Prova med att lägga papayafrön på köttet i 2-3 timmar....
Det är allmänt kännt att papayafrön mörar oerhört effektivt.
När det gäller kyckling så blir fileerna oftast torra då de innehåller mycket vatten, prova att vakumgrilla (vispa upp äggvita tills det blir riktigt fast och lägg det runt kycklingbitarna, häll sedan sallt över det hela och därefter in i ungnen i 45minuter), då blir inte kycklingen så torrt.
Mörning brukar i hemmakök ske antingen mekaniskt eller enzymatiskt.
Antingen kan man ju banka på köttbiten rejält med en köttklubba för att ha sönder sega fibertrådar eller så kan man fuska genom enzymer.
Jag tror inte syran gör susen utan enzymerna i vissa frukter. Proteaser tenderar att bryta ner kött, men det gäller att ha koll, för ligger de för länge blir det bara en blöt sörja.
Frukter som innehåller lämpliga enzymer är bland annat papaya, ananas och kiwi. Jag tror att ett gammalt husmorsknep är att göra en kiwimarinad och lägga i en plastpåse tillsammans med köttet är effektivt. Kolla kokboken för lämplig tid och som sagt, låt det inte ligga för länge.
Bläddrade lite i "Den tekniske kokboken", tror jag den heter.
Ketchup och soja ger enligt dem en lagom syra. Samt att marinaden ska vara vattenbaserad då det tränger in lite mer i köttet.
Används för att möra kött, inklusive vid tillverkning av färdigsmälta näringspulver som består av äggviteämnen som brutits ner till peptoner. I vissa länder är det tillåtet att injicera papain i kött. "Mörsalt" med papain fanns i Sverige fortfarande på 70-talet (strös på kött, får ligga 30 minuter för varje cm tjocklek, tränger in någon mm i köttet). Inom EU är det inte tillåtet att möra kött med kemiska hjälpmedel, så papain används inte. I Sydamerika lägger man färska ananasskivor på köttet, i Kina papaya.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!