2019-06-30, 19:12
Medlem
TraXzmans avatar
Hej

Fanns ingen direkt tråd jag kunde använda mig av men ni som är insatta ... finns det nåt säljar-värde och har ca 4 - 5 banankartonger. Såklart är tidningarna lästa och kan vara lite nöt men inget som är speciellt nämnvärt sliten

Kommer senare ev gå igenom vad det kan vara för tidningar men kan iaf nämna fantomen, gustav, kalle och hobbe, x-man, marvel, don martin, mad etc tex nu...

Undrar lite varför serietidningar som läggs ut på annons verkar vara så billiga eller lågt satt pris på när dom är gamla (men fräsha) relativt nya tidningar 2018-2019 ? Hur kommer det sig ? Utgår man ifrån priset förr men det är ju superbilligt ändå

Ser alltifrån 2-10kr på tidningar som inte finns idag ?
Citera
2019-06-30, 19:18
Medlem
sommarlovs avatar
Bunta ihop en titel för ett år och sälj på Tradera.
Värdet på dom löser sig själv!
Citera
2019-06-30, 19:26
Medlem
Tillgång och efterfrågan. De flesta serietidningsläsare genom tiderna ar sparat sina tidningar, man slänger inte såna, därför finns det massor. Du får sitta på dom i ett par hundra år, då kan dom vara värda samma antal kronor som du gav för dom förutsatt att du restaurerat dem till toppskick.

Jag vet att det låter tråkigt men jag är i samma sits själv men med betydligt dyrare tidningar än serietidningar, månadstidsskrifter, massor av dom, kompletta årgångar från sent 50-tal till tidigt 00-tal. Dom är inte värda många kronor styck, dom är inte bara inaktuella, all info kan man hitta på nätet. Jag har ibland tänkt att jag ska sätta mig och sprätta ryggarna och scanna in allt till e-tidningar och göra publikt men det finns ingen helautomatisk programvara än.
Citera
2019-06-30, 19:33
Moderator
Popesizes avatar
Enstaka lösnummer är nog mest intressant för de som försöker komplettera en samling, och därmed letar efter ett par specifika nummer.
Skulle rekommendera att du ställer dig på en loppmarknad och tar typ 2-3 spänn för dem, och en viss rabatt om de köper typ 10 tidningar. Blir det kompletta årgångar, så kan du kanske sälja dem för ett litet högre pris, beroende på vad det är för tidning.

Anledningen till att tidningarna kan vara billiga kan bero på flera saker. Dels att säljaren bara vill bli av med dem. Men sen kan de också ha sålts under en tid då upplagan var stor. Det finns alltså ganska många ex av tidningen från den tiden -Tillgång och efterfrågan helt enkelt.
Citera
2019-07-01, 18:52
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Enstaka lösnummer är nog mest intressant för de som försöker komplettera en samling, och därmed letar efter ett par specifika nummer.
Skulle rekommendera att du ställer dig på en loppmarknad och tar typ 2-3 spänn för dem, och en viss rabatt om de köper typ 10 tidningar. Blir det kompletta årgångar, så kan du kanske sälja dem för ett litet högre pris, beroende på vad det är för tidning.

Anledningen till att tidningarna kan vara billiga kan bero på flera saker. Dels att säljaren bara vill bli av med dem. Men sen kan de också ha sålts under en tid då upplagan var stor. Det finns alltså ganska många ex av tidningen från den tiden -Tillgång och efterfrågan helt enkelt.

Nästan OnTopic: En vän till mig har en hel årgång av Kalle Anka (en för varje vecka, 52 nummer) från ungefär 1960, eller slutet av 1950-talet. De är dessutom i perfekt nyskick. Vi vet inte riktigt vad de kan vara värda, men denna tråd har fått mig att misströsta.

Finns det någon här som anser sig kunna gissa?
Citera
2019-07-01, 20:18
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
Nästan OnTopic: En vän till mig har en hel årgång av Kalle Anka (en för varje vecka, 52 nummer) från ungefär 1960, eller slutet av 1950-talet. De är dessutom i perfekt nyskick. Vi vet inte riktigt vad de kan vara värda, men denna tråd har fått mig att misströsta.

Finns det någon här som anser sig kunna gissa?
Svårt att säga... Om man tittar på seriesam.com, så säljer de Kalle-tidningar i bättre skick från den tiden från ca 50:- och uppåt. Och ännu bättre kvalité blir upp emot ett par hundralappar.
Sen bara för att de säljer det för det priset innebär inte att de tar emot det för det priset.
Men om det är en hel årgång, 60 år gamla Kalle-tidningar, så tror jag nog ändå att det kan bli åtminstone ett par tusenlappar, om man hittar rätt köpare vill säga. Och det är nog det svåra i det här läget.

https://www.seriesam.com/lists/kalleanka.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in