; ha så kul och håll käft.
Nu var det förvisso inte det du skrev innan, men du ska få ett exempel ändå: https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/november/fangelsedom-trots-att-malsagande-inte-ville-medverka-i-utredningen/
Här är det känd målsägare som inte önskar medverka i vare sig utredningen eller i rättegången, men där det likväl leder till fällande dom.

Som flera andra påpekat, det saknar juridiskt betydelse om målsäganden är känd eller okänd, och om denne medverkar eller inte medverkar, anmäler eller inte anmäler, om bevisningen i övrigt styrker händelsen (när det gäller brott som faller under allmänt åtal).

I det här fallet med ASAP, så är ju stora delar av förloppet dokumenterat på film och det minskar så klart behovet av en målsägare som medverkar. Men det underlättar så klart om målsäganden väljer att medverka i utredningen, och i fall där det inte finns annan bevisning så blir det ju också en förutsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in