• 7
  • 8
2019-08-24, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Det är en hallucination att du upplever det så. En illusion.

Egentligen är det inga hallucinationer och illusioner det handlar om.
Då diskuterar vi inte samma sak eftersom jag talar om en biologisk, evolutionär upplevelse av verkligheten. Punkt slut
Citera
2019-08-24, 04:22
Medlem
Citat:
Vad menar karln?

Läser en bok av Eben Alexander där han skriver:

" Vad är det mänskliga medvetandet? På denna fråga skulle de flesta forskare idag svara att det utgörs av digital information-data av samma slag som används av datorer. Det finns visserligen viss data-en vacker solnedgång, en symfoni man hör för första gången eller en förälskelse-som känns djupare och mer meningsfull än andra. Men i grund och botten är denna känsla en illusion. Alla data är kvalitativt likvärdiga. Våra hjärnor bearbetar verkligheten genom att ta den information som fångas upp av sinnena och förvandla den till en sprakande digital väv. Men våra förnimmelser är bara en modell, inte verkligheten som sådan. En illusion"

Citat:
1)Är det sant att de flesta forskare skulle svara som han skriver?
Ingen aning. Spelar det någon roll? Även om bara en enda människa säger att det inte finns ett moln på himlen så kanske det är värt att lyssna på när man bestämmer sig för vilka kläder man ska ta på sig? Kort sagt så finns det antingen något praktiskt användbart i texten eller så inte. Det kan förstås inte jag svara på för din räkning!

Citat:
2) Känner jag någonting så känner jag väl någonting på riktigt även om det baseras på fel grunder. Tex att jag är rädd för något som egentligen inte är farligt. Men själva känslan är väl inte en illusion, jag känner väl det jag känner eller menar "de flesta forskare idag" att det jag känner känner jag inte. Att känslan inte är en riktig känsla. Fryser jag så fryser jag. Går inte att säga att det är en illusion. Eller när jag är kär så är jag väl kär. Fattar inte.
Om du ser en oas i öknen så kanske du ser det på riktigt men det betyder inte att det finns en oas där. Alltså är ditt perspektiv eller din tolkning "fel" även om dom baseras på verkliga upplevelser. Det finns en bättre modell helt enkelt. Till exempel att du ser en hägring. "Problematiken" är att det inte går att säga om en modell är rätt eller fel. Den är bara mer eller mindre användbar. Vi kan alltså inte säga "den här modellen motsvarar en objektiv verklighet till 78%."

Citat:
2) Vad är det som är så fel med vår hjärna som skickar signaler hit och dit? Varför skulle inte det kunna vara en rätt hygglig rättvisande bild av verkligheten? Vi missuppfattar förstås saker, men hur är verkligheten som sådan då om låt oss säga att vi missuppfattar allt helt. Ser min hund egentligen ut som en u-båt? Det kanske är en u-båt till och med fast mitt medvetande säger att han ligger här lurvig och dann bredvid. När han skäller så är det kanske periskopet som går upp.

Hur menar "de flesta forskare" att vi uppfattar saker, hur mycket skiljer sig verkligheten från hur vi upplever den?
Frågan man bör ställa sig är inte "hur bra" sinnet motsvarar "en faktiskt värld där ute." Baserat på att allt du upplever är saker inom sinnet, vad är det som säger att det finns någonting där ute alls som är "facit" så att säga? När du drömmer så är allt precis som när du är vaken förutom att du sen vaknar upp och inser att det inte fanns någon verklighet av faktiska objekt som motsvarar upplevelser inuti drömmen. Även om du jagades av ett monster, vilket är en verklig upplevelse, så betyder det inte att det finns någonting "där ute någonstans" som är "ett monster." Annorlunda uttryckt kan man säga att "ett monster" är ett koncept som dyker upp helt baserat på upplevelser. Det spelar ingen roll ifall det finns något "objekt där ute" som är mer monster än din upplevelse av monstret.
Citera
2019-08-24, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte

Om du ser en oas i öknen så kanske du ser det på riktigt men det betyder inte att det finns en oas där. Alltså är ditt perspektiv eller din tolkning "fel" även om dom baseras på verkliga upplevelser. Det finns en bättre modell helt enkelt. Till exempel att du ser en hägring. "Problematiken" är att det inte går att säga om en modell är rätt eller fel. Den är bara mer eller mindre användbar. Vi kan alltså inte säga "den här modellen motsvarar en objektiv verklighet till 78%."

Men det kan betyda att det finne en oas där och då är min tolkning rätt.

Varför skulle det vara bättre om jag såg en hägring?
Citera
2019-08-24, 19:17
Medlem
Citat:
Frågan man bör ställa sig är inte "hur bra" sinnet motsvarar "en faktiskt värld där ute." Baserat på att allt du upplever är saker inom sinnet, vad är det som säger att det finns någonting där ute alls som är "facit" så att säga? När du drömmer så är allt precis som när du är vaken förutom att du sen vaknar upp och inser att det inte fanns någon verklighet av faktiska objekt som motsvarar upplevelser inuti drömmen. Även om du jagades av ett monster, vilket är en verklig upplevelse, så betyder det inte att det finns någonting "där ute någonstans" som är "ett monster." Annorlunda uttryckt kan man säga att "ett monster" är ett koncept som dyker upp helt baserat på upplevelser. Det spelar ingen roll ifall det finns något "objekt där ute" som är mer monster än din upplevelse av monstret.

Ser jag barn som spelar fotboll så känns det inte helt omöjligt att det även finns ett yttre facit om att det är de det sysslar med.

När jag drömmer är det inte helt omöjligt att drömforskningen har rätt om vad hjärnan pysslar med. Att drömmen alltså inte är någonting som sker mer än upplevelser till skillnad mot vaket tillstånd.

Jo, det spelar en jävla roll, hur mycket monster det är där ute.

Finns det i drömmen vaknar jag och mår bra sen. För då finns det inte alla där ute.

Och är det ett litet monster jag möter där ute kanske jag klarar mig med lite skråmor istället för och bli uppäten av ett stort monster. Oavsett hur jag upplever det.
Citera
2019-08-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ingen aning. Spelar det någon roll? Även om bara en enda människa säger att det inte finns ett moln på himlen så kanske det är värt att lyssna på när man bestämmer sig för vilka kläder man ska ta på sig? Kort sagt så finns det antingen något praktiskt användbart i texten eller så inte. Det kan förstås inte jag svara på för din räkning!
.

Det kan vara värt att lyssna på den enda människan. Men snubben/snubban kan ljuga eller missta sig.

Skickar vi iväg snubben/snubban och tar dit en ny person lite snabbt och frågar denne om det är ett moln där ute och den säger samma sak så ökar sannolikheten att det verkligen är så.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in