Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Frågan man bör ställa sig är inte "hur bra" sinnet motsvarar "en faktiskt värld där ute." Baserat på att allt du upplever är saker inom sinnet, vad är det som säger att det finns någonting där ute alls som är "facit" så att säga? När du drömmer så är allt precis som när du är vaken förutom att du sen vaknar upp och inser att det inte fanns någon verklighet av faktiska objekt som motsvarar upplevelser inuti drömmen. Även om du jagades av ett monster, vilket är en verklig upplevelse, så betyder det inte att det finns någonting "där ute någonstans" som är "ett monster." Annorlunda uttryckt kan man säga att "ett monster" är ett koncept som dyker upp helt baserat på upplevelser. Det spelar ingen roll ifall det finns något "objekt där ute" som är mer monster än din upplevelse av monstret.
Ser jag barn som spelar fotboll så känns det inte helt omöjligt att det även finns ett yttre facit om att det är de det sysslar med.
När jag drömmer är det inte helt omöjligt att drömforskningen har rätt om vad hjärnan pysslar med. Att drömmen alltså inte är någonting som sker mer än upplevelser till skillnad mot vaket tillstånd.
Jo, det spelar en jävla roll, hur mycket monster det är där ute.
Finns det i drömmen vaknar jag och mår bra sen. För då finns det inte alla där ute.
Och är det ett litet monster jag möter där ute kanske jag klarar mig med lite skråmor istället för och bli uppäten av ett stort monster. Oavsett hur jag upplever det.