2019-06-30, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruva
Det är olika kablar i olika utförande och TS har inte din dator. Jag har själv jobbat med båda datormodellerna så jag vet. Originalkabeln som sitter i MBP Mid 2012 är ökänt känslig och skör, medan så inte är fallet för MBP Mid 2009 (även om SBS givetvis kan orsaka fel på den också). Är det alltför jobbiga fakta att ta in?
I övrigt bryr jag mig inte om dina anekdoter som enbart är av exhibitionistisk natur i sammanhanget. Du vill synas och skrodera, helt enkelt. Så jag sätter för egen del punkt här. Men jag utgår från att du svarar med ännu ett förment överlägset inlägg utifrån dina erfarenheter av en helt annan datormodell.

Oj.... där blev du tydligen sur... och påstår att jag kör anekdoter, och vill synas, och så brassar du på med en harang som verkligen visar vem som är av exhibionistisk natur.....

Fakta är, att inte heller du har bidragit med annat än anekdoter, dina anekdoter. Och varför skulle de vara mer värda än mina...? På vilket sätt har du styrkt dina anekdoter...?

Jag säger inte emot att kablarna kan skilja mellan min -09 och en -12 MBP, inte alls.
Men, när jag skulle till med detta SSD-bytet så gjorde jag en noga research, både på nätet och talade med reparationstekniker på MacSupport, som t o m visade mig saken i detalj och sa att risken för skador på SATA-kabeln fanns även på min modell. Du behöver såklart inte tro mig. Men vilket fall som helst så kan man se att det finns risk för skador, för flatledaren, tunn jäkla folie med extremt tunn isolation så man ser ledarna i den. Den kan ligga mot chassiet etc och skavas hål på
Citera
2019-06-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Oj.... där blev du tydligen sur... och påstår att jag kör anekdoter, och vill synas, och så brassar du på med en harang som verkligen visar vem som är av exhibionistisk natur.....

Fakta är, att inte heller du har bidragit med annat än anekdoter, dina anekdoter. Och varför skulle de vara mer värda än mina...? På vilket sätt har du styrkt dina anekdoter...?

Jag säger inte emot att kablarna kan skilja mellan min -09 och en -12 MBP, inte alls.
Men, när jag skulle till med detta SSD-bytet så gjorde jag en noga research, både på nätet och talade med reparationstekniker på MacSupport, som t o m visade mig saken i detalj och sa att risken för skador på SATA-kabeln fanns även på min modell. Du behöver såklart inte tro mig. Men vilket fall som helst så kan man se att det finns risk för skador, för flatledaren, tunn jäkla folie med extremt tunn isolation så man ser ledarna i den. Den kan ligga mot chassiet etc och skavas hål på
Källa? Du och andra kan läsa här. Citat:

”Owners of a Unibody MacBook Pro laptop are probably already aware that failure of the hard drive flex cable is a common issue. While it affects just about the entire Unibody lineup, the Mid 2012 MacBook Pro 13″ (Model A1278) is especially prone to this type of failure.
What is it that makes the Mid 2012 release special in this regard? A design flaw in the flex cable that seems to be compounded by the properties of the aluminum housing.”

En sajt ur högen. Alla som kan macar vet att det är så här. Du har haft en viss erfarenhet av en annan modell som du drar växlar på. Det är off topic, om inte annat. Fjant.
Citera
2019-06-30, 19:23
Medlem
Citat:

”Owners of a Unibody MacBook Pro laptop are probably already aware that failure of the hard drive flex cable is a common issue. While it affects just about the entire Unibody lineup, the Mid 2012 MacBook Pro 13″ (Model A1278) is especially prone to this type of failure.
What is it that makes the Mid 2012 release special in this regard? A design flaw in the flex cable that seems to be compounded by the properties of the aluminum housing.”

En sajt ur högen. Alla som kan macar vet att det är så här. Du har haft en viss erfarenhet av en annan modell som du drar växlar på. Det är off topic, om inte annat. Fjant.

Tack för att du med din länk bekräftar precis det jag sagt, att risken och problemet finns även på MBP 2009, precis som teknikern på MacSupport förklarade. Så igen tack för att du bekräftar det jag förklarade. Kul förresten att du direkt någon inte helt höll med dig gick till personangrepp och fulade dig. Det är moget det...

Till TS.
Att byta till SSD är tekniskt sett busenkelt, men man får såklart ta det försiktigt med sådant delikat om man inte har vanan inne. Sen bör du läsa på om hur du klonar din nuvarande HDD, eller gör en säkerhetskopia på den, så du sen kan installera den nya SSDn så den blir exakt lika som din nuvarande HDD.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-06-30 kl. 19:31.
Citera
2019-06-30, 19:28
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Har också skruvat i dussintals av dessa modeller och SATA-kabeln i Unibody-modellerna är en känslig sak. Alltså från 2009 och framåt, inte bara i årsmodell 2012. Som det står i din länk:

”While it affects just about the entire Unibody lineup,”

Det har varit mest problem med 2012-års modell av MBP 13” men även 15” av den årgången har jag bytt många kablar på. Det är lite fel att säga att kabelproblemet är isolerat till 2012-års modell, det finns på hela Unibody-linjen fram till att retinan kom med ssd.

TS: Samsungs ssd är mycket bra, installerat massor av sådana och tror inte att en enda har havererat än. Lätt att byta på din modell också, följ guiden på ifixit så kommer det att bli bra.

Du bör aktivera TRIM på ssd:n efter bytet. Läs mer om vad det är och hur du gör det:

https://www.howtogeek.com/222077/how-to-enable-trim-for-third-party-ssds-on-mac-os-x/
Senast redigerad av Rassa 2019-06-30 kl. 19:37.
Citera
2019-06-30, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Har också skruvat i dussintals av dessa modeller och SATA-kabeln i Unibody-modellerna är en känslig sak. Alltså från 2009 och framåt, inte bara i årsmodell 2012. Som det står i din länk:

Det har varit mest problem med 2012-års modell av MBP 13” men även 15” av den årgången har jag bytt många kablar på. Det är lite fel att säga att kabelproblemet är isolerat till 2012-års modell, det finns på hela Unibody-linjen fram till att retinan kom med ssd.

Ok då får jag nog säga som norrmännen, akkurat... Det är precis som du säger, och det bekräftas t o m i länken och citatet Gruva gav i ett försök mästra....

Bra att du upplyste om TRIM, glömde det själv i farten.

EVO-diskarna är bra, har inte haft ett enda problem med min 1TB fast det nog är en av de tidigaste generationerna då den är några år gammal nu. Och skillnaden i fjutt på datorn i en rad situationer är närmast extrem jämfört med den HDD 1TB jag hade tidigare. Men det trollar ju inte upp prestandan på processor och RAM, men det är väl rätt dugligt än idag på en MBP för ”hushållsbruk”, om man inte har så höga krav.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-06-30 kl. 19:46.
Citera
2019-06-30, 19:45
Medlem
Citat:

Det fetade har jag aldrig påstått. Men om TS hade haft en MBP Mid 2009 hade jag aldrig rått honom att vara speciellt försiktig med SATA-kabeln eller skaffat en som backup. Men det hade förstås du gjort. Tack, då vet vi det.

Intressant dock att nämnde fjant började med att skriva ”inga problem med nån SATA-kabel, så den är inte så jäkla skör”. Nu har han bytt till ”samma problem och risker med SATA-kabeln finns även på den MBP jag har” och ”risken och problemet finns även på MBP 2009”. Stabilt.

Men jag förstår att du och fjanten har pinkat in det här området som något slags revir. Det skiter jag i.
Citera
2019-06-30, 19:50
Medlem
Citat:
Det fetade har jag aldrig påstått. Men om TS hade haft en MBP Mid 2009 hade jag aldrig rått honom att vara speciellt försiktig med SATA-kabeln eller skaffat en som backup. Men det hade förstås du gjort. Tack, då vet vi det.

Intressant dock att nämnde fjant började med att skriva ”inga problem med nån SATA-kabel, så den är inte så jäkla skör”. Nu har han bytt till ”samma problem och risker med SATA-kabeln finns även på den MBP jag har” och ”risken och problemet finns även på MBP 2009”. Stabilt.

Men jag förstår att du och fjanten har pinkat in det här området som något slags revir. Det skiter jag i.

Du misstolkade...

När jag skrev ”inga problem med nån SATA-kabel” så menade jag att JAG inte hade några problem med den, vid bytet, eller i övrigt, på min MBP. Jag menade alltså inte att det inte skulle finnas någon risk eller problem med dessa. Bara att jag vid mitt byte inte hade eller fick några problem med den, den såg helt frisk ut, som ny.
Och jag skrev det ju med tanke på att det är ett känt fenomen, en risk, på i princip alla dessa MBP som din egen länk bekräftar.

Kanske du skulle ta och tagga ner lite...?
Citera
2019-06-30, 19:59
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Nja, det fetade tyckte jag du påstod genom det du skrev tidigare:

”Originalkabeln som sitter i MBP Mid 2012 är ökänt känslig och skör, medan så inte är fallet för MBP Mid 2009”

Jag kan missförstå, kanske. Det är hur som helst ingen mening att dra detta längre. Hoppas att TS fått den hjälp som behövs.
Senast redigerad av Rassa 2019-06-30 kl. 20:08.
Citera
2019-06-30, 20:15
Medlem
Citat:
Nja, det fetade tyckte jag du påstod genom det du skrev tidigare:

”Originalkabeln som sitter i MBP Mid 2012 är ökänt känslig och skör, medan så inte är fallet för MBP Mid 2009”

Jag kan missförstå, kanske. Det är hur som helst ingen mening att dra detta längre. Hoppas att TS fått den hjälp som behövs.
SATA-kabeln i MBP Mid 2009 är inte ”ökänt känslig och skör”. Det är vad som står där, varken mer eller mindre. Jag hävdar att så är fallet. Och har presenterat källa för påståendet.
TS har fått hjälp. Jag skrev inte om TRIM, då detta forum handlar om hårdvara.
Citera
2019-07-05, 19:43
Medlem
Bytte precis till SSD.

Gick väldigt smidigt och allt funkar bra.

Känns helt klart snabbare än innan!

Nåt tips på hur jag kan se hur snabb datorn blivit?
Citera
2019-07-05, 19:53
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wayney
Bytte precis till SSD.

Gick väldigt smidigt och allt funkar bra.

Känns helt klart snabbare än innan!

Nåt tips på hur jag kan se hur snabb datorn blivit?

Gött!

Ladda ner Blackmagic speed test från Appstore och testa läs/skrivprestanda.
Citera
2019-07-05, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wayney
Tack för svaren!

Var inne och läste på ett forum och då pratar man om SATA II och SATA III kabel.
Kan det vara så att jag måste köpa en ny kabel direkt då jag har en SATA II i min dator men behöver en SATA III?

Har 8 GB ram idag, som jag förstår är 16 GB max. Skulle det bli någon skillnad eller räcker det med att byta till SSD?
Tror tyvärr du är lite fel ute, 8GB ram är troligen tillräckligt. Dock kommer en SSD endast starta främst operativsystemet men också applikationer snabbare, din processor och grafikkort kommer fortfarande ha ett lika tufft jobb att köra alla sorters program.
Vad ska du ha din dator till?
Spela? isåfall är det bara att köpa ny dator.
Surfa och arbeta? Då kommer SSD göra datorn lite snabbar på att starta upp dina program, efter det lika trög som vanligt.
Sälj och köp ny dator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in