2019-06-29, 22:23
Medlem
Tjena,

Min MBP Mid 2012 börjar bli lite långsam.

Känns som att en SSD skulle kunna snabba upp den lite.

Tänkte byta själv, verkar ju inte supersvårt.
Tänkte följa denna guide: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2012+Hard+Drive+Replacement/10378

Vilken SSD skulle ni rekommendera?

Funderar på Samsung 860 EVO 500 GB.

Tack på förhand!
Citera
2019-06-29, 23:32
Medlem
Ta den SSD:n. Var försiktig med SATA-kabeln, den är väldigt skör. Eventuella problem i efterhand beror antagligen på att den ändå gick sönder. Aldrig fel att skaffa en kabel som backup.
Citera
2019-06-30, 00:07
Medlem
Tack för svar!

Då ska jag beställa en sån direkt.

Något annat speciellt att tänka på?
Citera
2019-06-30, 06:56
Medlem
Bytte till en sådan 1TB EVO SSD i min 2009 MacBook Pro.
Enkelt byte, inga problem med nån SATA-kabel, så den är inte så jäkla skör, men man bör vara försiktig med den såklart. Det största problemet med den kabeln är nog att den kan ligga och skava mot insidan på datorns hölje och skadas så den jordar i aluminiumhöljet.

Om det går på din dator (minns inte nu i farten) så passa även på att sätta in max RAM-minne, är inte så dyrt men gör skillnad det med.

Kan garantera att du kommer att bli förvånad vilket skillnad det blir med en SSD.
Citera
2019-06-30, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wayney
Tack för svar!

Då ska jag beställa en sån direkt.

Något annat speciellt att tänka på?
Gör en backup först.
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bytte till en sådan 1TB EVO SSD i min 2009 MacBook Pro.
Enkelt byte, inga problem med nån SATA-kabel, så den är inte så jäkla skör, men man bör vara försiktig med den såklart. Det största problemet med den kabeln är nog att den kan ligga och skava mot insidan på datorns hölje och skadas så den jordar i aluminiumhöljet.

Om det går på din dator (minns inte nu i farten) så passa även på att sätta in max RAM-minne, är inte så dyrt men gör skillnad det med.

Kan garantera att du kommer att bli förvånad vilket skillnad det blir med en SSD.
Angående det fetade så har du en annan datormodell. Mina varningsord om kabeln gäller inte den.
Citera
2019-06-30, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruva

Angående det fetade så har du en annan datormodell. Mina varningsord om kabeln gäller inte den.

Jo, samma problem och risker med SATA-kabeln finns även på den MBP jag har. Det är en tunn folieledare som ligger ”under” HDD/SSD, när datorn ligger på rygg och bottenlocket demonterat. Där kan den ligga och skava mot insidan på top case och få mikroskopiska hål i sitt skyddshölje vilket gör att den kan jorda mot chassiet och ge en massa mysko fenomen...

Sök på nätet och du skola finna att detta förekommer även på MBP 2009
Citera
2019-06-30, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jo, samma problem och risker med SATA-kabeln finns även på den MBP jag har. Det är en tunn folieledare som ligger ”under” HDD/SSD, när datorn ligger på rygg och bottenlocket demonterat. Där kan den ligga och skava mot insidan på top case och få mikroskopiska hål i sitt skyddshölje vilket gör att den kan jorda mot chassiet och ge en massa mysko fenomen...

Sök på nätet och du skola finna att detta förekommer även på MBP 2009
Det är olika kablar i olika utförande och TS har inte din dator. Jag har själv jobbat med båda datormodellerna så jag vet. Originalkabeln som sitter i MBP Mid 2012 är ökänt känslig och skör, medan så inte är fallet för MBP Mid 2009 (även om SBS givetvis kan orsaka fel på den också). Är det alltför jobbiga fakta att ta in?
I övrigt bryr jag mig inte om dina anekdoter som enbart är av exhibitionistisk natur i sammanhanget. Du vill synas och skrodera, helt enkelt. Så jag sätter för egen del punkt här. Men jag utgår från att du svarar med ännu ett förment överlägset inlägg utifrån dina erfarenheter av en helt annan datormodell.
Citera
2019-06-30, 12:56
Medlem
Tack för svaren!

Var inne och läste på ett forum och då pratar man om SATA II och SATA III kabel.
Kan det vara så att jag måste köpa en ny kabel direkt då jag har en SATA II i min dator men behöver en SATA III?

Har 8 GB ram idag, som jag förstår är 16 GB max. Skulle det bli någon skillnad eller räcker det med att byta till SSD?
Citera
2019-06-30, 13:40
Medlem
Citat:
Tack för svaren!

Var inne och läste på ett forum och då pratar man om SATA II och SATA III kabel.
Kan det vara så att jag måste köpa en ny kabel direkt då jag har en SATA II i min dator men behöver en SATA III?

Har 8 GB ram idag, som jag förstår är 16 GB max. Skulle det bli någon skillnad eller räcker det med att byta till SSD?
Originalkabeln klarar SATA 3 = 6 Gbps. Originalhårddisken är dock bara SATA 2.
8 GB räcker om det inte handlar om mycket bilder eller filmer eller andra program som kräver mycket av internminnet, i regel olika former av redigeringsprogram.
Citera
2019-06-30, 13:48
Medlem
Okej, då börjar jag med att bara uppgradera till SSD.

Kan jag köpa ex nedanstående SATA-kabel eller ska det vara någon annan?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationmoddning/sata-kabel/deltaco-sata-3-6-gbs-03m/198345.9342/?gclid=Cj0KCQjwu-HoBRD5ARIsAPIPendDfzYtaZEGohbmbvLrfUC3T4vIJxUpddBV 44k_mWgoQ8AFVPLOsJMaAuFxEALw_wcB
Citera
2019-06-30, 14:17
Medlem
Citat:
Okej, då börjar jag med att bara uppgradera till SSD.

Kan jag köpa ex nedanstående SATA-kabel eller ska det vara någon annan?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationmoddning/sata-kabel/deltaco-sata-3-6-gbs-03m/198345.9342/?gclid=Cj0KCQjwu-HoBRD5ARIsAPIPendDfzYtaZEGohbmbvLrfUC3T4vIJxUpddBV 44k_mWgoQ8AFVPLOsJMaAuFxEALw_wcB
Du ska ha en sådan här kabel (special): https://net2world.se/reservdel-apple-hdd-kabel-macbook-pro-821-1480-a
Det finns billigare på Ebay.
Citera
2019-06-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruva
Du ska ha en sådan här kabel (special): https://net2world.se/reservdel-apple-hdd-kabel-macbook-pro-821-1480-a
Det finns billigare på Ebay.

Okej, stort tack för alla svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här