2019-06-30, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Beställde även munstycken till förgasaren, en påstod att om jag inte byter dessa skulle motorn till slut skära ihop. Vad tror ni? Märker jag på något sätt om munstycken bör ändras eller går den normalt med trimmet tills den går sönder?

Eller kanske symptom som hacka, bluddra eller annat som ger mig ett tecken på att jag behöver byta munstycke? Inga oseriösa kommentarer nu tack.
Fysiken i en bensinmotor är följande:

Optimal förbränning (och därmed temperaturmaximum) uppnås vi ett blandningsförhållande om 14,7:1, alltså 14,7 gånger mer luft än bensin.

Optimal effekt uppnås vid ett något fetare blandningsförhållande, i storleksordningen 12:1.

Således kommer effektpuckeln före temperaturpuckeln om man justerar förgasaren från fet till mager blandning. Att det är så beror på att luftvolymen som kan matas in är begränsad och en fetare blandning ger mer bränsle som kan förbrännas, vilket ger mer total effekt även om verkningsgraden är lägre. Eftersom bensinen kyler den insugna luften när den förångas så minskar även temperaturen.

I närheten av temperaturmaximum blir det så varmt att motorn börjar knacka på grund av för snabb förbränning, vilket skadar kolv, ventiler, topplock, cylinder osv. När man trimmar motorn så behöver den fetare blandning och man måste justera förgasaren för att undvika att motorn går på temperaturmaximum istället för effektmaximum.

Ovanstående är ett teoretiskt resonemang som förklarar bakgrunden. I praktiken så följer man följande procedur:
1. Börja med ett för stort munstycke och provkör mopeden.
2. Byt till ett mindre munstycke och jämför om effekten ökar eller minskar.
3. Upprepa steg två så länge effekten ökar.
4. Ökar effekten inte så backar man till föregående större munstycke. Därefter är man klar.

Proceduren ovan garanterar att man justerar förgasaren så att man är på rätt sida om temperaturmaximum. Kan man av praktiska skäl inte mäta effekten genom t.ex. bromsbänk eller toppfart, så kan man läsa av temperaturen genom färgen på tändstiftet, även om det är en mindre säker metod.

Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Jo det vet jag. Men jag undrar hur regleringen fungerar
Jag tror de flesta moderna tändsystem som begränsar maxvarvtal gör det genom att fördröja gnistbildningen, vilket gör att effekten minskar vid högre varvtal. Då försvinner incitamentet att varva motorn samtidigt som allt bränsle från förgasaren fortfarande förbränns. På en insprutningsmotor hade man istället strypt bensintillförseln.
Citera
2019-06-30, 16:35
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Oj, det lät ju mindre roligt. Jag använder mopeden varje dag till skolan, och nu är den helt otrimmad och tanken var att jag ville ha en lite högre toppfart än 50 kmh.

Hade jag vetat denna info så hade jag inte köpt röret, hade ingen aning om att det var något värsting som påfrestar sådär mycket.. Men det framgick ju inte på deras hemsida, hade aldrig tanken på att kolla upp technigas ursprungliga sida eftersom jag litade fullt på twostrokes spec.

Oerhört tacksam för infon, tack så mycket.

EDIT: jag skickar tillbaka hela skiten, den får förbli original, verkar vara bästa alternativet om jag vill slipa en massa jävla mek. Kommer endå skaffa A2 kort nästa vår. Låter det bättre?

Du behöver bara använda din avstrypta hysla och montera din avstrypta CDI-låda och då SKA den gå minst 65km/h (På mätaren) Med originalröret. Jag har för mig att Kymcos 30 moppar inte har strypning i avgasröret utan enbart hylsa och CDI (För 30 moppar) . Du skickar bara tillbaka racing röret. Du behöver bara ett litet större munstycke eftersom du har lite mer varv tillgänglig,eftersom varvtalsbegränsningen är bortagen (Jag antar att din Kymco är en 30-moppe ?) Sedan har du en pålitlig moped som kör i ur och skur. Om du vill snitsa till det ännu mer så kan du laborera med litet lättare vikter i variatorn dessutom för lite bättre take off. Kan vara praktiskt om du ständig måste bromsa och gasa upp i korsningar eller dyl.
Citera
2019-06-30, 17:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Du behöver bara använda din avstrypta hysla och montera din avstrypta CDI-låda och då SKA den gå minst 65km/h (På mätaren) Med originalröret. Jag har för mig att Kymcos 30 moppar inte har strypning i avgasröret utan enbart hylsa och CDI (För 30 moppar) . Du skickar bara tillbaka racing röret. Du behöver bara ett litet större munstycke eftersom du har lite mer varv tillgänglig,eftersom varvtalsbegränsningen är bortagen (Jag antar att din Kymco är en 30-moppe ?) Sedan har du en pålitlig moped som kör i ur och skur. Om du vill snitsa till det ännu mer så kan du laborera med litet lättare vikter i variatorn dessutom för lite bättre take off. Kan vara praktiskt om du ständig måste bromsa och gasa upp i korsningar eller dyl.

Jag kan montera CDI boxen och hylsan utan större följder tror du? Min kymco är EU moped, ej 30-moped.

Jo, har läst om lättare vikter. Original sitter det 8,5G . För att ej göra allt så omständigt så frågar jag dig vad du tror jag kan gå ner till så jag slipper skicka tillbaka ännu en gång utöver avgasröret. 6G kanske? 7G kanske är för lite skillnad?

Tackar stort för din hjälp.
Citera
2019-06-30, 17:58
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Jag kan montera CDI boxen och hylsan utan större följder tror du? Min kymco är EU moped, ej 30-moped.

Jo, har läst om lättare vikter. Original sitter det 8,5G . För att ej göra allt så omständigt så frågar jag dig vad du tror jag kan gå ner till så jag slipper skicka tillbaka ännu en gång utöver avgasröret. 6G kanske? 7G kanske är för lite skillnad?

Tackar stort för din hjälp.

Du behöver gå ner måttligt i vikt. 7,5 G skulle jag ta. Moppen ska bara växla in lite tidigare när du drar i rullen och vill ta dig från stillastående. Den kommer att kännas lite piggare i de lägre varven.
Är du alldeles bombsäker att ditt originalrör inte är strypt ? För säkerhets skull skriv vilken modell du har, så kan jag ta reda på exakt hur det ligger till (Jag gillar att hjälpa till)
Citera
2019-06-30, 18:03
Avslutad
Citat:
Du behöver gå ner måttligt i vikt. 7,5 G skulle jag ta. Moppen ska bara växla in lite tidigare när du drar i rullen och vill ta dig från stillastående. Den kommer att kännas lite piggare i de lägre varven.
Är du alldeles bombsäker att ditt originalrör inte är strypt ? För säkerhets skull skriv vilken modell du har, så kan jag ta reda på exakt hur det ligger till (Jag gillar att hjälpa till)

Okey, tusen tack. Om du har lust kan du gärna länka vikterna du tror blir bra.

Kymco super 9 Luftkyld, årsmodell 2009. Sorry! Uppmärksammade inte frågan angående originalröret, det är strypt med hjälp av en ''blindtarm'' enligt ett motorforum som jag läste, något extra rör som går längsmed röret i kröken.

Vet även att måtten på variator vikterna till kymco super 9 är 16X13.

Dessa vikter kanske? https://www.twostroke.se/malossi-variatorvikter-mhr16x13-14

Bild på blindtarmen (tror det är strypningen)
http://www.bilddump.se/bilder/20190630180650-2a00:801:209:5a0:f5c1:731e:bd0a:9cf7.jpeg
Senast redigerad av Skrattgrabben 2019-06-30 kl. 18:14.
Citera
2019-06-30, 18:43
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Okey, tusen tack. Om du har lust kan du gärna länka vikterna du tror blir bra.

Kymco super 9 Luftkyld, årsmodell 2009. Sorry! Uppmärksammade inte frågan angående originalröret, det är strypt med hjälp av en ''blindtarm'' enligt ett motorforum som jag läste, något extra rör som går längsmed röret i kröken.

Vet även att måtten på variator vikterna till kymco super 9 är 16X13.

Dessa vikter kanske? https://www.twostroke.se/malossi-variatorvikter-mhr16x13-14

Bild på blindtarmen (tror det är strypningen)
http://www.bilddump.se/bilder/20190630180650-2a00:801:209:5a0:f5c1:731e:bd0a:9cf7.jpeg

Malossi är ju ett bombsäkert kort. Bra kvalitetsrykte i allt de gör. Det var väldans att Kymco har så många strypningar,men så är det ju också bra mopeder i allmänhet. Blindtarmen riktar om gasflödet i avgasröret , utan den kommer din moppe att gå uppemot 75-80km/t (Med grym acc och stark uppför backar) med CDI låda och Trimhylsa, men då måste du ju såga av blindröret och svetsa till hålet samt öka munstycket 5-6-7 storlekar. Behåller du blindtarmen på kommer moppen som sagt att gå minst 65km/h med ett beskedligare acc , med ett kanske 2-3 storlekar större munstycke ( Lite mer varv p.g.a. CDI-Trimmet) Viktigaste komponenten är den nya ostrypta variatorhylsan. När jag meckat med mina mopeder förr i tiden betyder en dragen v-ring eller byte av hylsa (Bara Kymco har stryphylsa) minst 15KM/h i ökad sluthastighet på max hastighet din moppe orkar komma upp nu som standard. För en del betyder det bara 60Km/h , för majoriteten innebär det 65Km/h och för några så går den uppemot 70Km/h. Det är ett ganska pålitligt utfall. Addera 15km/h på hastigheten din moppe gör just nu och du kan vara säker på vad du kan uppnå...
Citera
2019-06-30, 19:07
Avslutad
Citat:
Malossi är ju ett bombsäkert kort. Bra kvalitetsrykte i allt de gör. Det var väldans att Kymco har så många strypningar,men så är det ju också bra mopeder i allmänhet. Blindtarmen riktar om gasflödet i avgasröret , utan den kommer din moppe att gå uppemot 75-80km/t (Med grym acc och stark uppför backar) med CDI låda och Trimhylsa, men då måste du ju såga av blindröret och svetsa till hålet samt öka munstycket 5-6-7 storlekar. Behåller du blindtarmen på kommer moppen som sagt att gå minst 65km/h med ett beskedligare acc , med ett kanske 2-3 storlekar större munstycke ( Lite mer varv p.g.a. CDI-Trimmet) Viktigaste komponenten är den nya ostrypta variatorhylsan. När jag meckat med mina mopeder förr i tiden betyder en dragen v-ring eller byte av hylsa (Bara Kymco har stryphylsa) minst 15KM/h i ökad sluthastighet på max hastighet din moppe orkar komma upp nu som standard. För en del betyder det bara 60Km/h , för majoriteten innebär det 65Km/h och för några så går den uppemot 70Km/h. Det är ett ganska pålitligt utfall. Addera 15km/h på hastigheten din moppe gör just nu och du kan vara säker på vad du kan uppnå...

Då kör jag på Malossis 7,5 grams vikter, om ens 1 gram mindre gör någonting? låter ju väldigt lite xd

Jag kan nog demontera avgasröret på skolan och be en av mina lärare såga av det där och svetsa igen, han är mycket hjälpsam och erfaren svetsare - det kanske blir bra? Originalröret lär ju inte dra till sig den uppmärksamheten som effektröret kanske skulle ha gjort.

Vet inte hur jag ska tacka dig för allt detta, får väl komma förbi med saft och bulle - du har varit till enorm hjälp och jag känner mig genast lugnare.
Senast redigerad av Skrattgrabben 2019-06-30 kl. 19:29.
Citera
2019-06-30, 19:36
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Då kör jag på Malossis 7,5 grams vikter, om ens 1 gram mindre gör någonting? låter ju väldigt lite xd

Jag kan nog demontera avgasröret på skolan och be en av mina lärare såga av det där och svetsa igen, han är mycket hjälpsam och erfaren svetsare - det kanske blir bra? Originalröret lär ju inte dra till sig den uppmärksamheten som effektröret skulle ha gjort kanske.

sista frågan sen håller jag käften : Kräver han större munstyke om jag raderar blindtarmen? Utöver cdi boxen och variatorhylsan alltså.

Vet inte hur jag ska tacka dig för allt detta, får väl komma förbi med saft och bulle - du har varit till enorm hjälp och jag känner mig genast lugnare.

Låter lite 1 gram.Men det blir 6 gram sammanlagt. Målet är att lätta på centrifugalkraften bara *lite* så du kommer fortare iväg från stillestånd inget annat. Från 51g till 45g. Det innebär ändå en minskning av vikten med hela 12%. Du kan alltid säkra upp med att beställa ett set med 7g (Om din ekonomi tillåter) Hade du hängt på Racing röret så hade du fått jobba hårt med 0,2g intervall på vikter och testa dig fram , det är så pass små marginaler i så små motorer.

Jag har alltid gått upp i munstycke när jag avstrypt,det känns bara säkrare och verkar bara dumt att låta bli. Jag vill ha mitt tändstift med en kopparfärgat beläggning på elektroden eller t.o.m lite sotigt. Då vet jag att motorn mår bra och inte går för hett . Med varvtalsbegränsning borta 2-3 storlekar, den bara går bättre helt enkelt. Med blindtarm borta har jag alltid haft framgång med att beställa 4-5 större storlek tillsammans med röret. Detta kan du göra utan att bekymra dig. 2 takts moppar är från fabrik utrustad med för tunga vikter samt lite för trånga munstycken för att möta avgaskraven. och då får man en ganska slö maskin som med enkla medel går att säkert plocka ur mer effekt genom små åtgärder.
Säger tack och adjö. Och lycka till !
Senast redigerad av Opaque 2019-06-30 kl. 19:48.
Citera
2019-07-05, 08:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Ett sidospår men hur fungerar en strypt cdi? Ta den bort gnistan eller förändrar till senare tändning?
Är det en tvåtaktare med dynamisk tändkurva så ska förtändningen minska när varvet ökar, typ 20 grader vid 3000 varv men kanske inte mer än 5 grader vid 8000 varv.
Citera
2019-07-15, 23:27
Medlem
Avva66s avatar
Mer trim, mer soppa. När man trimmar en motor så sjunker verkningsgraden, i det att det blir sämre register och mer korsdrag i motorn. Met bränsle far oförbränt ut i kröken.
Citera
2019-07-16, 00:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
När man trimmar en motor så sjunker verkningsgraden, i det att det blir sämre register och mer korsdrag i motorn.
Inte alltid verkningsgraden sjunkar, bla gamla 30-mopeder kan gå snålare när strypningar tas bort för motorn andas bättre dock inga "jättesiffror".
Citera
2019-07-16, 07:20
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte alltid verkningsgraden sjunkar, bla gamla 30-mopeder kan gå snålare när strypningar tas bort för motorn andas bättre dock inga "jättesiffror".
Helt rätt, men med långa porttider och ett ej optimalt avgassystem så drar en 2-t motor mycket bensin. Med reedventiler, bättre avgassystem och som på crosshojar,/snöskotrar, avgasventil så blir det stor skillnad.

Såg på youtube om en Saab 96 2-t som trimmad drog 4 liter milen. Motorn hade bara 60 hk på en 750 ccm motor. Men, obefintligt avstämt avgasrör och i princip korsdrag i motorn. Det var vad man kunde på 60-talet.

Numer kan de göra dem rätt bränslesnåla, med insprut, etc.
Senast redigerad av Avva66 2019-07-16 kl. 07:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in